#1 Skrevet August 9, 2006 Kjøpte en 80 i dag, denne motoren har en veldig høy tomgang, ligger på ca 1600 rpm ved varm motor. I tillegg har den en fæl ettertenning når jeg stanser motoren, den vil rett og slett ikke slutte å gå, så jeg må stanse den med clutchen. Når jeg hentet den i dag tok jeg og Lars-Inge en liten kikk under panseret før vi kjørte hjem fra Horten. Vi koblet til tenningslampen og sørget for at tenningen lå på korrekte 18º BTDC. Da klatret tomgangen til 1600 rpm, den lå på ca 1000 tidligere. Ettertenningen forsvant ikke. Vi prøvde deretter å skru litt på forgasseren, men ingen av oss har noen særlig erfaring med denne 2E2-greia, så ved hjelp av Haynes-boka fant vi hva vi skulle skru på for å få ned tomgangen, men vi skrudde den såpass mye at det var frigang mot armen til gasspjeldet, men likevel forble tomgangen høy. En annen ting som jeg også lurer på, har ikke disse forgasserne en form for elektrisk ventil som kutter bensintilførselen når tenningen skrues av, slik de gamle Boble-forgasserne har? Hvis det skal være slik på denne, så kan det tyde på at den er defekt siden motoren fortsetter å rusle og gå... Noen som har noen tips til hva jeg skal se etter eller gjøre med denne forgasseren for at den skal gå klokkerent og med normal tomgang? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 11, 2006 I dag fikk jeg byttet vokstermostaten (chokereguleringen) på forgasseren, da jeg fikk tips om at hvis denne var defekt ville den skape slike symptomer som beskrevet ovenfor. Jeg fant ikke nøyaktig ut av hvordan denne skulle stå, da merkene som sto beskrevet i boken ikke var å se på forgasseren. Det er mulig jeg fikk den feil på plass, for da jeg var ferdig med dagens arbeide og startet motoren så hadde den en kald tomgang på ikke mindre enn 2400 rpm, men den dalte ned til 1200 rpm når motoren ble varm. I tillegg gikk motoren ujevnt, den hostet en anelse som gjorde at den hoppet fram og tilbake i motorrommet. Virkelig ingen som har noen erfaring å dele med denne forgasseren som ble brukt på millioner av VW og Audi på 80-tallet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 11, 2006 Virkelig ingen som har noen erfaring å dele med denne forgasseren som ble brukt på millioner av VW og Audi på 80-tallet? Har du sjekket at pakningen mellom forgasser og manifold er ok? Hvordan ser pluggene ut? Tenker da på blandingen.. Co skruen står forresten på toppen av selve luftfilterhuset, er skjult av en gummipropp.. Sjekk også vakuumslangene i bakkant av gasseren, har forstått det slik at disse kan morkne og bli utett.. Hos meg er tomgangen for lav, så hvis du kunne fortalt meg hvor en justerer den så hadde jeg blitt glad:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 11, 2006 Jeg fikk plutselig svært høy tomgang på min en gang. Da hadde jeg også problemer med å få stoppet motoren, måtte sette bilen i fjerde gir og kvele den for å stoppe den. På denne forgasseren er det en bryter/forsinker eller hva det nå er som gjør at turtallet på motoren ikke skal falle som en stein når du slipper gassen for giring. Mener den sitter under gassarmen på forgasseren. På min ble det brudd i ene ledningen som gikk inn på denne, og den ble stående helt ute hele tiden, med påfølgende gasspådrag konstant. Tror turtallet på tomgang var 2500-3000. Du kan jo sjekke om det er en hvit ledning (tror den var hvit) som går inn på denne bryteren/servoen. Hvis den er røket eller har dårlig kontakt, vil du få høy tomgang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 11, 2006 Det er noen vakumventiler som styrer den saken som regulerer tomgangen, vanlige feil er ledningsbrudd og vakumlekkasje i ventilene. Når du slipper gassen skal du høre en klikkelyd fra ventilen, gjør du ikkje det er det nok en elektrisk feil, klikker ventilen uten at stempelet som ligger imot armen til gasspjeldet beveger seg, er det mest sannsynlig vakumlekkasje, enten på en slange, eller en ventil, kan og være lekkasje på den delen som regulerer gasspjeldet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 11, 2006 jeg har samme greia på min og.. men en gammel rev på et verksted jeg var utplassert på sa til meg at det IKKE var ettertenning men overtrykket i forbrenningskammeret blir for høyt og slippes ut gjennom gassern.. er en vakuum greie som skal forhindre at dette skjer sånn som jeg forstod det.