#1 Skrevet August 16, 2006 Jeg har en Audi 2.3E 5 syl. som har begynt å tikke ved gasspådrag etter motoren er varm. Vet at VW/ Audi motorer er litt kresne på olje type, og helst vil ha Castrol. Den oljen jeg har brukt er Mobil1. Denne oljen er fra samme selskap som Castrol så burde jo ikke være noe problem å bruke denne. Noen som har tips om hva jeg må gjøre eller opplevd lignende? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 16, 2006 Min tikker den også.. Bare noen ganger da men.. Har funnet ut at hvis det begynner og bli lite olje tikker den.. Fyller olje 2-3 mm over max på peilepinnen og det blir stille.. Så så lenge jeg fyller olje i ny å ne tikker den ikke.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 16, 2006 Skjekket at det er nok olje? Bør være så tett opptill maks-merket som mulig. Du kan jo også prøve å bytte til en tykkere olje, min tikker så godt som aldri, kun ved oppstart. Kjører på mobil1-olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 16, 2006 Er nok olje på motoren, helt opp til max merke. Får prøve en annen olje type å se hvordan det går. Evt. bytte pusherne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 16, 2006 bytt til valvoline el agip 10-60racing å du vil få ein ny motor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 17, 2006 Det kan ikke være vakumpummpa som sitter på toppen som tikker da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 17, 2007 Heihei! Jeg tok nylig motorolje bytte på bilen. Byttet da til Penzoil semi synt. Byttet også oljefilteret. Etter dette tikket bilen mer enn det den gjorde før oljebytte. Jeg vet ikke hva slags olje som har vært på den før. Noen som har et forslag til en olje som ville vært bedre for motoren med tanke på tikkinga? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 18, 2007 Hvis motorene deres nærmer seg 250k+ km så er det beste trikset å bytte ventilløftere. De slites ned og når de begynner å nærme seg grenseland for å fungerer uten å tikke skal det ikke så mye til for at tikkingen starter. Selvsagt kan en annen olje utsette problemet litt, men i det lange løp så er det sikkert like så greit å bytte løfterne kontra å prøve ørti forskjellige motoroljer. Det er vaffal mine meninger og ikke minst erfaringer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 18, 2007 Hvis motorene deres nærmer seg 250k+ km så er det beste trikset å bytte ventilløftere. De slites ned og når de begynner å nærme seg grenseland for å fungerer uten å tikke skal det ikke så mye til for at tikkingen starter. Selvsagt kan en annen olje utsette problemet litt, men i det lange løp så er det sikkert like så greit å bytte løfterne kontra å prøve ørti forskjellige motoroljer. Det er vaffal mine meninger og ikke minst erfaringer Henger meg på denne! Kay hjalp meg å skifte løfterne på min 2,8E som da hadde gått ca 265K. Siden har den vært helt tyst! Mitt tips er også å skifte ventilløfterne. Det er absolutt ingen stor kostnad (ihvertfall på 10v ) og du vil bli mye lettere til sinns i ettertid 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 18, 2007 Hvis motorene deres nærmer seg 250k+ km så er det beste trikset å bytte ventilløftere. De slites ned og når de begynner å nærme seg grenseland for å fungerer uten å tikke skal det ikke så mye til for at tikkingen starter. Selvsagt kan en annen olje utsette problemet litt, men i det lange løp så er det sikkert like så greit å bytte løfterne kontra å prøve ørti forskjellige motoroljer. Det er vaffal mine meninger og ikke minst erfaringer Ikke dumt det nei.... Får nesten få gjort det etterhvert da tenker jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 10, 2007 Når man først skal bytte de hyd. ventilløfterene, hva burde byttes med det samma? Liten handle liste; 1. 10stk. hyd. ventilløftere 2. Toppdekselpakning 3. bolter/muttere toppdekselpakning?! 4. Oljefilter 5. Motorolje Noe mer som burde taes? Reg. reima er nylig byttet så den er fin. samt vannpumpe. Gjerne om noen har litt tips og hint til og gjøre saken mindre ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 10, 2007 Du kan jo evt bytte tetningsringen til kamakselen med det samme, ellers er det vel ikke så mye mer som er verdt å ta med. Noen småting som er greit å passe på: - Løsne lagerbukkene til kamakselen jevnt slik at kammen ikke knekker, samme gjelder ved montering selvsagt - Husk moment (det er ikke mye det er snakk om på lagerbukkene, 20Nm tror jeg det var) - Pass på at kammen havner omtrent i samme posisjon ved montering som den var i utgangspunktet så du ikke tvinger et par ventiler ned i et stempel som ligger på topp. - Med alt montert bør du tvinne rundt kammen 1/4 omdreining hvert 15.minutt for å få satt løfterne slik at de ikke slår for langt ved oppstart. Vri på bolten på veiva, IKKE på kammen. Ellers er det plankekjøring 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 10, 2007 Kan være enig idet. Og skru på veiva da snakker vi MED klokka?! Kanskje en ide og sette en tusjstrek på reim og reimhjul så dette kommer likt på plass? vil det fungere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 10, 2007 Vi snakker med klokka ja selvsagt En tusjstrek kan fungere bra det, så lenge du passer på at reima ikke hopper over ei tann eller to på veiva, det ser du nemlig ikke. Det er bedre å merke seg posisjonen til reimhjulet (det er en strek på baksiden av det som du ser i en åpning mot toppdekselet på "tennpluggsida" av motoren når motoren står på 0 (altså stempel 1 på topp). La denne streken ligget plant med overkant av toppen så har du en referanse når alt skal på igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 10, 2007 Vi snakker med klokka ja selvsagt En tusjstrek kan fungere bra det, så lenge du passer på at reima ikke hopper over ei tann eller to på veiva, det ser du nemlig ikke. Det er bedre å merke seg posisjonen til reimhjulet (det er en strek på baksiden av det som du ser i en åpning mot toppdekselet på "tennpluggsida" av motoren når motoren står på 0 (altså stempel 1 på topp). La denne streken ligget plant med overkant av toppen så har du en referanse når alt skal på igjen Takker:) Vil hjelpe mye med det fram til nå. Så da ere bare og få lånt seg momentnøkkel og prøve:o 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 11, 2007 Jeg fikk nye løftere fra kamaksel.no for litt siden.. mottok varene 3 dager etter bestilling! Om det er kvalitet.. og hvor lenge de varer får vi se på :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 28, 2009 (endret) Hvordan kvalitet var det? Med andre ord, forsvant tikkingen? Har bestilt løftere fra kamaksel.no nå og tenkte skifte i forbindelse med bytte av kam. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 28, 2009 Vakumpumpa som tikker..helt normalt på 2,3E. Bare skru den ut og start...så har du sjekka iallefall..enkelt og greit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...