#51 Skrevet August 13, 2006 924 68 520 - han her har en rimelig 2,5TDi. Ring gjerne og hør med han. ringte han nå jeg... vet ikke hva slike motorer ligger på men tror ikke den går så utrolig billig.. han hadde nye ventilløftere liggende og hadde fått tak i ei dieselpumpe til motoren (de var visst ikke billige).. skal ringe han i morra eller om et par dager da han måtte tenke litt på pris.. men tviler på at JEG handler ja.. selv om tanken er fristende 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#52 Skrevet August 13, 2006 mens vi snakker om ombygging til diesel.. er det noen muligheter for å sette inn en 1,9tdi fra A4 fwd i en 90q med femmer org.. eller står motoren feil i A4? isåfall : hvilken 1,9tdi motor av nyere type(130hk) selvsagt kunne man brukt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#53 Skrevet August 13, 2006 mens vi snakker om ombygging til diesel.. er det noen muligheter for å sette inn en 1,9tdi fra A4 fwd i en 90q med femmer org.. eller står motoren feil i A4? isåfall : hvilken 1,9tdi motor av nyere type(130hk) selvsagt kunne man brukt? Medfører selvsagt noe ombygging, men motorene står i utgangspunktet samme vei. Langsstilt. Mener 130 TDI heter f.eks: ATJ, AVF, AWX. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#54 Skrevet August 13, 2006 1,6 1,9 og 2,0 TDi har ikke samme boltmønster. Da må det byttes girkasse. Girkasse fra 92' skal ha dobbelt boltmønster. Og da passer det. Og på quattrokassa bør du ha samme utveksling som bak... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#55 Skrevet August 13, 2006 Ang. Volvo. Stemmer det du sier, men de gamle 240 ene het da unektelig D5 og D6. Stod jo det på luka. Stemmer att 240/740 hadde D6 bakpå luka. De brukte seksern som stod i gamle LT. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#56 Skrevet August 14, 2006 Blir det ikke ett 'problem' med girkassa her? ved 3000 rpm i 5te gir så har du litt over 100km\t på en diesel.. ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#57 Skrevet August 14, 2006 Vet det var en som bygget om en S2 Avant til femmer diesel i Førde i sogn og fjordane. Mener å huske han jobbet som mekaniker på Berge & Co der oppe. Han kjøpte motor å girkasse av en kar på møre som styret med noen audi V8 prosjekter Noen som kjenner til dette nærmere? Har femmer diesel selv som er chipet fra 140 til ca 170 hk. Får problemer med svinghjulet som skaper vibrasjoner i drivverket. Men dette kan sikkert fikses. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#58 Skrevet August 14, 2006 Har femmer diesel selv som er chipet fra 140 til ca 170 hk. Får problemer med svinghjulet som skaper vibrasjoner i drivverket. Men dette kan sikkert fikses. Er det et vanlig problem ved chipping av r5 tdi motorer ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#59 Skrevet August 15, 2006 Om feilen faktisk ligger i svinghjulet er det bare å bytte dette i et bedre. Men det er vel ingen som vet 100% sikkert. Har også fått forklart at feilen kan ligge i torsonsdempingen i clutchen. At de rett og slett ikke tåler newtonmeterene? Har en kompis med samme problem, så jeg går utifra at dette er et standarsproblem når du begynner å få litt Nm. Men for all del, dette er bare små vibrasjoner det er snakk om. Sammenlignet med den nye v6 diselen er dette rene evighetmaskinen. Og lyden er jo også et hakk grommere tør jeg påstå. :-) Løp og Kjøp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#60 Skrevet August 15, 2006 Alle som kjører på dobbelmasse-svinghjul (de fleste 2,5TD, 1,8t20v) FÅR problemer med nettopp vibrasjon, uansett før eller siden. Årsaken er at på dobbelmasse-svinghjulet sitter dempningsfjæra for lamellen i svinghjulet. En løsning på dette er å bytte til enkelmasse-svinghjul med lamell m/fjær (pot svinghjul). http://www.clutchnet.com http://www.034efi.com 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#61 Skrevet August 15, 2006 Noen som vet om det er mulig å få pressa en sånn nedi en 90 da ? Passer girkasse, motorfester og sånt ? Vært litt arti å hatt noe sånt i bruksbilen.. NG motoren bruker jo så mye bensin at det er skremmende.. OT: Men lurer litt på hva skremmende bensin forbruk vil si? Har KV motor i min 90......den har rullet langt....men bensin forbruket må jeg si er helt akseptabelt. 