Gjøre det noe om man kjører over serviceintervall?

Anbefalte innlegg

Som topic sier, kan man kjøre over serviceintervallen? Er på ferie nå(biltur) og kommer nok til å passere 15 000 som er intervall for oljeskift/service... Men bilen går jo på longlife-olje, og alt er visst satt opp for longlife, da er som sagt spørsmålet mitt, gjør det noe? Kan jeg kjøre 17k og få tatt service'n da? :confused:

Prøvd å få tak i forhandler, men heia forhandlera.... : bh : : bh : : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ingen betydning om du kjører 2000 km over egentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen har longlife olje og er satt opp med longlife intervall på servicen skal intervallet være 30000 på oljeskift også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

detta jeg mener også, prata med en mekaniker der jeg kjøpte bilen, og han sa dem aldri satte intervall til 15 000 med mindre det var etter kundens ønske, men på servicelappen i døra står det 15 000 og "service in 800km" blinker når jeg starter...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er longlife olje på bilen holder denne 30000, hvis butikken du kjøpte bilen hos har satt skift intervallet til 15000 alikevel så har ikke det noen betydning annet enn at du har en vesentlig dyrere olje på bilen enn nødvendig ved 15000km intervall...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette jeg egentlig mener også.. Greit, da veit jeg det, men noen som har noen ideer om hvordan forhandler forholder seg til det? Med tanke på service og garanti??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen har longlife olje og er satt opp med longlife intervall på servicen skal intervallet være 30000 på oljeskift også.

 

Ikke nødvendigvis...

 

Bilen KAN gå opp til en max grense på 30 000 km, men det er under svært gunstige driftsforhold.

 

Den skal gå min. 15 000 km før oljevarsel/service lyser.

 

Dette avhenger av eiers kjøremønster, temperaturer i omgivellsene rundt bilen, mye/lite start stopp ( kald motor ) osv.

 

Motoren har sensorer som samarbeider for å regne ut hvor langt den kan gå før neste service.

 

Altså: Longlifeserviceintervallen blir da alt mellom 15 000 og 30 000 km. Varsler den tidligere enn det er instrumentet/indikatoren justert feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, skulle vel stemme det, mener jeg har hørt det jeg også, at long-life er litt variabel etter hvordan jeg kjører... Men bilen er 5-6 måneder, omtrent kun langkjøring, og kjørt relativt pent... Hadde den vært satt opp for long-life, skulle den vel ikke blinka meg inn til service på 15 000???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen kan ha variabelt intervall ja, men ikke alle biler med longlife har disse følerne som registrerer kvaliteten på oljen mm. Min har ikke dette. Det vil si at i praksis er Oljen laget for å gå 30000, men med hjelp av følere/sensorer kan den gi en "anbefaling" utifra kjøremønster osv om tidligere skift hvis motoren er nødvendig utstyrt. Det at golfen i dette tilfelle ser ut til å varsle mer eller mindre på nøyaktig 15000km skulle vel indikere at verkstedet har satt oljeskift intervallet til 15 og ikke 30 som er normalt ved longlife(også hvis bilen registrerer oljekvalitet). : klø : Hvis du har tilgang til vag-com så er det kjapt gjort å lese ut hvilke verdier som er satt på de respektive stedene for å finne ut av dette.

 

Men en kjapp telefon til der du sist hadde service vil jo fort kunne gi svar på dette, da de kan sjekke jobb ordren og se hvilken olje som er brukt ved siste service. Samt og gi svar på rutinene deres ang dette spørsmålet:)

 

Kan jo og være de har satt skiftet til 15000 for å være på den sikre siden ettersom bilen din tydeligvis er kjørt inn på denne oljen? Er/Har jo vært vanlig med et tidlig første oljeskift etter innkjøring av motorer ...

 

Min konklusjon tilslutt vil være at hadde det vært min bil hadde ikke jeg vært spes redd for å kjøre de ekstra 2000km.. Men jeg hadde tatt tlf til verkstedet og fått bekreftet at det er longlife olje på bilen hvis det er noe tvil om dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men jeg trodde bilene til vw ble levert med long-life olje fra fabrikk? Har jo ikke hatt den inne etter at jeg fikk den... For jeg kan da aldri tenke meg at forhandler skifter olje på bilen under klargjøring? Og alle bilene blir vel påfylt samme olje på fabrikken? Ringte forhandler, men er jaggu ikke lett å få noe svar fra forhandlere på vag...

 

Men uansett, takk for alle svar, og svar som kommer! :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen kan ha variabelt intervall ja, men ikke alle biler med longlife har disse følerne som registrerer kvaliteten på oljen mm. Min har ikke dette. Det vil si at i praksis er Oljen laget for å gå 30000, men med hjelp av følere/sensorer kan den gi en "anbefaling" utifra kjøremønster osv om tidligere skift hvis motoren er nødvendig utstyrt. QUOTE]

 

Da har vel du den eneste VAG LongLife-bilen uten denne føleren. Oljen er laget for å kunne gå INNTIL 30 000km ja, avhengig av kjøremønster, Ikke spesielt lurt å kjøre lenger enn det bilen varsler...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men når bilen min da varsler service på 15 000, og den visstnok ikke er satt opp for LongLife, gjør det noe om jeg kjører et par tusen over? Hva skjer med garantier? Kan man sette den til LongLife nå i ettertid uten noe problem? Ligger da kjøremønster og bruk lagra, eller hva skjer??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At min bil er uten Føler på oljekvalitet er info jeg fikk fra en vagmekaniker jeg forhørte meg med før jeg kjøpte, mulig han er ute på tur. Men jeg har og lest info i andre forum som klart sier at noen modeller avh av utstyrs nivå leveres med eller uten denne sensoren..

 

Legger meg gjerne flat dersom dette ikke er korrekt, men utifra den infoen jeg har fått tidligere så står jeg for de utsagnene jeg Har kommet med tidligere i tråden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var noen land som ikke hadde LongLife tilgjengelig, så hvis bilen din er importert fra et av de kunne det vært mulig. Men lite sannsynlig på en 2003-modell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.