Ødelagt umbracoskrue, hvordan få ut?

Anbefalte innlegg

Skulle bytte termostat idag men det ble ikke enkelt da umbracoskruen var ødelagt (var kun ett rundt hull istedet for 8 (?) kantet hull til umbracoen) Prøvde deretter å bruke tang på utsiden men skruen henger såpass godt fast at jeg ikke fikk dette til :(

 

Det er selvsagt også relativt dårlig med plass rundt skruen så det er ikke så enkelt å slå inn en bittelitt større umbraco e.l. da jeg ikke får noe særlig makt på hammeren.

 

Noen som har tips til hvordan jeg skal få den ut? Har tenkt litt på om en utveg dersom jeg ikke finner annet kan være sveise noe fast i den :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bank inn en tolvkant bits som er litt for stor, går muligens i stykker, men du får hvertfall ut skruen, Bruk en dor så kommer kanskje bedre til? Blir ikke lett "banne :p"

 

Edit : ellers så kan du jo prøve deg med en grisepikk, men de knekker ofte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var noe slikt jeg har tenkt på også, men det som byr på problem er det å få nok kraft til å slå den inn, er ikke mer enn max 10 cm "slaglengde" dersom jeg slår med sida på hammeren... i værste fall må kanskje viftene ut for å gi plass til å slå :(

 

Kom foresten akkurat på at jeg var borti lignende problem med låsebolter for noen år siden, da ble dette ordnet ved å skru på ei hylse (den gikk inn "feil veg" og festet seg så i bolten) på utsida og så kunne en skru hylse med bolten ut. Noen som vet hvor en evt kan få tak i noe slikt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp deg en penetrerende olje, ala "bolt-eaze" eller lignende. Påfør og la trekke i 5-10 minutter.. Så banker du lett på toppen av skruen og setter ei j*velsk vannpumpe tang rundt hodet på den og vrir.. :) Får du ikke plass til tanga så sett på et stort skrujærn på hodet(i åpningsretning) på skruen og slå med hammer til det løsner så tar du den lett med ei mindre tang eller lignende.. unbraco er et dritt hode å skrue for det setter seg så mye skit inni og det er vanskelig å få nøkkelen til å sette seg skikkelig i sporet.. Setter nesten alltid inn mutterskrue eller 12kant istedet for unbraco.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Visst du har sveiseapparat og det er plass til å sveise kan du jo sveise på en mutter på skrua som står der, skrua løsner lettere etter litt oppvarming og;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

evnt prøv å hogge av litt på to sider av skruehodet slik at du kan bruke en skiftenøkkel på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg refererer igjen til Snap-On sitt "Twist" sett, helt rått på gåene skruer!

 

Jeg hadde akkurat samme problemet som deg, med plass å sånn, men der var på bremsecalippern.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg refererer igjen til Snap-On sitt "Twist" sett, helt rått på gåene skruer!

 

Jeg hadde akkurat samme problemet som deg, med plass å sånn, men der var på bremsecalippern.

 

Hvor kan man få kjøpt det ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kan man få kjøpt det ?

 

Det var sikkert noe alla Twist settet jeg brukte på låsemutteren også, kjapt søk viste at de bl.a. fåes kjøpt hos Friman

 

45ddbd349575412cbe6ab6471c896880.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låsbar tang (wisegrip eller låsbar polygrip) er også en mulighet, tanga klemmer og du vrir!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låsbar tang (wisegrip eller låsbar polygrip) er også en mulighet, tanga klemmer og du vrir!

 

Støtter denne, funker glimrende på dårlige umbraco skruer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før en bruker makt kan en bedre oddsene med både olje og varme først...bruke en slik "pen-torch" eller no til varming.

 

Har prøvd å banke inn 12-kant ved ett par anledninger, med det resultat at de har brukket i hullet, og de er for harde til at jeg til nå har klart å borre de ut...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å bare borre av hodet på bolten....Deretter borre ut resten av bolten og gjenge opp igjen i "boltehullet"...??

 

Vil IKKE anbefale de såkalte "grisepikkene".....de knekker før du rekker si....:"KAKE"....: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var du mye ekstra arbeid ute å gikk :) Finn en hammer, så en meisel (slip den slik at den ikke blir for skarp).så er det bare å banke på hodet mot retninga du løsner den på. ikke værre en det. Kan gjerne gi den noen kakk midt oppå å.før du slår den riktig vei for å løsne. Har gjort dette nnoooen ganger på bremser,reimskiver og termostat hus:) lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var sikkert noe alla Twist settet jeg brukte på låsemutteren også, kjapt søk viste at de bl.a. fåes kjøpt hos Friman

 

45ddbd349575412cbe6ab6471c896880.jpg

 

Skaffes via Frimann Dahl ja, som er norsk importør av Snap-On, tok meg ikke noe lenger tid å skru ut den gåene skruen enn en hel en, faktisk fortere, da man slipper å passe på hele tiden at unbracoen sitter skikkelig i hullet sitt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis alt annet går galt å du ikke får opp bolten så knus termostathuset. Måtte gjør det på en Golf II til en kamerat. Der satt skruen noe så inn i h*lvete fast!!!! Prøvde alle tjuvtriks som står i boka og litt til........hadde såklart lekt litt kjølevæske inn i hullet til skruen så det funka som gjengelåsing ala Loctite type KNALLFAST. Når alle råd var brukt opp så så vi ingen annen utvei enn å knuse termostathuset så vi fikk skikkelig tak på bolten. Selv med største rørtanga vi fikk plass til så var det såvidt vi fikk ut den bolten. Har aldri vært med på mere gjenstridig bolt : bråk :: bh : EDIT: Litt brutalt å knuse termostathuset men det var aller aller siste utvei!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse skruene sitter trangt til, hadde selv litt kødd på min, kan vel glemme det meste av tenger å sånn her..

Du får prøve så godt du kan å banke tolvkant/torx evt tilpassa unbraco

inn på å sørge for at motoren er varm når du skrur.

vet det er trankt å slå men du får litt kraft om du bruker slegge str xxxl.

å litt oppfinnsomhet. kommer du til fra siden med en meisel, pleier å løsne med et par skikkelige kakk meisel også.

 

 

dag a

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk tak i ei wisegrip tang og klemte til det jeg maktet og det var heldigvis nok til at jeg skikkelig tak på bolten og jeg fikk den løs :) Problem solved....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.