Klunkelyd i forstilling C4

Anbefalte innlegg

Kan være slappe motorfester, Jeg har samme problemet på min, ikke ved sving, men ved igangsetting og hard aks, alt framme ble byttet før jeg overtok bilen i fjor, men etter masse søking, regner vi med at det er motorfestene som begynner å bli litt slappe etter vel 270000 km. det gjør at motoren "vrir seg " litt nok til at gir kassen tar i litt når en løser bilen. har tenkt å skifte de, og stive opp bilen med polyflex hvis jeg får fatt i...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min var det styrekula/leddet iallefall! Tok meg faktisk 3 bilmekanikere og mandre andre til å kike på det før dommen ble lagt. =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min var det styrekula/leddet iallefall! Tok meg faktisk 3 bilmekanikere og mandre andre til å kike på det før dommen ble lagt. =)

 

Var det på en C4?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også problemer med klunkelyder på min C4. Har byttet begge bærearmer m/foringer, byttet endeledd, begge dempere, fjærbeinslager samt gått over alle boltene på tannstanga. Ble mye bedre enn det var, men har fortsatt litt småklunking ved kjøring på feks humplete vei. Er ikke mye merkbart i feks. fartsdumper. SKal ha bilen opp på bukk i helga for å undersøke litt mer. Utrolig irriterende er det hvertfall. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde klunk pga at innfestingen av styresnekka (eller no sånt) var løs, titt ned under panser mens noen vrir på rattet så ser du om alt sitter fast.

 

J

 

Dette er værdt å sjekke opp, jeg har hørt om flere hvor innfestninga i karosseriet var løs og måtte sveises fast igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med indre slakk i tannstangen, det er det på min i hvertfall å den har alle de klunkelydene dere sankker om ved rygging ut fra p-plass hard aks, hard oppbremsning.

Bare å ta kjappe turn frem å tilbake på ratte uten at motoren er i gang, da kjenner man fort om det er slakk i tannstangen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har klunkelyd når jeg kjører over fartsdumper, telehiv o.l.

 

Fikk diagnose i går: Dårlige foringer i enden av stabilisatorstaget.

 

4 stk foringer er innkjøpt og blir byttet i morra...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

byttet de jeg... hjalp ikke en dritt.

Tror jeg vil prøve og kjøpe lagringen til demper oppe i fjærtårnet.

Se om det hjelper

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjalp det?

Jeg har fått tips om at det er inni støtdemperene lyden kommer fra. Visst nok en foring inni der som kan bli lei seg... Men jeg vet ikke så mye om hva som er inni støtdempere til at jeg kan bekrefte dette. Lurer på å bytte demperene forran nå uansett... kansje det hjelper

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min er det _definitivt_ demperen som er dårlig, kan til og med provosere det frem ved å gynge på bilen når den står stille! Skal bli godt å få på nye fjærbein med relativt nye dempere, vanlige skiver og bra lagre.. Merkelig at det såpass ofte er på førersiden? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde samme problem med ulyd i min forstilling, den ene støt demperen var løsnet innvendig. jeg kunne høre det hvis jeg rullet sakte og bremset. da kom ulyden.. men også i humper kom ulyden..Det var ¨stempel stanga¨ som hadde skrudd seg av stempelet inni demperen. Andre ting som blir byttet er jo stabstag foringer og bærearmer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har byttet alt unntatt dempere forran... Så blir nok dempere når lønna kommer til helga :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare å få kosta på det litt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åja, det hender att krona/mutteren til demperen løsner. Koste på nye dempere folkens! :b

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Er felles for alle at dere har senket bil så ville jeg sjekket senkefjærene. Jeg hadde dette på min forrige S4. Byttet til orginale fjærer og borte var klunkelyden.