0,7l-0.8 på vanlig kjøring. er det mulig at det er så stor forskjell på 2.2kv å 2.3ng? eller er det bare jeg som er vant til s2 ABY forbruk? og med diesel prisene i dag, så stiller jeg spm om en 2.5tdi vil være billigere i drift forhold til en 2.2-2.3 ved normal kjøring?? Her er det ca 11.50kr pr liter diesel. og ca12.90 for 98b....... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#62 Skrevet August 15, 2006 OT: Men lurer litt på hva skremmende bensin forbruk vil si?Har KV motor i min 90......den har rullet langt....men bensin forbruket må jeg si er helt akseptabelt. 0,7l-0.8 på vanlig kjøring. er det mulig at det er så stor forskjell på 2.2kv å 2.3ng? eller er det bare jeg som er vant til s2 ABY forbruk? og med diesel prisene i dag, så stiller jeg spm om en 2.5tdi vil være billigere i drift forhold til en 2.2-2.3 ved normal kjøring?? Sist jeg kjørte nordover.. Fra Trondheim til Tromsø for å være nøyaktig.. Målte jeg bilen på 0.95.. Synes det er mye på langkjøring da.. Var visstnok ikke bare fartsgrensekjøring.. Men lå rimeli jevnt på 100-120.. Tørr ikke tenke på hva den brukte på vei hjem igjen da gikk det mersom litt fortere, målte ikke da.. På blandakjøring så bruker den vel 1.2 tenker jeg.. Men K-Jet'n er nok litt sliten.. Synes ikke den går som den ska heller.. Edit: med de prisene der har jeg vurdert å flytte litt sørover.. Til sør trøndelag.. Er vel rundt 10,50 her og rundt 12 kroner for bensin.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#63 Skrevet August 16, 2006 Se på min profil, a6 2,5 tdi med KCR Master 1+ =170 hk og 340 NM. (noen hevder 390 nm men det er vel bare løse rykter, funker gjør det iallefall..hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#64 Skrevet August 16, 2006 Edit: med de prisene der har jeg vurdert å flytte litt sørover.. Til sør trøndelag.. Er vel rundt 10,50 her og rundt 12 kroner for bensin.. og med diesel prisene i dag, så stiller jeg spm om en 2.5tdi vil være billigere i drift forhold til en 2.2-2.3 ved normal kjøring??Her er det ca 11.50kr pr liter diesel. og ca12.90 for 98b....... Jeg fylte full tank her i Horten forrige torsdag for 9,29 pr liter. Kjørte til Växjö og tilbake på den tanken, ca 1080 km totalt. Kjørte selvfølgelig som jeg skulle stjålet bilen og kidnappa hu jeg hadde med meg hele veien gjennom Sverige, og fortsatt ligger forbruket på NØYAKTIG 2/3l pr mil! Det hjelper ikke hva man gjør, den går bare ikke over det! EDIT: Og det er 2/3l som 0,66666667 l/mil altså... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#65 Skrevet August 16, 2006 Jeg har såvidt forsket litt på tuning av denne 140hk'en (AEL) som jeg har sjøl. Sto litt om bytte til VNT turbo i denne tråden; noe som jeg syntes hørtes MEGET spennende ut. Er det noen jeg har å utsette på denne i original-utførelse så er det treg spool-up. Ellers så hadde det jo vært gøy å kombinere ny VNT turbo med nye dyser (noe som trengs når bilen har gått 303.000km) og en mapping av gutta på TS Racing f.eks. Noen som har noen mening om hvilken VNT turbo som ville egnet seg? Virker som det ikke er noe problem å passere 200hk uten alt for store mods. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#66 Skrevet August 20, 2006 Jeg har såvidt forsket litt på tuning av denne 140hk'en (AEL) som jeg har sjøl. Sto litt om bytte til VNT turbo i denne tråden; noe som jeg syntes hørtes MEGET spennende ut. Er det noen jeg har å utsette på denne i original-utførelse så er det treg spool-up. Ellers så hadde det jo vært gøy å kombinere ny VNT turbo med nye dyser (noe som trengs når bilen har gått 303.000km) og en mapping av gutta på TS Racing f.eks. Noen som har noen mening om hvilken VNT turbo som ville egnet seg? Virker som det ikke er noe problem å passere 200hk uten alt for store mods. Dette var som du sier meget spenende. Men kjører til dagen rundt i en 2.5 tdi quattro 97 mod med kun 129.000 km på telleren. Selv med en svak chip får jeg vibrasjoner i motor drivverk ved maks dreiemoment fra 3-4 gear og oppover. HAr blitt forklart at dette syldes svinghjulet. Virker ikke som om de sliter med det ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#67 Skrevet August 20, 2006 Er ikke ekspert på området, men skyldes