Golf 3: Ulyd når en vrir på rattet

Anbefalte innlegg

Ved lav fart og rattutslag (parkering osv) så kommer det en ulyd (gnikkelyd) fra styringen. Hvor skal begynne å lete?

 

Innvendig, hva slags opplagring av rattstammen er det? (Vanskelig å bytte?).

 

Eller er det tannstag eller noe i opphenget? Det er ikke servoen tror jeg, fordi jeg får samme lyd når jeg vrir litt på rattet uten motoren i gang.

 

Noe jeg kan teste enkelt selv for å finne ut hva det er?

Irriterende lyd, ihvertfall....

 

Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du en svak vibrering samtidig? Nesten som gummi som gnir mot gummi?

 

Jeg hadde det på min bil nylig. Ble Servopumpebytte da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merker ikke vibrering. Og lyden er jo der uten motor/servopumpe i gang.

Hm.

Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foringer i stabstaget ditt som går under fronten er gåene. Da blir de harde som glass, og lager knekke lyder da staget rører på seg.

Sjekk det ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville fåreslå å sjekke opplagringen i toppen av demperen, og den gummien som lageret sitter i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville fåreslå å sjekke opplagringen i toppen av demperen, og den gummien som lageret sitter i.

 

Støtter den, sleperingen for airbag rett bak rattet hvis bilen har det kan lage lyd eller gummigjennomføringen nede ved pedalene der rattakselen går ned til tannstanga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tips! Da har jeg prøvet med å jekke fronten på bilen nesten opp. Jeg er nå nokså sikkert på at det er ikke er inni bilen. Jeg kjenner knirken i øvre demperfeste foran, men det virker som det kommer lengre ned fra, det er mer merkbart hvis jeg holder i styrestaget mens noen svinger fram og tilbake. Da kjenner jeg det samme som jeg hører (gummi mot gummi?). Kan tyde på ytre styreledd, eller tannstag? Hvordan oppfører defekt tannstag seg? Eller nedre bærekule?

 

Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.