Kvittrelyd i turbofemmere! How and why?

Anbefalte innlegg

Har nå i hele sommer sett og hørt den ene Audisentrum bilen som kvittrer helt likt som en S1, og det samme observerte jeg på hovedtreffet nå i helgen med Kjell Tonning sin bil(?).

Undertegnede og div andre medlemmer har da havent opp på et annet nivå med diskusjon om hvorledes dette oppnåes og om det virkelig er bra eller ei for turboen.

Oppnåes den høye kvittrelyden kun når man kjører uten noen form for resirk/dump? Er litt i tvil med meg selv iogmed jeg syntes jeg spottet en dump på Tonning(?) sin hvite coupe Q i helgen.

 

innspill?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører uten noen form for avlastningsventil.. har kvitrelyd så det holder (har skremt vannet av flere folk på gata, litt sånn eldre folk hvertfall)

 

Kjør med åpent filter så skal du få den lyden (gjør hvertfall jeg)

 

Kan prøve å få til et lydopptak..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner hva lyd du sikter til her,du får slik lyd med skikkelig bypass ventil og og stor turbo eller du dropper alt som heter bypass og dump-ventil........prøv selv på S2en din Anders. Napp av vakum-slangen på bypass-ventilen din å dra deg noen runder : smil : The sound of compressor-stall : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke lyden av en ekstern wastegate da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rå lyd men du banker livskiten av turboen rimlig kjapt tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke lyden av en ekstern wastegate da?
Nei wastegaten lager ikke slik lyd. Wastegaten fører kun eksosen utenom eksosturbinen.......lyden du da får hvis du kjører med åpen wastegate er egentlig frieksos. Dvs eksos rett fra sylindrene som ikke har vært innom turboen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begge de bilene kjører med hiddensprut, så de kan kjøre "ekte" dumpventil uten å bekymre seg for luftmengdemåler osv.

 

En kompis kjørte uten noen form for ventil en stund, det ga også en lignende lyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner hva lyd du sikter til her,du får slik lyd med skikkelig bypass ventil og og stor turbo eller du dropper alt som heter bypass og dump-ventil........prøv selv på S2en din Anders. Napp av vakum-slangen på bypass-ventilen din å dra deg noen runder : smil : The sound of compressor-stall : rock :

 

skikkelig bypass ventil?

hva er en skikkelig en da?

 

så det er mulig å få slik lyd uten at impelleren tar skade av det?

 

: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skikkelig bypass ventil?

hva er en skikkelig en da?

 

så det er mulig å få slik lyd uten at impelleren tar skade av det?

 

: klø :

Alt annet enn den originale Bosch plast-ventilen....Om turboen liker det eller ikke skal jeg ikke si men tenk på alle bilene som går rundt uten noe bypassventil (Audi 10v turbo osv osv osv) Mange av de bilene der har gått over 200 tusen km uten problemer da. Men ikke kom å skyld på meg hvis du får turbo-havari : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begge de bilene kjører med hiddensprut, så de kan kjøre "ekte" dumpventil uten å bekymre seg for luftmengdemåler osv.

 

En kompis kjørte uten noen form for ventil en stund, det ga også en lignende lyd.

 

ja, det gir jo mening!

Men det må vel være en kombinasjon av høyt trykk, dump og kon filter som gjør at en får slik lyd?

 

@ Pål: Har en Turbosmart resirk som har stått på lenge, men syntes den egentlig har laget midre og mindre lyd : klø :

Gåen ventil/fjær/pakning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, det gir jo mening!

Men det må vel være en kombinasjon av høyt trykk, dump og kon filter som gjør at en får slik lyd?

 

@ Pål: Har en Turbosmart resirk som har stått på lenge, men syntes den egentlig har laget midre og mindre lyd : klø :

Gåen ventil/fjær/pakning?

Kommer litt an på hvordan ventilen er montert også. KAN monteres begge veier men den ene gir nesten ingen lyd kontra den andre. Kjører du inn trykk fra bunn av ventilen å lar den blåse ut på siden (slik den egentlig er ment å monteres) så får du mest lyd. Men prøv å napp av vakumslangen på den ventilen du har så skal du få høre en morro lyd : smil : KAN være at den ventilen slipper pga trykket også men du vil få høre lyden som du er på "jakt" etter ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min lager også slik lyd, men ikke ekstremt høyt.. Jeg kjører med kkk26/27, og en 25mm resirk ventil med ganske stram fjør.. (jonus ventil)..

 

Kvitrer endel når trykket er over 1-1,2bar ved giring.. Mere lyd jo mere trykk..

 

Jeg tror grunnen er litt tynne rør på ventilen, + den stramme fjøra.. Ventilen slipper ikke igjennom nok luft.. Jeg antar dette er en middels hard belastning kontra å kjøre uten ventil, så jeg gliser ang lyden og bare kjører slik hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva kan jeg gjøre med denne da?.

Hva skjer om jeg fjerner vakumslangen fra dumpen?

 

Har lagt ved et bilde fra turbosiden. -Den stubben her, det er her det er plombert før dumpen ble installert på andre siden, eller har jeg misforstått alt?

 

Noen som har en link til en plass der det er oversikt over aan motoren mtp. slanger og kjør?

collins.jpg

t-siden.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva kan jeg gjøre med denne da?.

Hva skjer om jeg fjerner vakumslangen fra dumpen?

