Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tok en kompresjonstest på alle 8 sylindre i dag. (S4-4,2-V8-93 mod-ABH)

 

Alle syl lå mellom 12 og 13 Bar.

 

Så er spørsmålet: Hvor mye avik er tillatt?

 

Er det også noen som vet hvilken kompresjon denne motoren skal ha?

 

Grunnen til målingen er mye blå eksos ved pådrag, og oljelukt.

 

Er meget takknemlig for gode inspill.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompresjonstest er ikke helt pålitelig, en sylinderlekkasjetest er mye bedre til å diagnostisere problemer. På 4.2-motorene er det som oftest sylinderveggene som er problemet om de bruker mye olje..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompresjonstest er ikke helt pålitelig, en sylinderlekkasjetest er mye bedre til å diagnostisere problemer. På 4.2-motorene er det som oftest sylinderveggene som er problemet om de bruker mye olje..

 

Takk for svar. Er det noen måte å ta sylinderlekkasje test hjemme?

 

Hva trenger jeg av utstyr?

 

Bilen er ikke registrert, så vet ikke noe om oljeforbruket ennå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig ang sylinderlekkasjetest, men når du har så lite avvik på komp-måleren, er det sannsynlig at det er i orden hva komp angår. Du kan ikke måle kompresjonsforholdet m måler, det må regnes ut. De målingene du har gjort forteller at det sannsynligvis er grei komp. Men, som Eyvind sier, så har det vært proplemer m sylindre og stempelringer på de tidlige V8-motorene, noe som har ført til høyt oljeforbruk. Dårlige ventiltetninger/styringer kan også føre til oljeforbruk.

 

Hvis du er litt nevenyttig, kan du lage et enkelt lekkasjetestersystem. Bruk metalldelen av en tennplugg, lag en slangekobling på denne slik at du kan kjøre trykkluft ned i sylinderen via plugghullet. Monter en kran og en trykkmåler på slangen for å kunne kontrollere lufta og evnt den lufta som måtte forsvinne pga evnt lekkasjer. Sett trykkluft på m lukkede ventiler. Lekker det da, er det bare å begynne å se hvor du får ut trykket, eksos, innsug, ånding....?

 

Var det forståelig?

 

 

Lykke til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig ang sylinderlekkasjetest, men når du har så lite avvik på komp-måleren, er det sannsynlig at det er i orden hva komp angår. Du kan ikke måle kompresjonsforholdet m måler, det må regnes ut. De målingene du har gjort forteller at det sannsynligvis er grei komp. Men, som Eyvind sier, så har det vært proplemer m sylindre og stempelringer på de tidlige V8-motorene, noe som har ført til høyt oljeforbruk. Dårlige ventiltetninger/styringer kan også føre til oljeforbruk.

 

Hvis du er litt nevenyttig, kan du lage et enkelt lekkasjetestersystem. Bruk metalldelen av en tennplugg, lag en slangekobling på denne slik at du kan kjøre trykkluft ned i sylinderen via plugghullet. Monter en kran og en trykkmåler på slangen for å kunne kontrollere lufta og evnt den lufta som måtte forsvinne pga evnt lekkasjer. Sett trykkluft på m lukkede ventiler. Lekker det da, er det bare å begynne å se hvor du får ut trykket, eksos, innsug, ånding....?

 

Var det forståelig?

 

 

Lykke til:)

 

Takk for fint svar! Skal prøve å få laget en sånn tester. Håper på ventiltettninger, ellers blir det vel meget kostbart...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor tett vil en motor i god stand være? Vil vel alltid være en viss lekkasje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å huske at lekasjetesteren på jobben tillater 20% lekasje. Mulig det er mer spesifikt fra motor til motor for alt jeg veit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opp til ca. 10% lekkasje på en svært god motor og bortimot 20% på en motor i god stand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For øvrig gir googling på "leakdown test "mye god informasjon om metoden, utstyr som kreves, måleverdier osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.