96 mod S6 2,2TQ med motor/el-problem

Anbefalte innlegg

Er det noen i forumet som har noen erfaring med følgende problem.:

 

Overtok en Audi S6 2,2T fra en godt bekjent for ca en måned siden, og kom i forrige uke ut for at den plutselig gikk bare på fire sylindre.. Dette var først sporadisk, deretter permanent

Jeg har en reletivt dreven entusiast av en VAG-mekaniker som så på den, og vi konkluderte med at sylinder nr to forfra ikke fungerte ved å koble ut dysa..

Vi så at alle pluggene så fine ut (ingen væte/soting) og konkluderte med at det måtte være dysa som ikke ga bensin..

Prøvde å kjøre i dyserens, men ingen bedring.. Vi prøvde deretter å se på coil, og den ga gnist på pluggen..

Koblet computer på bilen, og den ga beskjed om at styreenhet var defekt, dyse nr to hadde sporadisk kortslutning, og at måler for turteller ikke virket (Skal vistnok ikke virke i og med at motor var avslått) Bilen kommer ganske nylig fra storservice der alt var ok, og forrige eier har aldri hatt motortrøbbel med bilen..

Vi skiftet så alle plugger og pluggledninger samt byttet defekt dyse ut med en ny.. Fortsatt ingen bedring.. Og mekanikeren skjønner ingenting..

Jeg har time på merkeverksted i morgen der de skal feilsøke..

Jeg selv, som IKKE er bilmekaniker, har likevel et par spørsmål her.:

Kan det likevel være feil med coil (jeg har hørt at de kan ta kveld på disse bilene) til tross for at coil gir gnist.? Og styrer coil sprutetidspunktet til dysa..

Og kan problemet skyldes at motoren må "låses opp" med computeren for så å være i orden.??

Forøvrig sier det svenske audiverkstedet som utførte siste service at disse feilmeldingene umulig kan oppstå samtidig..

 

Har noen der ute nyttige tips om problemet.?

 

Mvh Bengt, fersk og fortvilt Audieier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker det ikke å være forskjell på om plugg gnistrer ute av motor uten "trykk", og nede i motor med "trykk" da? Mener på det kan skje, hadde ett lignende problem på en tidligere Mb jeg hadde, der var plugg gåen med likt symptom som dette, men det er vel anderledes om du tror coilene kan vase sånn, siden du redan hadde bytta plugger...

 

Lykke til uansett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kobl på ei diodeprøvelampe på koblinga til dysa mens motoren går, dioden skal blinke, gjør den ikkje det er det enten en feil i motorstyreenheten, eller ledningsbrudd mellom styreenhet og dysa.

Du kan jo og prøve å bytte om coilen på den sylinderen som ikkje går med en annen og se om problemet flytter seg, gjør det det er coilen gåen, samme kan prøves med dysa på den sylinderen som fusker;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Da skulle vel pluggene vært våte..

Har fått tips om å sjekke tenningsmodulene, kan nok være at problemet ligger der..-))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kobl på ei diodeprøvelampe på koblinga til dysa mens motoren går, dioden skal blinke, gjør den ikkje det er det enten en feil i motorstyreenheten, eller ledningsbrudd mellom styreenhet og dysa.

Du kan jo og prøve å bytte om coilen på den sylinderen som ikkje går med en annen og se om problemet flytter seg, gjør det det er coilen gåen, samme kan prøves med dysa på den sylinderen som fusker;)

 

 

Takk for tipset.. Skal prøve det også.!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.