Kvittrelyd i turbofemmere! How and why?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde skikkelig kvitrelyd i RS2n min en stund som bare ble verre og verre. Fikk da fortalt det samme som lenger opp her at det var lufta som ble slått tilbake på skovlene pga def resirkventil. Jeg bytta til ny forge og lyden forsvant samt at overgangene mellom girskift ble mykere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har man god gammel kkk turbo.... kjør uten dump og få fet lyd. Ellers burde man kjøre på med en resirkulerende en.

 

På s2`n har jeg resirkulerende dump, men bilen blir helt mongo med den påkoblet, oppfører seg akkurat som om det hadde vært en åpen dump. Skal prøve med en annen ventil, ellers så gir jeg f... i hele ventilen og kjører uten. Jeg vet at de gamle kkk truboen tåler det, men er litt skeptisk til at netics turboen tåler det. Føler liksom at kkk turboene holder litt bedre kvalitet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke WG, men dump :)

Ok, da tok jeg feil, my bad ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så, hva er mest gunstig?

-defekt 710N med vakumslange på

-defekt 710N med kvelt vakumslange

-plombering både på org. og uorg. ventilplass samt kvelt vakumslange?

 

Noen som har en resirk liggende? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har en resirk liggende? :)

 

Har en original Bosch liggende iallefall : rolleyes ( et-eller-annet-sted )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så, hva er mest gunstig?

-defekt 710N med vakumslange på

-defekt 710N med kvelt vakumslange

-plombering både på org. og uorg. ventilplass samt kvelt vakumslange?

 

Noen som har en resirk liggende? :)

 

Plomber ut/inn løp imidlertidig, kast 710n, kjøp ny resirk i stål..

 

Jonus har f.eks for 1500kr eller så..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en original Bosch liggende iallefall : rolleyes ( et-eller-annet-sted )

 

Er den ok?

Er veldig interessert i å kjøpe den av deg om du finner den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyden kom faktisk av seg sjølv når vi fekk motoren til å gå som den skal. Har lenge prøvd å få slik lyd, men det virke på meg slik at lyden kjem ikkje av høgt trykk men av mengde lyft. Trykket i vår bil er 1,5Bar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er redd du fortsatt ikke forstår dette helt..

 

Om vakum slangen står der den skal stå, så sørger den for at det er likt trykk på over og undersiden av stempelet på dump ventilen.. (ved ladetrykk)

 

Om du tar av vakum slangen så den IKKE står der, så har dumpventilen kun fjørtrykket som holder igjen på oversiden.. Dette fjørtrykket er ikke nok til å holde igjen stempelet i lukket posisjon ved ladetrykk på undersiden, å kommer da til å åpne og slippe igjennom luft..

Dette kan da i verste fall resultere i at turbo går for lett, og overruser..

Joda jeg skjønner hva du mener.....men du skal kjøre med mye trykk for at en ventil åpner kun av turbotrykket. Jeg hadde en Forge resirk med gul (??) fjær å den holdt tett hvis jeg tok av vakumslangen. Men for sikkerhets skyld bør man vel egentlig ta vekk ventilen å blende hullet med en 25 mm propp eller hva man måtte velge å bruke. Men du har rett i det med overrusing av turboen. ;) Men som sagt så holdt min Forge ventil tett om jeg bare tok av vakumslangen og blenda den. Har vel litt å si med hva ventil man kjører med. Org Bosch ventil holder sikkert ikke tett så da bør det blendes det hullet .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyden kom faktisk av seg sjølv når vi fekk motoren til å gå som den skal. Har lenge prøvd å få slik lyd, men det virke på meg slik at lyden kjem ikkje av høgt trykk men av mengde lyft. Trykket i vår bil er 1,5Bar

 

ok, hva ble så gjort for å få den til å gå slik som den skulle? større compressorhus og bedre "flow" i motoren?

 

: klø :

 

Jeg og vil ha slik lyd, men uten at det skader turboen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tett system på min, får ikke den ekstreme lyden som Sentrum bila(en) har for det. Har vel mest å si hvordan turbo man har, utformingen på impellene er vel forskellige fra div produsenter. Bilen har gått i snart 3 år med tett rørgate uten at turbo'n har tatt skade av det, maks 1.8 bar trykk. Netics turbo på min. (Kjøp responssystem Andreas hehe)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytta til ny forge og lyden forsvant samt at overgangene mellom girskift ble mykere.

 

Merket dette jeg å! mye bedre bil å kjøre;) silkemyk : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, hva ble så gjort for å få den til å gå slik som den skulle? større compressorhus og bedre "flow" i motoren?

