Prosjekt oppgradering av understell. (S2)

Anbefalte innlegg

Nå var det tid for en heftig oppgradering av understellet på s2`n. Planen var å bruke opp siste rest i helgen for å så begynne med oppgraderingen.

 

Planen blir som følger:

 

h&r gewinde

powerflex foringer evt furans.se foringer (noen innvendinger?)

034efi motorfester og girkassefester

furans topplager til støtdempere

 

Vurderer også å dreie opp aluminiumsforinger til traversene.

Komfort er ikke prioritert, dette skal bli stivt

 

Noen innvendinger e.l tips om hva jeg bør gjøre.. hvilke deler jeg bør velge o.l?

 

Noen tips om hvilke hjulvinkler som blir best?

Vurderer også å bestille stivere fjører til h&r coiloversa, men det burde jeg kanskje vente med for å først få sjekka hvor stivt det blir?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser også at powerflex har to forskjellige foringer til bærearmene hvilke av de passer s2`n? Steel arm eller alloy arm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gå for DTM versjon av H&R coilovers'ne med en gang om du skal ha det stivt. Det består av stivere fjærer, hardere/tjukkere innmat i demperen og annen olje/gass enn de vanlige H&R settene. Du kommer ikke til å angre.

 

Skulle du gå for powerflex foringer så sørg for å få tak i siste versjon av disse da de første er kjent for å knirke og lage irriterende lyder når du minst ønsker det. Siste versjon er laget på en annen måte enn de første/tidlige, og de sørger for at foringen får mer og bedre smøring slik at knirking ikke oppstår som på de gammle. Furans sine er nok like bra om ikke bedre?

 

Vil legge til at du kommer også veldig langt med oppgradering av bremser og stabstag.

Av stabstag så har du RS2 front stag som du kan montere rett på foran, og whiteline sitt justerbart bak, eller du kan slå virkelig i bordet og kjøpe et sellholm knivstagg bak (ref audisentrum gutta). Bare ved å oppgradere bak vil du få en mer "tailhappy" bil enn med et orginalt stagg.

Bremsene hadde jeg oppgradert til 996 calippre eller cayenne/gt3 foran, da dette biter helt værst enn orginale s2 bremser som bare kan kastes på dynga.

 

Siden du skal ta hele understellet ville jeg også skiftet mellomaksjelforingen til en ny bmw foring, for å minimere vibrering og slark. Det samme med hjullager.

Ville nok oppgradert linkarmene også til noe metall/aluminium saker enn de orginale plast armene som jeg ser det sitter på min i hvertfall. Når du begynner å dra på litt så skal det ikke mye til før det river rett av.

Har sett det fåes linkarmer på fastone.se før, men om de har til din coupe er vet jeg ikke. Går jo ann å maile de og høre.

 

Her er iallefall lista mi om jeg skulle gjort det samme som deg til en "grei" penge og bra performance:

 

  • H&R "DTM" coilovers
  • Powerflex foringer rund baut (nye type)
  • Alu toppfester, justerbare (furans/H&R)
  • RS2 stab stag foran
  • Whiteline stab stag bak (justerbart)
  • Nye hjullager
  • Nye metall/Alu linkarmer
  • Ny mellomakselforing (Bmw har en perfekt)
  • Porsche cayenne bremser m/ minimum 330x30 skiver evt rs6 bremser
  • 034 girkasse og motorfester

 

Så skrudd alt sammen rett på uten å fikle med innstillinger o.l. og tatt med bilen til Gundersen Motorsport i Oslo og fått de til å fin justert hele saken.

Deretter tut å kjør fra hele vwaudi-club norwegen!

Av det lille jeg vet så ville jeg gjort det i denne duren hvertfall, og håper det hjalp noe : vinke :

 

PS Så forresten at du satset friskt på Rudskogen, søndag :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips, ang lenkarmer så har jeg allerde i stål, men får se litt på det og hva jeg gjør med det.

 

Sitter med hele H&R katalogen foran meg nå og kan ikke se at det leveres noe dtm kit til s2. Men jeg vet at man kan etterbestille fjærer etter mål og lnsket stivhet.

