Solar/Sol-celle takluke.....virkemåte ??

Anbefalte innlegg

Jeg har solcelle-takluke på min 2003 Passat,har skjønt at den driver kupeviften med varmt vær. Men hva skal til for at den setter i gang vifta egentlig ?? På min bil virker det som om den går alltid.....men såklart jo mindre sol jo mindre går vifta. Første Volkswagen jeg har sett med solcelle-takluke så det er vel ikke akkurat noe utbredt ekstra-utstyr. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har solar luke på min A6. Denne er drifter en liten vifte i luftinntaket under pollenfilteret.

Den øker i hastighet avhengig av hvor sterk solen er på min iallefall.

Vet ikke om den vedlikeholdslader batteri i tillegg....men var en jeg snakket med som hadde a8 som mente dette. (Tviler på dette, men det er jo en mulighet)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du giddi å lagt inn et bilde av den takluka di? Eller ser den bare ut som en vanlig glass takluke? Mulig dumt spørsmål men...: dum :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du giddi å lagt inn et bilde av den takluka di? Eller ser den bare ut som en vanlig glass takluke? Mulig dumt spørsmål men...: dum :
Den ser nesten ut som en vanlig glass-luke bare at den har solcelle-panel over hele. Ligger et bilde av den i "prosjekt-tråden" min........http://forum.vwaudi-club.no/showpost.php?p=527022&postcount=2

:)

Det er den første VW jeg har sett med slik takluke.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser lik ut som min.

Sikkert samme takluke kasset. Min luke har stoff under, så den er ikke gjennomsiktig, men det sier seg selv, når det er solcelle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har solcelle-takluke på min 2003 Passat,har skjønt at den driver kupeviften med varmt vær. Men hva skal til for at den setter i gang vifta egentlig ?? På min bil virker det som om den går alltid.....men såklart jo mindre sol jo mindre går vifta. Første Volkswagen jeg har sett med solcelle-takluke så det er vel ikke akkurat noe utbredt ekstra-utstyr. ;)

Fantastisk med solar takluke, alle jeg kjenner som har hatt passat har hatt slik: rolleyes

2_-628956189.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kun sett to VAG med solcelle takluke iallfall,det er min egen og Jahn Christer Nerbøvik sin S2 Coupe............

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemme det, har også sett det på et par A8 som har vært innom Møller.

Har aldri helt forstått hvordan det fungerer da, hvertfall ikke på min S2.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dem vet no helt sikkert korsen den fungera på møller om du gidd å ta deg en tur dit : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dem vet no helt sikkert korsen den fungera på møller om du gidd å ta deg en tur dit : rolleyes
Hehe NEI......har spurt et par stykker å ingen kan si med sikkerhet hvordan den virker og om den lader batteriet.......kan jo alltids spørre Slinning : rolleyes: dum : da får jeg garantert IKKE svar ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står i instruksjonsboka di hvordan takluka funker...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står i instruksjonsboka di hvordan takluka funker...
Ja har du en til meg......??? Har alt annet enn instruksjonsboka,Møller har hele 220 stk i rest fra Tyskland (Norsk tekst) : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

om den lader batteriet.......

Du kan evt måle batterispenningen. Dekk til panelet med en avis eller noe og dra den vekk og se om batterispenningen øker. Det burde være målbar spenningsforskjell hvis den lader. Det kan være greit å gjøre det når det er litt sol..

EDIT:

Det er muligens Webasto som har levert løsningen til VAG?

http://www.webasto.com/products/graphics/file_brochure_car_solar-slide_en_218kb.pdf#search=%22vw%20passat%20solar%20roof%22

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ring møller si teknisk avdeling i oslo da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ring møller si teknisk avdeling i oslo da..
Gidder ikke legge så mye i det......hadde bare vært greit å vite hvordan ting på bilen fungerer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er no forsåvidt enklere å ta en telefon til oslo enn å sitte her å skrive ;)

Et lite søk på google så fant jeg en del bilen med sånn takluke til salgs. og på den ene står der: solar solcelle takluke (lader batterier og kjøler bilen i varmen)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er no forsåvidt enklere å ta en telefon til oslo enn å sitte her å skrive ;)

Et lite søk på google så fant jeg en del bilen med sånn takluke til salgs. og på den ene står der: solar solcelle takluke (lader batterier og kjøler bilen i varmen)

Skjønner ikke hva du bekymrer deg etter.....: rolleyes Har egentlig fått svar på det jeg lurte på i linken som Bjørn Badowski la ut ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har webasto takluke på S4 min, da blir bilen min S4 plus KX450 edititon!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har webasto takluke på S4 min, da blir bilen min S4 plus KX450 edititon!
Ja skulle vel bli noe slikt : smil : PS! Du glemte Lemans.......hehe ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hva mer man trenger bortsett fra selve takluka? Ser det ligger en på ebay til 119€.. Og om jeg forstår det rett så jobber den kun mot selve vifteapparatet..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hva mer man trenger bortsett fra selve takluka? Ser det ligger en på ebay til 119€.. Og om jeg forstår det rett så jobber den kun mot selve vifteapparatet..
så en skjematisk oversikt over solar-luke å det er en del dill-dall i tillegg til selve luka. Vet ikke om den driver en egen vifte eller om den driver den vanlige kupevifta. Her er link til Webasto sine hjemmesider........: http://www.webasto.com/products/graphics/file_brochure_car_solar-slide_en_218kb.pdf#search=%22vw%20passat%20solar%20roof%22

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger en styreenhet, kabling osv vil jeg tro. Styreenheten veksler vel om vifta skal gå på solcelle eller batteri.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. stikke innom møller endag og sjekke hva som trengs.. på sånne dager som dette hadde det vært verdt noen tusen ekstra for å iallefall ha luftgjennomstrømning i bilen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. stikke innom møller endag og sjekke hva som trengs.. på sånne dager som dette hadde det vært verdt noen tusen ekstra for å iallefall ha luftgjennomstrømning i bilen..

Pffft, spar de pengene Ben og kjøp deg en slik istede;):P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper rent skjematisk at det er Solcellepanel ->kontrollboks -> diode -> vifte (event også fra kontrollboksen, via en diode og til batteriet for å lade dette.)

Diodene må være der for å sperre slik at viften ikke alltid drives av batteriet, som hadde vært litt kjedelig i 20 kalde og 14 dager i syden..!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.