#1 Skrevet August 9, 2006 Har et 'fenomen' som jeg har hatt en tid... Når bilen startes - kald - er eksoslyden ikke særlig pen. Bråker og skrangler litt. Så plutselig etter ca et halvt minutt endrer lyden karakter og blir 'normal' - akkurat som om noe er blitt så varmt slik at en lekkasje er tettet.. Fant noe tilsvarende i en tråd på Bentley's Audi-forum: http://tech.bentleypublishers.com/thread.jspa?threadID=325&tstart=0 Har noen av dere ute i det ganske land erfaring med et slikt problem? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 9, 2006 Ved varme utvider metallet seg, så om det er sprek i eksosen skulle man heller tro denne ville bli større ved varme i eksosen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 9, 2006 Hadde noe liknende i den gamle mitsubishien min. Frem til den ble litt varm hadde jeg skikkelig rallylyd i potta. Kan det være katalysatoren som gjør det? Den må vel nå en viss temperatur før den begynner å fungere som den skal. Evt om den har løsnet, slik at den skrangler litt før den utvider seg og blir klemt fast? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 9, 2006 Hadde noe liknende i den gamle mitsubishien min. Frem til den ble litt varm hadde jeg skikkelig rallylyd i potta. Kan det være katalysatoren som gjør det? Den må vel nå en viss temperatur før den begynner å fungere som den skal. Evt om den har løsnet, slik at den skrangler litt før den utvider seg og blir klemt fast? holder en knapp på at det er katalysatoren jeg også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 9, 2006 Så plutselig etter ca et halvt minutt endrer lyden karakter og blir 'normal' - akkurat som om noe er blitt så varmt slik at en lekkasje er tettet.. Sånn har min vært siden tidenes morgen. Høres litt hås ut ved oppstart, men etter 30sek er det bare godlyd. Lyden er akkurat den samme nå (160.000km)som den var ved 30.000 km. Nå er jeg på syltynn is, men mener jeg har lest at dette var oppvarming av katalysatorene på V6 motor for at kattene skulle komme raskere i drift. Noen som kan bekrefte??? (Har du forresten prøvd å starte bilen uten katalysatorer og eksos når den er kald?? Det brummar godt, kan man si! Spesielt når bilen står over lukket smøregrav av betong. Naboen som bor 500m unna lurte på om jeg hadde kjøpt flymotor:)) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...