 

Ellers:

- foring/lager i toppen av støtdemperen

- demperne

- endeledd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme lyd på min når jeg kjører fort over fartshumper og lignende.. Begge endeledd er nye og alle foringer/kuler er sjekket på verksted i forbindelse med 4-hjulskontroll for en måned siden uten at de hadde noe å utsette. Både hører og "kjenner" et skikkelig klunk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vekker denne tråden igjen....

 

Jeg har montert Eibach dempere og H&R fjærer på min C4, og jeg innbiller meg at alt var i skjønneste orden i en periode, men nå kommer det klunkelyd fra passasjer-siden.

 

Det meste er byttet i forstillingen. Dempere, fjærer, bærearmer, tårnlager, endeledd, drivledd, hjullager, foringer stab.stag ytre. Det eneste jeg ikke har byttet ennå er de indre foringene på stab-staget; dvs. de i front.

 

Noen som har har funnet flere løsninger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hell oppi ca 20ml tykk girolje før du setter innsats beinet oppi,snør også med riktig moment på den store mutteren ,husker ikke momentet eksakt,men ca 230nm?!

 

Grunnen til å ha olje i er for at konen i demperen ikke alltid passer helt mot konen i fjærbeinet,vil da ligge å "gleppe" ,med en lyd som forplanter seg noe enormt!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har klunkelyd når jeg kjører over fartsdumper, telehiv o.l.

 

Fikk diagnose i går: Dårlige foringer i enden av stabilisatorstaget.

 

4 stk foringer er innkjøpt og blir byttet i morra...

Jeg byttet disse i fjor, og alt var bare velstand! Men nå er "klunk" tilbake. På passasjersida som før. Jag skal snart bytte fjærer og støtdempere foran, og håper lyden forsvinner da.

 

I will keep you posted...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vær klar over at festet helt i toppen av demperen, der det er en skål på hver side av innfestingen i toppen av tårnet, (del 30, 36 og 34 på bildet i postingen over) kan begynne å dunke pga gammel gummi. En løsning kan være å fylle med sika på underside og overside av nr. 36. Og selv om det da blir litt fastere enn før, blir det definitivt stille. Se etter sprekker i gummien, er det det, vil hylsa bevege seg lettere enn den er ment å gjøre. Enkelte dempere har en mer distinkt 'knekk' ved overgang mellom skyv og trekk, og den blir forsterket i denne koblingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde bilen på verksted idag og fant da endelig ut hvor klunkingen kom fra! Har ikke tidligere klart å fremprovosere lyden når jeg har hatt den på bukk, men idag viste feilen seg. Det er opphengskula som ikke sitter skikkelig i fjærbeinet! Eneste som hindrer den fra å falle ut er at den henger igjen på bolten som går gjennom fjærbeinet for å låse den fast...Den bolten som skal stramme rundt den konede delen av opphengskula.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dere sjekka/byttet indre stabstagforing? Byttet nettopp på en a3 pga klonkelyd, var knapt synlig den slakken som var i foringa uansett hvor mye man pressa hit eller dit, men nå er i hvertfall lyden borte og bilen enda bedre å kjøre :) PS! Bytta ytre stabstagforing og indre styreledd (pga anmerkning fra Møller) først uten at det hjalp..

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Indre stabstagsforing står på agendaen min, de har ligget på Møller siden rundt 1 mai, jeg har bare ikke fått henta de. Betalt er de også, så det er rett og slett latskap (ikke si det til kjærringa mi :-)

 

Får ta det til uka. Poster resultater her når jeg har fått ut fingern.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hell oppi ca 20ml tykk girolje før du setter innsats beinet oppi,snør også med riktig moment på den store mutteren ,husker ikke momentet eksakt,men ca 230nm?!

 

Grunnen til å ha olje i er for at konen i demperen ikke alltid passer helt mot konen i fjærbeinet,vil da ligge å "gleppe" ,med en lyd som forplanter seg noe enormt!!

 

vurderte dette tiltaket men vil hjulstilingen endre seg da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.