Anbefalte innlegg

Hvis dere har problem med tikking eller oljeforbruk, hvorfor bruke olje med så tynn viskositet som 5Wxx? Skal jo være over -30 i snitt før VAG anbefaler sånn olje. Om sommeren kan man jo greit bruke 15Wxx o.l.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Martin Olsen

Hvis dere har problem med tikking eller oljeforbruk, hvorfor bruke olje med så tynn viskositet som 5Wxx? Skal jo være over -30 i snitt før VAG anbefaler sånn olje. Om sommeren kan man jo greit bruke 15Wxx o.l.

Ved problem med ventiltikking kan bruk av tykkere olje hjelpe, men problemet er bare forskjøvet. Helsyntetisk kvalitetsolje har som regel lavt viskositetstall og gir mindre avleiringer som kan tette hullene i løfterene, slik at en sådan olje er å anbefale dersom man ikke har problemer med tikking (og heller ikke vil ha det). Gjerne Mobil1 5W50 eller Castrol TWS 10W60.

Min forrige bil var helt OK helt til den ble påfylt 15W40 olje, da begynte det å tikke ved kald motor, noe som ikke forsvant da det ble byttet tilbake til "riktig" olje.

Eneste løsningen ved tikking er etter min mening å bytte løfterene, noe som er nokså fort gjort (alt etter biltype) og koster ikke allverden.

hl-230-921.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kan jo imidlertid løfterene også åpnes og rengjøres, men da er så mye jobb gjort at det er ufornuftig å ikke sette inn nye.

lifter-chart.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye koster en ventil til en 2,3 10V feks? må man av med toppen, eller holder det med topplokket for å få byttet?

 

Har fått litt problem med tikking i det siste. Har kjørt på 5w40 Castrol Magnatec. Siden jeg jobber hos grossist har jeg nå kjøpt 5w50 mobil1 helsynt. Om det ikke koster for mye, så kanskje jeg skulle byttet ventiler før jeg skifter olje.

 

Hva kan ventiltikking medføre egentlig? motorhavari neste? og event hvor mye arb er det om ventilene klapper sammen?

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

Hvor mye koster en ventil til en 2,3 10V feks? må man av med toppen, eller holder det med topplokket for å få byttet?

 

Har fått litt problem med tikking i det siste. Har kjørt på 5w40 Castrol Magnatec. Siden jeg jobber hos grossist har jeg nå kjøpt 5w50 mobil1 helsynt. Om det ikke koster for mye, så kanskje jeg skulle byttet ventiler før jeg skifter olje.

 

Hva kan ventiltikking medføre egentlig? motorhavari neste? og event hvor mye arb er det om ventilene klapper sammen?

 

mvh

Du skal ikke skifte ventiler, men ventilløftere. Skal man skifte ventiler må toppen av, men ved skifte av løftere derimot, trenger du "bare" ta av toppdekselet og kammen. Skift registerreima, strammehjulet og vannpumpa i samme slengen, vannpumpa såfremt den er drevet av reg.reima!!!!

Ventiltikking vil ikke medføre motorhavari ved at ventiler og stempel klapper sammen, skulle derimot registerreima ryke har du et motorhavari som koster mye penger å utbedre. Det enkleste da er vel å få tak i en brukt topp.

Vannpumpe, strammehjul og reg.reim koster til sammen ca. 1600 på AIS. Løftere og ny toppdekselpakning, samt ny simmerring til kammen ligger vel på rundt 2000 +/-.

 

På din bil består mye av jobben i å demontere fronten, radiator osv. for å komme til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

radiatoren sitter på siden i 80/coupe ( hvertfall på min), men er trangt nok likevel....

 

Takk for info, har firmaavtale med ais så jeg får nok en godpris der :) regreim skal også skiftes ja, så da blir det nok alt i samme slenge, men drøyer det kanskje til over ferien, så kan jeg ta meg råd til en ferietur i år også :)

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

Min tikket mye da jeg kjøpte den (203000km), olja så fin ut også. Så tok jeg innvendig motorrens som vi snakker om her, og skifta til castrol gtx 5w-50. Kun lyd i et sekund av og til etter oppstart, ellers så er femmerlyden en sann fornøyelse :D

 

mvh

 

Gjorde akkurat det samme igår.

 

Byttet da til 0w-40 Valvoline, og tikket i et sekund etter oppstart og etter det har den vært stille :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilen min var gått 187tkm da jeg kjøpte den,det første jeg gjorde var å skifte olje å filter,fylte da 10/40 olje,da tikka bilen en god del når den var kald brukte litt olje å,ved neste oljeskift(skifter filter å olje hver 5000) så brukte jeg 5/40 olje,da blei det stille gitt,og den sluttet så å si å bruke olje, en som nevnte at det gjelder å ha olja på max hele tida på disse motorene,min var litt under max nå og da tikker den litt når den er varm,skal ha te engine flush og skifte olje og filter igjen på tirsdag:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min har brukt ca en halv liter (halvveis ned på markeringa) med olje siden jeg kjøpte. Den er nå gått 213 så tiden er overmoden for skifte. Men den ser fortsatt ganske lys og fin ut :) mulig at dette med oljenivå kan virke inn ja.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Geir Kristofersen

bilen min var gått 187tkm da jeg kjøpte den,det første jeg gjorde var å skifte olje å filter,fylte da 10/40 olje,da tikka bilen en god del når den var kald brukte litt olje å,ved neste oljeskift(skifter filter å olje hver 5000) så brukte jeg 5/40 olje,da blei det stille gitt,og den sluttet så å si å bruke olje,

