Håndbrekk/bakbremser Audi coupe quattro 20v (7a)

Anbefalte innlegg

Har lenge sett meg lei på at håndbrekket på Audi'n har hatt minimal funksjon så jeg tok kontakt med møller i dag for å høre om eventuelle deler. Ble så jeg jekka opp bila ista for å ta en titt å det ser ut som wire på venstre siden & Kalipere som er problemet.

 

Men..

Wiren hadde spjera seg opp og 'låsehendelen' for håndbrekket på kaliperet sto i posisjon som på den andre sia tilsier full låsing. Fikk ettervært til å smette av wire'n men denne arma på kalipere er utrolig treig OG LÅSER HVIS MAN VRIR DEN MOTSATT vei av hva man egentli skal??! : klø :

 

I normal låseposisjon er bremseskiva utrolig laus, men på den andre sia virker det som at håndbrekket låser hjulet litt konstant. Må ta i for å snurre rundt skiva.. Er dette riktig? : faint :

 

 

Bilen står på 2hjul nå så hadde vært greit med raskt svar :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine var akkurat likedan, endte med å bytte begge to. Ble lei av å prakkes med de. Dersom den låser motsatt vei er stempelet vridd for langtut eller inn (husker ikke i farten), slik at mekanismen blir snudd. Det du må gjøre da er å prøve å trykke de så mye inn du kan og se om det hjelper. Forøvrig skal den IKKE være treg, du skal kunne trekke den frem og tilbake med hånda selv uten fjær dersom den er iorden. Høres ut som om dine trenger en overhaling. Er ett veldig kjent problem dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine var akkurat likedan, endte med å bytte begge to. Ble lei av å prakkes med de. Dersom den låser motsatt vei er stempelet vridd for langtut eller inn (husker ikke i farten), slik at mekanismen blir snudd. Det du må gjøre da er å prøve å trykke de så mye inn du kan og se om det hjelper. Forøvrig skal den IKKE være treg, du skal kunne trekke den frem og tilbake med hånda selv uten fjær dersom den er iorden. Høres ut som om dine trenger en overhaling. Er ett veldig kjent problem dette.

 

hmm, var det jeg fryktet.. Kan fort bli dyrt dette da. Mekonomen oppererer med en pris på 1900 pr stk. 300,- pr. wire så bør vel skivene byttes imens man først er igang.

 

Hva måtte du ut med for alt da? Håndbrekket 100% etter overhalling?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, var det jeg fryktet.. Kan fort bli dyrt dette da. Mekonomen oppererer med en pris på 1900 pr stk. 300,- pr. wire så bør vel skivene byttes imens man først er igang.

 

Hva måtte du ut med for alt da? Håndbrekket 100% etter overhalling?

Jeg gjorde dette nettopp på min 90 quattro, men jeg kjøpte calipere på Bilxtra, og der var de mye billigere enn på mekonomen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, var det jeg fryktet.. Kan fort bli dyrt dette da. Mekonomen oppererer med en pris på 1900 pr stk. 300,- pr. wire så bør vel skivene byttes imens man først er igang.

 

Hva måtte du ut med for alt da? Håndbrekket 100% etter overhalling?

 

Blir bare grinete når jeg tenker på det.. : rolleyes

 

Har byttet absolutt alt der bak untatt bremseslanger.

 

Skiver: 800,-

Wire: 500,- (for begge sider)

Kalippere: 4000,- (for begge sider)

Klosser: 250,- (for begge sider)

 

 

Wirene var faktisk billigere på møller. Alt annet kjøpte jeg på mekonomen.

I tillegg kommer noe arbeid, da bytte av wire og kalippere er dritjobb. Jeg satte det bort. Håndbrekket fungerer iallefall 100% nå, før var det helt dødt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir bare grinete når jeg tenker på det.. : rolleyes

 

Har byttet absolutt alt der bak untatt bremseslanger.