 

Har lagt ved et bilde fra turbosiden. -Den stubben her, det er her det er plombert før dumpen ble installert på andre siden, eller har jeg misforstått alt?

 

Noen som har en link til en plass der det er oversikt over aan motoren mtp. slanger og kjør?

Uff åpen dump på bil med lmm er bare tull!! Sett inn en rør der den åpne dumpen står og sett i en skikkelig ventil på der den org skal stå. Blir samme lyd hvis du tar av vakumslangen på en åpen dump også. MEN det kan hende at den slipper ut trykk allikevel pga trykket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uff åpen dump på bil med lmm er bare tull!! Sett inn en rør der den åpne dumpen står og sett i en skikkelig ventil på der den org skal stå. Blir samme lyd hvis du tar av vakumslangen på en åpen dump også. MEN det kan hende at den slipper ut trykk allikevel pga trykket.

 

Det er ikke jeg som har satt den der..!

Fant frem en N75 ventil som jeg skal prøve litt.

Skal se om jeg finner noe å plombere der dumpen står.

 

ut å teste!..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ikke ta av vakum slangen på dump iallefall.. denne "vakumslangen" er tross alt mottrykk på andre siden av stempelet i dump ved ladetrykk.. Uten denne slangen montert, så vil dumpen slippe ut ladetrykk der, og i verste fall overruse turbo..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte en ting!! Vakumslangen må selvfølgelig blendes også!! Knekk slangen å sett et strips på eller noe slik at ikke trykket forsvinner ut der. Bra du nevnte det Ola :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en film av bilen min her (veeldig dårlig kvalitet) men dere hører hvertfall lyden. Det er montert KN filter men jeg mener at det er en orginal ventil som står i.

 

Men så er det spørsmålet: Er det denne lyden den skal lage, eller er den kaputt????

 

Film:

http://video.google.com/videoplay?docid=4130419024387164933&q=audi+200

 

Ja det var vel mest film av skogen i bakgrunnen det da. Han som filmer full eller?? : haha : Uansett... Det kommer ikke slik lyd av min eller fattern sin bil, jeg med dahlbäck resirk ventil, og han med original. Han sin originale bil kommer bare et ultra-svakt "puff" imens på min som har da høyere trykk og åpen luftfilterboks er det litt mer "plosjh" lyd. Selv kunne jeg godt tenke meg en litt stivere lyd som ikke kom hele tida. Ganske irriterende å høre på den lyden under normal kjøring på 2000-3000 rpm..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en film av bilen min her (veeldig dårlig kvalitet) men dere hører hvertfall lyden. Det er montert KN filter men jeg mener at det er en orginal ventil som står i.

 

Men så er det spørsmålet: Er det denne lyden den skal lage, eller er den kaputt????

 

Film:

http://video.google.com/videoplay?docid=4130419024387164933&q=audi+200

 

 

Din N75 ventil er kaputt, hvis ingen av slangene inn på den er løsnet.. jeg fikk samme lyd plutselig her en dag, byttet til NY ORGINAL ventil, og alt ble ok igjenn;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte en ting!! Vakumslangen må selvfølgelig blendes også!! Knekk slangen å sett et strips på eller noe slik at ikke trykket forsvinner ut der. Bra du nevnte det Ola :)

 

Er redd du fortsatt ikke forstår dette helt..

 

Om vakum slangen står der den skal stå, så sørger den for at det er likt trykk på over og undersiden av stempelet på dump ventilen.. (ved ladetrykk)

 

Om du tar av vakum slangen så den IKKE står der, så har dumpventilen kun fjørtrykket som holder igjen på oversiden.. Dette fjørtrykket er ikke nok til å holde igjen stempelet i lukket posisjon ved ladetrykk på undersiden, å kommer da til å åpne og slippe igjennom luft..

Dette kan da i verste fall resultere i at turbo går for lett, og overruser..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Din N75 ventil er kaputt, hvis ingen av slangene inn på den er løsnet.. jeg fikk samme lyd plutselig her en dag, byttet til NY ORGINAL ventil, og alt ble ok igjenn;)

 

 

Faen da!!!! Liker den lyden jeg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er heller ingen ekspert på dette, men hvorfor komme med råd og tips som kan resultere i havari? Jeg har ikke all verdens turbomotor kunnskap, men av det jeg har fått med meg så er jo Ola inne på noe vesentlig, nemlig at dersom man fjerner vakumslangen på WG, vil den åpne way too soon, og turboen vil jo ikke "bremses" av noe... Tar man vekk originalmontert ventil og erstatter den med nada og plugger hullet, har trykket kun en vei å gå, tilbake i snurra.. Det gir utrolig fet lyd å høre skovlene jobbe seg grønne gjennom mottrykket, men helt sunt er det vel ikke....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke all verdens turbomotor kunnskap, men av det jeg har fått med meg så er jo Ola inne på noe vesentlig, nemlig at dersom man fjerner vakumslangen på WG

 

Ikke WG, men dump :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.. Har vært ute å prøvd litt forskjellig.

 

-Koblet fra vakumslangen på dump. -mye kvitring. Tror kanskje turboen over-rusa lit og for det var turbosus i hytt og gevær.

-Så fjerna jeg dumpen og plomberte rørstykket på slangen.

Satte på en 710N ventil. Kvitrer enda, men ikke så mye turbosus.

 

Konklusjonen er vel at 710N er dårlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.