Ang rs2 stabstag foran, inbiller jeg meg at dette er veldig dyrt da rs2 deler har en tendens til å være overpriset deluxe.

 

Whiteline stag bak har jeg vurdert sterkt, men kom også over en side hvor neo hadde laget selv ved å bruke et orginalt 80 stag fra front.

 

Hvordan ser jeg at det er nye type powerflex?

 

edit: ja satset det bilen klarte, men det var ca 10000 ganger kulere på lørdag når det regnet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang alu toppfester så kan jeg heller ikke se at h&r har noe der heller.

Har du prøvd powerflex? Lurer på om furans sine kanskje er like så bra.

 

http://www.furans.se/BILDER_HEMSIDA/vaghollning/brygglager.JPG

 

De foringene på det bilde ligner veldig på de som sitter på traversen, lurer på om det er de? Hadde vært veldig greit om det var det for da hadde jeg sluppet og fått dreid dem selv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips, ang lenkarmer så har jeg allerde i stål, men får se litt på det og hva jeg gjør med det.

 

Sitter med hele H&R katalogen foran meg nå og kan ikke se at det leveres noe dtm kit til s2. Men jeg vet at man kan etterbestille fjærer etter mål og lnsket stivhet.

Ang rs2 stabstag foran, inbiller jeg meg at dette er veldig dyrt da rs2 deler har en tendens til å være overpriset deluxe.

 

Whiteline stag bak har jeg vurdert sterkt, men kom også over en side hvor neo hadde laget selv ved å bruke et orginalt 80 stag fra front.

 

Hvordan ser jeg at det er nye type powerflex?

 

edit: ja satset det bilen klarte, men det var ca 10000 ganger kulere på lørdag når det regnet :)

 

Ok, da er jo lenkarmene i boks så vil det tåle litt kjøring.

Joda, H&R setter det kanskje ikke i katalogen, men det finnes å få kjøpt et kit som er ifra gammelt DTM satsning fra Audi. Om det er så lett å få tak i nå spørs jo.. Ta en tlf til Jonus og hør med han om det. ;)

 

Rs2 stag foran er ikke spesielt dyrt med mindre du handler i england på http://www.vagparts.com eller http://www.quattronics.co.uk (corey på s2forum) og jegkan anbefale begge på det sterkeste. sistnevnte fikser alt for deg og er i tilleg UK importør av 034 motorsport produkter, (hils han fra meg og du får en hyggelig avtale). Rs2 stagget koster 1800 nytt her på møller, og jeg gav 800 for det ink. alt for bolt-on operasjon. da kommer frakt i tillegg da.

Men, av performance så blir bilen MYE bedre på diveinn i svingene enn orginalt. Du vil merke god forandring.

Corey skaffer også whiteline stagg til deg om du vil, og det til tilnærmet like god pris som de andre delene.

Du kan jo alltids lage et selv, men med whiteline sitt er det jo bare å justere etter forholdene der du skal kjøre pluss at det er utviklet som racing produkt.

 

Hvordan du forsikrer deg om at det er nye typen powerflex foringer må du nesten se på produksjons datoen eller ta selgeren på ordet. Har desverre ikke noen dato for forskjell, men bare vet at de nye typene er bedre enn de gammle mtp smøring, ellers er ytelse lik.

 

Så du satset lørdag også, men hørtes 20 x mer brutalt ut på søndag. hehe

: ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang alu toppfester så kan jeg heller ikke se at h&r har noe der heller.

Har du prøvd powerflex? Lurer på om furans sine kanskje er like så bra.

 

http://www.furans.se/BILDER_HEMSIDA/vaghollning/brygglager.JPG

 

De foringene på det bilde ligner veldig på de som sitter på traversen, lurer på om det er de? Hadde vært veldig greit om det var det for da hadde jeg sluppet og fått dreid dem selv

 

Ja, det er de. Peder Roer her på forumet har de på sin om jeg ikke husker helt feil : klø :

 

her er en link til en som selger alu toppfester og foringer i sverige: annonse

Ser ut som furans..

 

Men som sagt, han Corey på Quattronics har peil, og han skaffer deg det meste og det til en penge langt under det du må ut med for her i norge. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sende en mail til info@quattronics.co.uk jeg og spørre litt.