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 12, 2006 Har du sjekket at pakningen mellom forgasser og manifold er ok? Tilsynelatende ok. Har ikke inspisert den visuelt, da det er mye oljeguffe rundt der pga toppdekselpakningen var kaputt. Jeg har dratt i forgasseren på tomgang, men det har ikke vært noen hørbar endring som tilsier at det er sprekker der. Kanskje jeg bare skulle bytte den uansett, den koster jo bare 98 kr på Biltema. Hvordan ser pluggene ut? Tenker da på blandingen.. De gamle pluggene jeg tok ut så fine ut, lysebrune, som betyr riktig blanding. Co skruen står forresten på toppen av selve luftfilterhuset, er skjult av en gummipropp.. Vet hvor den er... Sjekk også vakuumslangene i bakkant av gasseren, har forstått det slik at disse kan morkne og bli utett.. Will do! Hos meg er tomgangen for lav, så hvis du kunne fortalt meg hvor en justerer den så hadde jeg blitt glad:) Den justeres på skruen som står på vakuumklokka på forgasseren, staget som kommer ut av denne dytter på en arm til gasspjeldet. Det var ihvertfall slik Haynes beskrev dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 12, 2006 Jeg fikk plutselig svært høy tomgang på min en gang. Da hadde jeg også problemer med å få stoppet motoren, måtte sette bilen i fjerde gir og kvele den for å stoppe den. På denne forgasseren er det en bryter/forsinker eller hva det nå er som gjør at turtallet på motoren ikke skal falle som en stein når du slipper gassen for giring. Mener den sitter under gassarmen på forgasseren. På min ble det brudd i ene ledningen som gikk inn på denne, og den ble stående helt ute hele tiden, med påfølgende gasspådrag konstant. Tror turtallet på tomgang var 2500-3000. Du kan jo sjekke om det er en hvit ledning (tror den var hvit) som går inn på denne bryteren/servoen. Hvis den er røket eller har dårlig kontakt, vil du få høy tomgang. Takk for tipset, jeg skal se etter denne! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 12, 2006 jeg har samme greia på min og.. men en gammel rev på et verksted jeg var utplassert på sa til meg at det IKKE var ettertenning men overtrykket i forbrenningskammeret blir for høyt og slippes ut gjennom gassern.. er en vakuum greie som skal forhindre at dette skjer sånn som jeg forstod det.. Ja, det var dette jeg ble fortalt også, at det var overtrykk, elle rat det høye turtallet gjorde at motoren fortsatte å suge til seg bensin. Motoren oppfører seg bedre etter at jeg fikk byttet choke-elementet, den startet riktignok på et jyskla høyt turtall (2400) når den var kald, og la seg til rette på 1200 når den ble varm, så det tyder i hvertfall på at dette choke-elementet fungerer. Tipper egentlig at det bare må justeres slik at det ikke åpner spjeldet så fryktelig mye. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 12, 2006 sjekk at alle kontakter på gassern har strøm!!!!! dette fikk jeg en liten en i trynet med på min.. samtlige av kontaktene på forgasseren hadde ikke strøm.. gikk inn i en strømpe men kom aldri ut i andre enden.. fant de i en bunt litt før åpningen i den andre delen av strømpen.. kan også være at noen har tukla med vakuum slangene? sjekk at alle som går ut fra forgasseren har et hjem i andre enden.. og at slangene ikke er ødelagt.. sjekk også at slangen som skal gå fra luftfilteret og til forgasseren er der i det hele tatt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 12, 2006 Skal prøve å ta en kikk på det på mandag, hvis været er en anelse samarbeidsvillig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 12, 2006 hehe.. ikke ha for stor tro på det være glad du har et panser over hodet da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 14, 2006 Et kjapt spørsmål før jeg drar en tur til Biltema: Håndbøkene (Haynes og So Wirds Gemacht) sier at tenningen skal justeres ved korrekt tomgangsturtall. Hvordan skal man kunne greie dette når tomgangsturtallet endres ved å vri på fordeleren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 14, 2006 Du bruker blinkelampe på startkransen.. er oppmerket der.. sånn gjorde vi det ivertfall på min 80.. stilte det riktig og så stilte vi gassern etterpå.. nå har den pene 900 rpm på tomgangen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 14, 2006 Teorien er god, men pga at det er sentrifugal justering av tenningskurven (i tillegg til vakuum) kan man ikke stole på at tenningsmerket er korrekt på noe annet sted enn tomgangshastighet, som er 750 +/- 50 rpm Jeg tok en tur innom den lokale forhandleren, og fikk prate med en mekaniker som ahdde erfaring med 2E2-forgasseren. Det første han sa er "jeg har slitt mange ganger med den forgasseren der", før han ga meg et par tips som jeg skal sjekke ut straks. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 14, 2006 hehe.. har du stift på din du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 14, 2006 Nei, det er hallgiver. Har fått tomgangen ned i hele 900 rpm ved å vri på fordeleren, men motoren virker ikke å trives der, og jeg kan ikke se tenningsmerket, så det må være noe mere som er galt med forgasseren. Mekanikeren nevnte bl.a. en lektrisk ventil eller føler på siden, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal feilsøke den. Han tilbød seg å ta en kikk på bilen, hvis jeg hadde den der nede i stad, men siden Biltilsynet ikke ville gi meg skiltene sist uke, så var jo ikke det en mulighet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 14, 2006 Med litt kyndig hjelp og vurdering fra Lars-Inge så kom vi i ettermiddag frem til at forgasseren sannsynligvis er sprø på dene bilen, jeg tipper at det er en tidligere eier som har skrudd litt her og der for å få bilen til å gå bedre. Derfor kommer jeg nå i første omgang til å justere fordeleren slik at motoren går pent og rent, så får det bare være om tomgangen ligger på 1000-1200 rpm, så får jeg heller ta en skikkelig kikk på forgasseren, rense den og sette den i grunninstilling, etter at treffet på Rudskogen er unnagjort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 14, 2006 hehe.. TYPISK med sånt.. folk som ikke har LITT peiling skal prøve å leke pompel på bilen og så går det i dass... standard det.. sku sett min når jeg kjøpte den.. var ikke mye som var som det skulle nedi motorrommet på den.. men 1000 - 1200 rpm er jo ikke værste da.. funker greit liksom.. men er kjipt i lengden.. og dyrt når motoren er kald 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 15, 2006 Jeg googlet litt om problemet i går kveld før senga, for jeg er selvsagt ikke den eneste som har hatt tull med slik forgasser. Der fant jeg et bra tips, det gjaldt det som kalles "Expansion Element" i Haynes. Denne reguleres av vanntemperaturen akkurat som vokselementet, men har en tendens til å stivne. Tipset gikk ut å å dyppe den i varmt vann, så jeg tok den av forgasseren og lot den ligge under rennende varmt vann i 5 minutter, før jeg monterte den igjen. Resultatet var merkbart umiddelbart! På kald motor så var tomgangshastigheten ikke mere enn ca 1700-1800 rpm, og den datt ned mot 1000 rpm når motoren var helt varm. Når jeg stanset motoren var det heller ingen ettertenning. Med andre ord, det ser ut til at denne var en stor del av problemene. Det gjenstår litt justering fremdeles, men nå er bilen kjørbar, så da lar jeg forgasser og tenning være til senere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 15, 2006 tror jeg har en aen type forgasser enn deg.. men tror jeg også skal gi den litt rennende vann hvis jeg finner den på min.. men gassern din ser anerledes ut enn min... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 17, 2006 På tide med en oppdatering her... For noen dager siden fikk jeg to deleforgassere i posten fra Espen Bromstad. I dag hadde jeg tid til å fikle mere med dette. Jeg er nå 100% sikker på at alle enhetene rundt forgasseren fungerer som de skal, etter at jeg nå byttet vokselementet. Tomgangen var fin, motoren oppførte seg fint under varmkjøring etc. Likevel er tomgangen nå en anelse høy etter prøvekjøring... Jeg tok også sjangsen på å slippe noe vann ned i innsuget når motoren var god og varm, for å gi motoren en liten rens. Om det hjalp noe vet jeg ærlig talt ikke. Etter dette tok jeg en liten prøvetur, og når jeg da kom tilbake etter 5 min ville ikke tomgangen under 1400. Før vanning og prøvetur lå den på ca 800 rpm. Jeg prøvde på nytt å justere fordeleren, motoren ser ut til å trives best når tenningen er stilt mot 0-merket, men det er bare så vidt den går ved tenningsmerket. Forsøkte deretter å skru på CO-skruen. når den skrues inn går motoren jevnere men tomgangen øker. Hvor mange omdreninger denne skal stå i grunnstilling aner jeg ikke, det er det ingen av bøkene mine som forteller. På bilen var skruen på ca 6.5 omdreininger, på den ene deleforgasseren 7.5 og den andre 1.25 (!) så det var dessverre ingen god referanse. CO ble forøvrig målt til 2.4 på EU-kontroll for litt over en uke siden. Er dette høyt eller lavt? Det var i hvertfall godkjent. Noen flere tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 17, 2006 CO ble forøvrig målt til 2.4 på EU-kontroll for litt over en uke siden. Er dette høyt eller lavt? Det var i hvertfall godkjent. Det er et eller annet med gamle biler og hva de tillater av CO...men Autohidden sier fra 0.5-1 +-0.5 % CO litt avhengig av modell... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 17, 2006 Det er et eller annet med gamle biler og hva de tillater av CO...men Autohidden sier fra 0.5-1 +-0.5 % CO litt avhengig av modell... Ja, min tyske håndbok sa at CO skulle ligge på 1.0 +-0.5%. Det så jeg etter at jeg pratet med deg i stad. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...