#1 Skrevet August 19, 2006 Ytre drivknute er sannsynligvis gåen. Begynte med at mansjetten gikk, men jeg oppdaget dette rimelig fort (kanskje en time etter at det hadde skjedd, kan tenke meg at jeg kanskje har kjørt en to-tre mil med dette), og jeg hadde på nytt fett og la en plastpose over med strips midlertidig, bare så jeg skulle komme meg hjem. Virket som dette ikke hjalp, for da jeg skulle ut en tur i morges hørte jeg stygge dunkelyder og en ganske påtrengende gnisselyd etter ganske få meter. Denne var ikke der kvelden før. Skal få dette fikset på mandag, men da må jeg jo kjøre bilen på verksted. Er risiko for å bli stående langs veien, eller bør jeg heller taue bilen dit? Er det noen fare for at bilen kan stoppe på veien? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 19, 2006 er dette på bakakslingen? isåfall kan du jo rive av yttre drivledd så kjøre med sperra? bare en tanke som slo meg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 19, 2006 Glemte å nevne dette, det er på venstre side foran. Den fungerer enda, men jeg frykter at den kan ryke når som helst. Har dog snakket med en kjenning som påstår at han har kjørt med gåen drivknute i mange år. Dette er riktignok på en gammel Ford, men drivknutene er vel stort sett like?. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 19, 2006 Jeg kjørte med ødelagt/gåen drivknute på den gamle BMW'n min i kansje 200-300 MIL før jeg fikset det. Han på verkstedet sa kulelager og div var pulverisert når han plokket det av. Så å kjøre bilen til verkstedet på mandag tror jeg du kan ta med knusende ro. God tur:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 19, 2006 Håper dette gjelder på quattro og. Prøver å kjøre med det, så kan dere være trygge på at jeg gir ett hint om det går galt.. Takker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 19, 2006 kan nok vare lenge den ja... har en selv fremme som klakker og har vært sånn veldig lenge, reiv av den andre i fjor. men med gammel quattro uten torsjen er det bare å slå sperra på midt diffen så blir det RWD:p Men det kan ikke sammenlignes med drivknuter bak, pga. at hjulene svinger... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 19, 2006 Teoretisk sett: Jeg har torsen-diffen, hvordan blir det da hvis akselen foran vil gi seg? Vil da all kraften bli overført til akselen som er gåen og ingenting til de andre hjulene, eller vil noe av kraften bli overført til de andre hjulene også..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 19, 2006 Teoretisk sett: Jeg har torsen-diffen, hvordan blir det da hvis akselen foran vil gi seg? Vil da all kraften bli overført til akselen som er gåen og ingenting til de andre hjulene, eller vil noe av kraften bli overført til de andre hjulene også..? Ryker drivleddet framme har du null framdrift. Men eg synest det hørest rart ut at drivleddet har tatt kveld etter få km med deffekt mansjett, drivleddet er lagd av VELDIG hardt stål, men det er jo mulig du har fått en stein inn i leddet som gjør at det kiler seg. Ett sikkert tegn på at drivleddet er gåent er visst du får en klakk klakk klakk lyd når du akslererer, merkes gjerne best med litt sving på hjula. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 19, 2006 drivknuta er ikke gåån før kulene i kulelageret triller ut av leddet been there done that. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 20, 2006 hehe, dama har kjørt med gåen drivknute i snart 1.5 år. høres ut som et knuseverk når hun svinger, men holdt ganske så altfor lenge. Så tror du trygt kan kjøre med det en stund til.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 20, 2006 Kommer en ganske kraftig klakke\dunkelyd når jeg svinger mot høyre og når bilen rører seg iallefall, regner med at det er knuten som har gitt seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 20, 2006 Kan høres sånn ut ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 20, 2006 pleir komme over lang tid slik ja......rart, kjørt med sprukne mansjetter i to år-25000km på en japse. 1år 10000km med passelat...hører knattring med full sving :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...