Demontere vifte -99 Passat

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg plukke ut viften som sitter på AC radiatoren uten å demontere hele fronten? Den el. styrte vifta til venstre i motorrommet når man står foran bilen.

Hva er letteste utvei?

 

Bilen det er snakk om; -99 VW Passat 1.8T

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må nok demontere fronten for å få til denne jobben..... Fikk byttet denne vifta på min bil på verksted... Kom på den nette sum av 4500,- ink vifte...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NEEI!

 

Må ikke av med fronten...

 

Der sitter 1stk skrue oppe på ene siden av vifta. skru ut denne. Da kan du vri hele vifta rundt sånn at den detter ut i noen spor som den sitter i.

 

Du ser hvordan den er festa når du ser på den nye vifta!

 

Videre er det bare å løyse ledinga og dra ut hele vifta. Ledninga går nedover midt på radiatoren og videre bort og opp mot servotanken om jeg husker riktig.

 

Edit: må selvfølgelig ta vekk innsugsrøret til luftfilteret, og kanskje løsne på slangen inn på LMM. men dette er småtterier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.. Da skal jeg ta en titt! Godt å høre at det er noe med enkel løsning! : ja :

Takker for svar!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Si ifra hvis det går på den lettvinte måten. er noe usikker på den. Jeg tror nemlig også at fronten må av, radiatoren demonteres og vifta plukkes frem. Men men......jeg skriver tror....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På a4n blir det litt enklere dersom jeg tar ut tappene som holder radiatoren. da får jeg litt mer slingringsmonn. og så tok jeg også av deksel over regreim.

Mulig dette funker på passaten også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tittet litt på det idag... Skal gå greit å bytte vifta på den lettvinte måten.

Går greit å løsne vifta fra radiatoren, men det ser ut til at man også må ta ut pinnene på radiatoren slik at den blir litt mere medvillig!

Det er noe trangt å få ut vifta tror jeg. Men skal gå med å løsne radiatoren og fjerne plastikken i framkant av motoren. Mulig man også må av med innsugsslangen til turboen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Si ifra hvis det går på den lettvinte måten. er noe usikker på den. Jeg tror nemlig også at fronten må av, radiatoren demonteres og vifta plukkes frem. Men men......jeg skriver tror....

 

 

tenker du på kjølevifta med viskose-kobling? den vet jeg ikke går å ta vekk uten å demontere fronten.

 

Sånn som jeg forstod det, så var det El.vifta til AC'en som skulle skiftes...

Jeg har skiftet denne flere ganger på jobb (møller) og det har alltid gått fint å gjøre det som jeg beskreiv det lenger oppe her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er AC vifta det er snakk om ja.. Ser ut til å gå greit på den metoden du nevnte, men må nok løsne radiator og muligens ta av innsugsrøret fra turbo til luftfilterboksen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette gjelder og A6 (4syl ihvertfall) Byttet vifta på 1,9tdi en jeg hadde tidligere og der måtte jeg kun ut med luftinntaket og skruen som holder vifta som nevnt... litt trangt men ikke noe problematisk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.