Bytting av ventiltettinger

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle bytte ventiltettinger før jeg kvitta meg med bilen, er greit å ha det på stell så man slipper å plage andre med det. Drikker litt olje, og det liker jeg ikke! Så var spørsmålet: Er det mye jobb å bytte tettinger på ventilene, og er det noe mer man skal skifte i samme slengen? Kunne jo tatt det samtidig da. Detter er en Audi 80 1.8S 90mod. 224.000 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må demontere toppdekselet, tannreima og kamakselen.

 

Du må også lage et adapter av en gammel tennplugg eller låne adapter beregnet for dette for å kjøre trykkluft i sylinderen da du skifter tetningene ( hvis ikke ramler ventilen ned i sylinderen da du tar vekk låsinga ), du trenger verktøyet for å nappe av den gamle tetningen pluss verktøy for å presse/banke på den nye. I tillegg trenger du også verktøyet for å presse sammen ventilfjørene da du skal ha av låsingen.

 

Slik gjør du: Sett stempelet på den sylinderen du skal bytte på på topp. Det kjenner du ved å dreie motoren samtidig som du har en ståltråd etc. nedi plugghullet som støter mot toppen av stempelet.

 

Da du har funnet toppunktet setter du bilen i 4/5 gir og drar til håndbrekket slik at motoren ikke dreier rundt da du setter trykkluft ned i sylinderen.

 

Skru inn adapteret for trykkluft i plugghullet og koble på luft.

 

Press ned ventilfjøra med egnet verktøy

 

Ta av låseklipsene på ventilen og slipp verktøyet forsiktig opp.

 

Ta vekk ventilfjøra med tilbehør og napp av den gamle tetningen

 

Press/bank på den nye tetningen og monter sammen i motsatt rekkefølge.

 

Gjenta dette på alle sylinderene til ferdig en og en av gangen.

 

Hvis du begynner med dette må du iallefall ha en ny toppdekselpakning. Hvis du har vært plaget med ventiltikking kan du vurdere å skifte løfterne også i samme slengen og evt. tannreim da denne må demonteres noe ( kanskje helt ) ved skift av tetninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.