 

Skiver: 800,-

Wire: 500,- (for begge sider)

Kalippere: 4000,- (for begge sider)

Klosser: 250,- (for begge sider)

 

 

Wirene var faktisk billigere på møller. Alt annet kjøpte jeg på mekonomen.

I tillegg kommer noe arbeid, da bytte av wire og kalippere er dritjobb. Jeg satte det bort. Håndbrekket fungerer iallefall 100% nå, før var det helt dødt.

 

 

Funker det så bra at du ikke får til å rive laus bakhjulene å? :rolleye:

Får sjekke opp med bilxstra/meca/mekonomen i morgen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være litt trikky med wiren, men at calippene er noe herk er jeg vel litt uenig i, det eneste som er slitet der er om boltene sitter fastrusta på calipperfestet, men det fikses lett med "rustløser" og en liten varmekilde (varmluftpistol/gass). Pass bare på å skift bremseslangene som sitter rett innpå calippen (om det er det), sånn at du slipper å gjøre det om 1 år igjen.. pass på å lufte bremsene godt, og gjerne skift bremsevæske i samme slengen, for det koster ikke all verden :) Hele jobben bak + lufting av systemet er estimert til ca 3 timer +/-. Koselig jobb ;)

 

Edit: Og husk at det kan være pant på calippene dine!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er pant på kaliperne ifølge meca's hjemmesider. 1900 + 250 i pantavgift.. Må regne med over 5 lapper da for å få iorden håndbrekket. Er det værd d? : bh :

 

Passer meg utmerket nå som Logitech G25 er bestilt..........................:evil:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går d ikke ant å overhale kalipperne selv da ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går d ikke ant å overhale kalipperne selv da ?

 

Jo, men etter å ha lest over forumet samt erfaringer fra ett søskenbarn som hadde akkurat samme problemet så er dette det samme som å utsette problemet en måned eller to. Like greit å slå på stortromma å handle nytt hvis man først skal ha det i orden. Det ble løsningen på hydralikkpumpa mi også så håper den varer i 10 år til for den kosta skjorta: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er pant på kaliperne ifølge meca's hjemmesider. 1900 + 250 i pantavgift.. Må regne med over 5 lapper da for å få iorden håndbrekket. Er det værd d? : bh :

 

Passer meg utmerket nå som Logitech G25 er bestilt..........................:evil:

 

 

Husk at brekket må funke ved EU-kontroll. :) Jeg klarer meg fint uten, men med EU-kontroll som nærmet seg med stormskritt og andre som bruker bilen avogtil måtte jeg fikse det. Kjekt å vite til neste gang man skal handle gammel audi, funker ikke håndbrekket, prut på prisen. ;)

 

Hvorvidt brekket låser ved tørr asfalt har jeg ikke prøvd, men det funker iallefall tilfredstillende i bratte bakker.

 

Det som er prakk med å bytte calippere er å lufte bremser, løsne på skruer som har vært fastrustet i 15 år og få brekket til å ta likt på begge sider. Når det ikke ble mer enn 400 kr i arbeid setter jeg det gjerne bort. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at brekket må funke ved EU-kontroll. :) Jeg klarer meg fint uten, men med EU-kontroll som nærmet seg med stormskritt og andre som bruker bilen avogtil måtte jeg fikse det. Kjekt å vite til neste gang man skal handle gammel audi, funker ikke håndbrekket, prut på prisen. ;)

 

Hvorvidt brekket låser ved tørr asfalt har jeg ikke prøvd, men det funker iallefall tilfredstillende i bratte bakker.

 

Det som er prakk med å bytte calippere er å lufte bremser, løsne på skruer som har vært fastrustet i 15 år og få brekket til å ta likt på begge sider. Når det ikke ble mer enn 400 kr i arbeid setter jeg det gjerne bort. :P

 

Prøv det da? : smil :

Bilen skal ikke på EU før om 14 måneder så sånn sett er det ikke noe stress.

Hvis ikke brekket funker optimalt etter å ha brukt 5-6 laken på reparasjon så vurderer jeg event. egene kalipere for håndbrekk: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.