Da har muligens problemet ditt vært delvis tette oljehull i løfterene. Hvilken oljetype fylte du på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5/40 helsynt fra krana på jobb,er sannelig ikke sikker på fabrikat da vi får det på 1000ls fat,GM olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal bytte olje i morgen, til Valvoline V-max 10w50 helsynt, så får jeg lytte etter forandringer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da var olje skiftet,glemte selfølgelig motorflush men,tenkte bare på å bli fort ferdig etter en kjedelig dag med mekking:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Jeg skal bytte olje i morgen, til Valvoline V-max 10w50 helsynt, så får jeg lytte etter forandringer.

 

Hallo, hadde trøbbel med ventiltikking på 90en i fjor før rudskogen treffet. Byttet alle ventilløfterene og alt var bare velstand. DVS helt til jeg hadde dratt maks over langstrekka en gang... Da var det orkesteret igang igjen. Har etter dette tikket hver gang jeg har vert over 3500o/min, helt til på mandag. Da byttet jeg til DEN ENESTE olja som er brukende på gamle Audi/VW motorer ESSO ULTRON. Har nå brukt bilen maks i et par tre dager (Gjørre den klar til våler) Og har ikke hørt en lyd fra ventilløfterene.

 

Fra jeg fikk på Ultron så tok det ca en 10 minutters kjøretur med litt aktiv kjøring før tikkinga ga seg.

 

Mvh

Tom Rune

Som aldri skal bruke annet enn Ultron på gamle motorer heretter.

 

(Får håpe det ikke begynner igjen på våler :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Esso Ultron har jeg prøvd tidligere, uten at det hjalp på den rolige tikkingen jeg hadde dengang. Nå er det mye verre, med Castrol på motoren. Skal skifte straks, så jeg er spent. Jeg regner ikke med mirakler da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å være helt ærlig så blir jeg ikke helt klok på hvilken olje man bør bruke. Noen sier Mobil1, andre sier: mobil skrekk og gru. Jeg har kjørt med castrol gtx 8000km nå, og i det siste har det blitt litt tikking. Men før jeg bytta, så tikka den masse, med castrol forsvant den. Så får vi se om det samme skjer nå, når jeg bytter til mobil1.

 

Det er nok individuelt hva slags olje motorene våre vil ha, enten vi vil det eller ikke...

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Det er helt klart, Eivind!

Jeg prøvde Castrol én gang, tror det var noe med 'R' i. Dyreste oljen jeg har fora på i hvertfall..

Ikke så mye tikking, men den rant tvers igjennom.. Nå kjører jeg kun Mobil 1, og har kun litt tikking etter heftig kjøring mot slutten av oljeskiftet, og når den er under halvveis på pinnen.

Alltid på max er en god regel på 5'ern, uansett hvilken olje man bruker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm, da skal det mer på mine...

 

Castrol med "R" i er nok RS, den koster vel 5-600kr for 4L kanne hos Torshov...

 

Bruker Castrol GTS5 lightec på min, virker greit, hadde litt tikking nå inntil jeg fylte på endel (woops), nå er det kun 1s ved oppstart den sier ifra med noen lyder, ellers fin og grei.

 

Tatt 2 oljeskift med 5000km imellom nå siden jeg overtok bilen ved 241 000km og da fant jeg lapp med "neste service innen to år eller 216 000km" :( - måtte rense ut litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jeg ihvertfall glad og fornøyd. Etter nesten 45 mil kjøring til Våler og noen mil med skikkelig god og varm, fersk olje og høye turtall på banen, så er tikkingen opphørt. Når jeg startet bilen på Søndag morgen var den stille som en kirkegård! :D

 

Så nå får man bare håpe at den holder seg slik. I tillegg kommer jeg nok til å kutte ned intervallen på oljeskiften. Hittill har jeg kjørt 10.000 km på oljen, jeg kommer til å halvere dette. Det er tross alt ikke så dyrt med olje pluss filter...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pga diverse trøbbel med caliptere/bremser bak og hjullager, rakk jeg ikke å bytte olje før jeg dro til våler. peilet, og det viste seg at en halvliter hadde gjort seg (på 5000 km). Så jeg fylte etter det, og en halv til, slik at det ikke skulle bli trøbbel med smøring i toppen når trykket falt. Tikket veldig de 10 første minuttene på vei sørover, deretter har det vært stille. Gikk også bra på våler, til tross for oljetemp på 130-140 grader, og trykk på 1,0 ved tomgang (steg til 1,8-2,0 når temperaturen falt).

 

Nå blir det uansett bytte, har kjørt 10K siden sist, og kommer til å passe på å ikke ha under toppmarkeringen med olje. Og heller ikke noe spesielt over også da, selvfølgelig..

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.