Dimmensjon på vinterhjul?

Anbefalte innlegg

Min VWannabe (Alhambra) har original dekkdimmensjon 205/60R15.

På sommerhjula kjører jeg på 205/50R17.

Skal investere i alufelger til vinteren og i den forbindelse er jeg usikker på hvilken dimmensjon jeg skal velge.

15" ser noe smått ut, men gir noe mer fjæring i dekksidene enn større felgdiameter vil gi.

Med 15" blir det mindre felg og mer gummi - mindre sjanse for kantkjøring.

Har inntrykk av at i 15" finnes det et større utvalg i vinterdekk.

16" ser noe bedre ut på bilen.

Litt mer felg og litt mer gummi, men fortsatt gummi nok til noe mer fjæring og mindre risiko for kantkjøring.

Dinnes vel fortsatt et brukbart utvalg av vinterdekk (selvfølgelig piggfrie) i 16".

17" er vel den dimmensjonen med moderat senk (40/40) som kler bilen best.

Her begynner det å bli lite gummi og mer felg enn kanskje sundt er på vinterføre?

Usikker på utvalget av vinterdekk i 17".

Større enn 17" er ikke aktuelt til denne bilen.

Vet også at det er stor forskjell på kvaliteten på alufelger og hva som egner seg til bruk på vinteren.

Har blitt anbefalt Borbet i en enkelt design på grunn av lakkvalitet og enklere renhold.

Synspunker/erfaringer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan fint kjøre 17" på vintern. Det er jo fortsatt menger med gummi :D

205/50/17 burde ikke være noe problem så lenge du kjøper noen gode dekk, men hvis du syntes at det er lite konfort på sommerhjula dine ville jeg valgt 15" eller 16".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan kanskje være enig med deg i at det med 205/50R17 forsatt er en del gummi igjen :)

Det er ingenting å si på komforten på de sommerhjula jeg har nå.

Vurderer å endre dimmensjon til 225/45R17 når disse er utslitt.

På vinteren har jeg blitt anbefalt mer gummi for å unngå og "subbe" felgene i snøen ved dårlig brøyting.

Time will show.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv kjører jeg med 195/65/15 på a3en, men med lav bil så vil jeg ikke noe større felger. Jeg føler utseende kommer i andre rekke på vintern.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

null problem med 17"

med mindre du kjører mye på dårlig vei

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.