Div. spørsmål .... Audi 80 '93

Anbefalte innlegg

Har tenkt å bytte olje på automatkassa på min '93 Audi 80 2.0..

Er det noen som har erfaringer å dele med en slik jobb? : rolleyes

Spesielle ting som bør tenkes på og er det greit å gjøre denne jobben selv?

Bør vel bytte olje, oljesil og bunnpannepakning på kassa samtidig? :confused:

Men slik jeg har forstått det, så er det ingen avtappingsplugg på girkassa, slik at man må balansere denne med olja i når man tar den ned?: dum :

I tillegg bruker denne bilen uforholdsmessig mye drivstoff synes jeg, opp imot 1,7 liter/mil på bykjøring, men den går i og for seg meget pent og fjusker ikke noe, men kan virke veldig "dau" innimellom..

Kan en defekt lamba forårsake noe slikt? Og vil jeg få opp feilkode i VAG-COM hvis denne er defekt?? Evt. hvis jeg kobler fra lamba, vil jeg merke da om bilen går billigere / bedre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva gjelder automaten vet jeg ikke, men lambdaen kan godt forårsake for høyt bensinforbruk. Det bør dukke opp en feilmelding på ECUen på lambdaen. Om du napper ut stikket til den vil motoren kjøre som om den ikke fungerer, så bensinforbruket vil da i så fall ikke gå ned.

Lambda er forøvrig en slitedel, og du kjøper en ny tre-pols lambda på biltema for 3-400kr. Om den ikke er byttet noen sinne så kan du sikkert bytte den uansett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for innspill....

Men hvis jeg napper av lambda, og motoren går likens, da bør vel jeg bytte denne ASAP ?? : rolleyes

Så vidt jeg vet er ikke den byttet i det hele tatt, nei, og bilen har jo rullet

215' km nå...:o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du napper ut lambdaen og ingenting spes forandrer seg så bør du nok bytte den ja :)

Når det gjelder avtapping av automatgirolje så er vel peilerøret festet inn på selve bunnpanna (hvis jeg ikke tar helt feil), så da kan du vel bare skru ut dette røret for å tappe ut gammel olje. Ser for meg at det blir en grisete affære å balansere ned bunnpanna med olja i : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.