 

: klø :

 

Jeg og vil ha slik lyd, men uten at det skader turboen.

 

Bygget helt ny motor, håper denne varer en stund

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyden kom faktisk av seg sjølv når vi fekk motoren til å gå som den skal. Har lenge prøvd å få slik lyd, men det virke på meg slik at lyden kjem ikkje av høgt trykk men av mengde lyft. Trykket i vår bil er 1,5Bar

 

Hei Kjell, noe jeg lurer på er hvorfor det høres ut som om det meste av trykket ditt blir sluppet gjennom WG i første gir og ikke i andre giret? (eller fra 2. til 3.) Hørtes snålt ut, er det det som skjer? var Ivertfall en voldsom lydforskjell..

 

(hørte det ved pitlane fra 90 graders svingen der, da vet du vel hvilke gir jeg snakker om)

 

Mvh Trond

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Kjell, noe jeg lurer på er hvorfor det høres ut som om det meste av trykket ditt blir sluppet gjennom WG i første gir og ikke i andre giret? (eller fra 2. til 3.) Hørtes snålt ut, er det det som skjer? var Ivertfall en voldsom lydforskjell..

 

(hørte det ved pitlane fra 90 graders svingen der, da vet du vel hvilke gir jeg snakker om)

 

Mvh Trond

 

Vi bruker kun 1ste til å komme igang, ikkje noko poeng å dra ut 1st gir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bygget helt ny motor, håper denne varer en stund

 

Noe mulighet å få vite hva du har bygd opp med? Helt rå lyd iallefall, men så den ikke hadde det helt godt når du dro den ut på langsiden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk ganske bra kvitrelyd i 200'n bare ved å sette på åpent filter. Lader mellom 0.7 og 1 bar..kvitrer selv ved 0.2 bar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er den ok?

Er veldig interessert i å kjøpe den av deg om du finner den..

Jørgen, du har for mange PM. Jeg har en brukt men fungerende resirkventil du kan få.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe mulighet å få vite hva du har bygd opp med? Helt rå lyd iallefall, men så den ikke hadde det helt godt når du dro den ut på langsiden..

 

ny balansert bunndel, Je stempler, orignal topp, nytt grenrør, ny turbo, ny eksos , nytt tenningssystem og sjølvsagt ny map. Uheldigvis var skruene til fuelrail defekte, noko vi ikkje hadde lagt merke til før map, denne hoppet av på lørdag. Dette gjorde at mapen desverre ikkje er heilt rett og den fusker litt på 5000rpm, turtallsperre er også satt til 6400 pga fuelrailen som resulterte i ujevnt ladetrykk på høge rpms.

 

Dette skal vi klare å juster vekk ved hjelp av kyndige hender håper eg.

 

Kva meiner du med at den ikkje hadde det bra på langsletta?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg lånt meg en orginal ventil (som virker) av Egil på ES-Tuning. Og det ble en helt annen lyd ja:) Og jeg som har kjørt slik nesten 10000km å trodd det skulle være slik: dum : Håper ikke turboen har tatt så mye skade av det da:) Ryker ikke blått eller noe heldigvis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har i allefall funnet ut noe av grunnen til at bilen min gikk som en dass i helgen og samtidig ikke ville gå på tomgang. Hadde tatt ut dumpen på torsdag og fjerna en skive jeg hadde lagt mellom fjøra for å få den stivere, men samtidig ødelagt ene pakningen på dumpen, der har det jo seff lekki luft. Håper jeg får den til å gå litt renere nå. Setter inn skiva igjen også for jeg er allerede lei phuuuuuust lyden og vil ha tilbake kviiiitre lyden ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det var vel mest film av skogen i bakgrunnen det da. Han som filmer full eller?? : haha : Uansett... Det kommer ikke slik lyd av min eller fattern sin bil, jeg med dahlbäck resirk ventil, og han med original. Han sin originale bil kommer bare et ultra-svakt "puff" imens på min som har da høyere trykk og åpen luftfilterboks er det litt mer "plosjh" lyd. Selv kunne jeg godt tenke meg en litt stivere lyd som ikke kom hele tida. Ganske irriterende å høre på den lyden under normal kjøring på 2000-3000 rpm..

 

Gammel tråd men, jeg fikk filmen tilsendt av Simon og bare lasta den rett opp på google video, og da ble den sånn :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vekker denne til live igjen jeg.

Får jeg problemer med motorstyring hvis jeg tetter igjen trykksiden?

Vet åpen dump ikke vil fungere optimalt, men med tett trykkside vil jo ikke noe målt luft slippe ut..

edit: er forresten AAN motor med motronic det er snakk om^^

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.