#1 Skrevet August 22, 2006 kjøpte nye felg/dekk for 2 mnd siden, monterte så hr senkefjærer og fikk tatt firehjulskontroll på bilen. bilen er kjørt 7000km siden det ble gjort. Ser ikke bilen daglig da det ikke er jeg som har hatt den ibruk i sommer, men fikk endelig gjort det igår. Fikk sjokk da jeg tok en nærmere titt på dekkan. Høyre framdekk var blankslitt på innsiden, venstre framdekk så nesten like ille ut. "trappinger" i mønsteret på bakdekkan. Har jeg noen rettigheter ovenfor de som har foretatt hjulstillingskontroll?? Tviler seriøst på at de har gjort noe, i så tilfelle en dårlig jobb... takknemlig for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 22, 2006 Lukter skeiv hjulstilling av slikt ja, og muligens noe slitt i forstillinga di.. Men alt i alt så kommer det mye an på kjøringa som har vært med bilen, holder du 80 så varer dekka en gitt km. holder du 90 så slites dekka en god del fortere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 22, 2006 er klar over at det kommer mye ann på kjøringa, men er dama som har hatt den i bruk, så tviler på at den har vært mye over 60km/t:p men allikavel burde det vel være jevn slitasje på dekkan.. var borti noe lignende på den forrige bilen, men der var det hjullageret som hadde tatt kvelden.. skal gå over forstillinga, er det noe annet jeg sku burde se etter bortsett fra om det er noe slark? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 22, 2006 koster litt-men det gjer dekk og.... Eg hadde kanskje vurdert å fått sjekka stilling ein anna plass. Dersom det viste seg å ver mye utav stilling.....ja da hadde eg besøkt forrige verksted..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 22, 2006 Samme problem når broderen fikk kontrollert/justert forstilling. Foringer osv var ikke helt 100, så spissing ble mye feil, og den sliter på innsiden av dekkene. Kjør bilen inn på garasjegolvet (som er beint), trill den fremover, og få en medhjelper til å legg noe bak bakhjulet, slik at bilen blir stående med press på forstilling, slik det er når du normalt kjører. Sett et merke på hvert av dekkene med kritt, slik at du har målepunkt. Mål avstanden mellom krittstrekene bak på deket. Skubb bilen frem slik at du når merkene på fremsiden av dekkene, legg klossen under bakhjulene igjen og mål avstanden mellom kritt merkene. Nå får du en gaske OK verdi på hvordan spissingen "egentlig" er på bilen, og du kan eventuelt justere selv. Skal du har det 100.... Bytt slitte foringer (Det er vel de fleste) og lever bilen på kontroll på nytt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 22, 2006 Senket den mye? Noen ganger medfører nemlig det at bilens hjulvinkler ikke kan justeres innenfor toleranseområdet. Dette fordi det rett og slett ikke er nok å gå på på justeringsskruene. Tatt kontroll hvor? Om den er tatt på et ikke merkeverksted er det mulig de ikke har justert såkalt sporingskurve. Den målinga krever nemlig spesialverktøy som jeg er usikker på om hvilket som helst verksted har. Om det er dette som gjør at bilen sliter dekk skal jeg derimot ikke 100% påstå. Hva slags program på apparatet ble brukt da det ble tatt kontroll? Hvis bilen i utgangspunktet ikke har sportsunderstell og verkstedet brukte de standard oppgitte vinkler å forholde seg til under justeringen er dette feil. Senket bil justeres som bil med sportsunderstell. Synes det høres merkelig ut at dekkene skal være utslitt etter 7000 km. Tipper hjulvinklene fortsatt er ute av stilling jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 23, 2006 Senket den mye? Noen ganger medfører nemlig det at bilens hjulvinkler ikke kan justeres innenfor toleranseområdet. Dette fordi det rett og slett ikke er nok å gå på på justeringsskruene. Tatt kontroll hvor? Om den er tatt på et ikke merkeverksted er det mulig de ikke har justert såkalt sporingskurve. Den målinga krever nemlig spesialverktøy som jeg er usikker på om hvilket som helst verksted har. Om det er dette som gjør at bilen sliter dekk skal jeg derimot ikke 100% påstå. Hva slags program på apparatet ble brukt da det ble tatt kontroll? Hvis bilen i utgangspunktet ikke har sportsunderstell og verkstedet brukte de standard oppgitte vinkler å forholde seg til under justeringen er dette feil. Senket bil justeres som bil med sportsunderstell. Synes det høres merkelig ut at dekkene skal være utslitt etter 7000 km. Tipper hjulvinklene fortsatt er ute av stilling jeg. bilen er senket 40/40.. tok kontroll på et merkeverksted, eller vet rett og slett ikke om de er autorisert lenger men de påstår det. De var fullt klar over at bilen var senket. Aner ikke hvilket apparat som ble brukt. Når jeg hentet bilen lurte jeg på om de fikk den "100%", svaret jeg fikk var ja men med den dimensjonen(225/40/18) måtte jeg regne med endel sporing da dette ikke var til å unngå. Utskrift fra kontrollen kunne jeg ikke få da apparatet ikke ville skrive ut.. men den korte sesongen vi har her oppe, var jeg ikke akkurat forberedt på å måtte skifte til nye dekk allerede i år: mad : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 23, 2006 men! man får da et papir etter firehjulskontrollen!? jeg fikk iallefall det til 90'en, da var den senka 60/40.. tok kontrollen på et random verksted og fikk ikke alt helt som det skulle, uten at det hadde noe å si for dekkslitasjen! hadde det vært jeg som var i din situasjon hadde jeg gått til verkstedet og klaget! såfremt du ikke har skrudd noe forstilling selv i ettertid av firehjulskontrollen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...