 

Regner med at jeg da bestiller rs2 stag foran og whiteline bak.

Men det rs2 staget er vel tykkere slik at jeg må ha rs2 stabstagsforinger og holdere? Eller er det like tykt som s2 stag rundt foringen og heller tykkere ellers?

 

Ang bremser er jeg enda mer usikker, har vært hos møller og sjekket diverse calippere og funnet ut at å handle fra dem blir ganske uaktuelt. Vurderer bare å bestemme meg for noe calippere og heller lage brakett til de, men så kommer man inn på det ang godkjenningen osv da. Er jo litt lettere å få godkjent rs2 braketter og calippere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sende en mail til info@quattronics.co.uk jeg og spørre litt.

 

Regner med at jeg da bestiller rs2 stag foran og whiteline bak.

Men det rs2 staget er vel tykkere slik at jeg må ha rs2 stabstagsforinger og holdere? Eller er det like tykt som s2 stag rundt foringen og heller tykkere ellers?

 

Ang bremser er jeg enda mer usikker, har vært hos møller og sjekket diverse calippere og funnet ut at å handle fra dem blir ganske uaktuelt. Vurderer bare å bestemme meg for noe calippere og heller lage brakett til de, men så kommer man inn på det ang godkjenningen osv da. Er jo litt lettere å få godkjent rs2 braketter og calippere

 

Ja, han er veldig trivelig og kunnskapsrik.

De orginale brakettene passer rett på rs2 stabstaget, og det er kun større innerdim på foringen enn orginal s2. mener å huske selve stagget var 2mm tykkere.

 

Bilde fra mitt bytte:

stag.jpg

 

Mest bremser for penga idag er jo Porsche 996 bremser med a8 skiver. Der passer rs2 carrierene rett over (130mm) så du slipper å tenke på å få fabrikert det samt alt annet er bolt on. Du kan velge mellom 314mm og 323mm skive. Med 323mm skiva kan det hende du må modde caliperen minimalt for å få plass (enkelt).

 

Veldig nyttig side om bremseoppgradering: Klikk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang alu toppfester så kan jeg heller ikke se at h&r har noe der heller.

Har du prøvd powerflex? Lurer på om furans sine kanskje er like så bra.

 

http://www.furans.se/BILDER_HEMSIDA/vaghollning/brygglager.JPG

 

De foringene på det bilde ligner veldig på de som sitter på traversen, lurer på om det er de? Hadde vært veldig greit om det var det for da hadde jeg sluppet og fått dreid dem selv

 

Disse er til traversen ja. Jeg kjører med slike fra H2M racing (+powerflex) Og de ligner mistenkelig på de som Furans selger. Jeg syns ikke kjørekomforten ble nevneverdig dåligere, men derimot mye tightere og finere.

 

De selger også komplette kit til S2 http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?cPath=958_1194_1195&products_id=2004

 

034efi har også disse til traversen: http://www.034motorsport.com/product_info.php?cPath=25_66_67&products_id=344

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser også at powerflex har to forskjellige foringer til bærearmene hvilke av de passer s2`n? Steel arm eller alloy arm?

 

Mest sannsynlig har du Alloy foran (Støpt bærearm = stor foring) og Steel bak (presset bærearm = liten foring)

 

Det var det ihvertfall på min -91 Coupe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå var det tid for en heftig oppgradering av understellet på s2`n. Planen var å bruke opp siste rest i helgen for å så begynne med oppgraderingen.

 

Planen blir som følger:

 

h&r gewinde

powerflex foringer evt furans.se foringer (noen innvendinger?)

034efi motorfester og girkassefester

furans topplager til støtdempere

 

Vurderer også å dreie opp aluminiumsforinger til traversene.

Komfort er ikke prioritert, dette skal bli stivt

 

Noen innvendinger e.l tips om hva jeg bør gjøre.. hvilke deler jeg bør velge o.l?

 

Noen tips om hvilke hjulvinkler som blir best?

Vurderer også å bestille stivere fjører til h&r coiloversa, men det burde jeg kanskje vente med for å først få sjekka hvor stivt det blir?