dette det såkallte dobbelmasse svinghjulet? Er det noe å satse på å bygge om til enkelmasse svinghjul på en diesel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#68 Skrevet August 20, 2006 Er ikke ekspert på området, men skyldes dette det såkallte dobbelmasse svinghjulet? Er det noe å satse på å bygge om til enkelmasse svinghjul på en diesel? Har hørt det samme, men er usikker på hva dette omfatter. Noen som har utført dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#69 Skrevet Desember 28, 2006 De er vel så godt som like ? Men finnes i 2 versjoner: 115 og 140hk. samme motorvolum. Tror forskjellen ligger i dieselpumpen, turboen og hjernen. Mener også på at quattroene kom med 140hk versjonen og at denne ikke kom før i 95 når modellbetegnelsen gikk fra 100 til A6. Dette er supre motorer uten problemene som v6eren har. Snakket med en mekaniker på Møller i Ski som påstod at toppen var ulik på AAT (115) og AEL (140) hvor sistnevnte skulle ha større ventiler. Har deretter sjekket med Reko AS i Ski som selger motordeler, de påstår at ventiler og toppakning er like, og at de mener at hele shortblokka er lik. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#70 Skrevet Desember 28, 2006 Blir det ikke ett 'problem' med girkassa her? ved 3000 rpm i 5te gir så har du litt over 100km\t på en diesel.. ? Her er et kritisk spørsmål man bør merke seg. Skal du ha en behagelig og økonomisk diesel så må du bytte girkassa også. Ellers blir den gående på et unødvendig høyt turtall. Jeg har selv byttet fra bensin 4 trinns til diesel 5 trinns girkasse på en gammel 100 5E. Det ble mildt sagt overdrive. Det nye 4. giret ble omtrent slik som 5. gir er på en orginal kasse. Det nye 5. giret ble omtrent som et høyt 6. gir. På flat mark kunne 5 giret brukes ned til ca 75-80 km/t, ble det den minste bakke måtte man ha minst 90 eller gire ned. Ved et motsatt bytte (dieselmotor til bensinkasse) blir det sikkert bra akselerasjon, men mye giring og høyt turtall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#71 Skrevet Desember 30, 2006 Jeg tror det er feil og at forskjellen mellom AAT (115) og AEL (140) er topplokket (større ventiler), og annen programmering. Turbo og pumpe tror jeg er like. Mulig at stempler også er forskjellige, men det er jeg ikke sikker på. det er ihvertfall ulik turbo på 115 og 140 hk, det er sikkert:) -Lars- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#72 Skrevet Desember 30, 2006 det er ihvertfall ulik turbo på 115 og 140 hk, det er sikkert:) -Lars- Jepp, og pumpa har forskjellig delenummer også, så tror ikke det er samme heller. Er en stund siden jeg drev å sjekka om dette nå, men mener jeg fant ut på dieselschrauber.de forumet at AEL har 1mm større pumpestempel enn AAT. Husker ikke om det var 10/11mm, 11/12mm eller 12/13mm. Dieselschrauber er forresten et helt genialt forum hvis man leter etter info om disse motorene, eller andre motorer som ikke er solgt i "The Great US and A" og dermed omtalt på http://www.tdiclub.com ... Forutsatt at man skriver og leser tysk forholdsvis godt, vel å merke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#73 Skrevet Desember 30, 2006 Takker til Lars Georg og Ole Gunnar over her. Jeg stoler mer på dere enn på den påståelige verkstedmotakeren hos Møller i Ski, som hardnakket påstod at turbo og pumpe er lik. Riktignok heter begge turoboene KKK K14, men har ulikt delenr og er nok ulike. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#74 Skrevet Desember 31, 2006 Takker til Lars Georg og Ole Gunnar over her. Jeg stoler mer på dere enn på den påståelige verkstedmotakeren hos Møller i Ski, som hardnakket påstod at turbo og pumpe er lik. Riktignok heter begge turoboene KKK K14, men har ulikt delenr og er nok ulike. Han kan påstå hva han vil, men turbon på min gamle 140 hk, sto det KKK17 på -Lars- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#75 Skrevet Januar 2, 2007 Jeg fant ut at Audi laga 5-er turbodieseler allerede så tidlig som i '81 (!). Levert da kun i Audi 100 (u/quattro). 11/81 - 12/87: 2.0 TD på 90hk (66kw) - DE 03/88 - 12/90: 2.0 TDi på 102hk (75kw) - NC 01/90 - 12/90: 2.5 TDi på 120hk (88kw) -1T EDIT: Fjernet i-en på den første. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...