 

Motorfestene jeg fikk tilsent fra 034 passet ikke til min bil, men skulle passe til s2/rs2.

http://www.034motorsport.com/product_info.php?cPath=25_66_67&products_id=434

 

Gi meg beskjed hvis du er interessert, så kan du få kjøpt de av meg. (Hvis de passer da)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorfestene jeg fikk tilsent fra 034 passet ikke til min bil, men skulle passe til s2/rs2.

 

Gi meg beskjed hvis du er interessert, så kan du få kjøpt de av meg. (Hvis de passer da)

 

Frank har jo 91 mod s2, likt som deg Magnus!

Men var de motorfestene myntet på aby og adu, for da kanskje de passer på min! (?) :D

 

send meg pm med pris da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frank har jo 91 mod s2, likt som deg Magnus!

Men var de motorfestene myntet på aby og adu, for da kanskje de passer på min! (?) :D

 

send meg pm med pris da

 

Er ikke sikker på hvilke de skulle passe... Jeg sente info til Javad med årsmodell motor osv og han mente de skulle passe. Har lagt ut salgstråd og en tråd ang dette på Tekninsk/mekanisk.

 

Du har PM.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frank har jo 91 mod s2, likt som deg Magnus!

Men var de motorfestene myntet på aby og adu, for da kanskje de passer på min! (?) :D

 

send meg pm med pris da

 

I AKTE er det forskjellig delenr på med/uten AC og forskjellig på 3B/ABY.. Men er ikke sikker hva som fysisk skiller disse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er intressert, har ac, så kanskje de passer min??

Hva var forskjellen da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er intressert, har ac, så kanskje de passer min??

Hva var forskjellen da?

 

Jeg er som nevnt tidligere usikker på hva som er forskjellen... Jeg har lagt ut en tråd hvor jeg prøver å finne ut dette her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=61840

 

Her kan du se hva som er forskjellen på mine fester og de jeg har fått tilsendt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er intressert, har ac, så kanskje de passer min??

Hva var forskjellen da?

 

Jeg har nå søkt litt rundt og lurer på om jeg har funnet svaret... Men er usikker: klø : Hvis du har mulighet til å ta en titt under panseret hadde jeg blitt glad:)

 

Bilde 1: Uten ac, innfestnings punktene ligger på linje.

 

Bilde 2: Med ac, et av innfestnings punktene har litt "offset"

Dsc00213_L.jpg

enginemount_300x238.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 034efi motorfester på min 91mod S2. De passer ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 034efi motorfester på min 91mod S2. De passer ihvertfall.

 

Det store spørsmålet er da: Hvilken av festene har du og har du med eller uten ac?

 

Det fins 2 typer 034 fester. En type til 80/90/urq/s4 og en type til s2/rs2.

 

Jeg fikk til s2/rs2 og de passer ikke. Det er festene til 80/90osv som passer på min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig noen som faktisk prioriterer understell på en bil som vanligvis bare har motor. Lei av å se en skikkelig bil som s2 vagge rundt som en sørlandssnekke på bane.

Kjørte med HR/bilstein rennfahrwerke på poloen min, som nå er vekk, ubrukelig i sakte fart, men 60-->200kmt så virket det helt sykt.

Hadde dog rimelig stive fjærer, fremme 130N/mm og 90N/mm bak, som er mye på en bil som veier 750kg.

Kjøpte mitt brukt for 15k, men kunne ikke sammenlignes med gule koni eller noe slikt tull. :evil: :evil:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ac, men jeg klarte ikke å se hvordan motorfester jeg har, er jo ganske trangt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ac, men jeg klarte ikke å se hvordan motorfester jeg har, er jo ganske trangt

 

Jeg har nå snakket lit med Håvard Sæteren på PM og han har også -91 S2, 3B men med AC som du. Han kjører på festene fra 034 uten "offset".

 

Jeg tipper de jeg da har fått passer nyere S2 med ABY og RS2, men jeg har ikke fått dette bekreftet 100% enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant du noe ut ang motorfester?

Prøvd åfå tak i furans en stund nå, men det er neimen ikke lett. Coilovers ble bestillt i forrige uke.

 

Ang hjullager.. hva er best å bruke? orginale?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.