Temperatur stiger til 110 C på 1,8 T

Anbefalte innlegg

Var ute å kjørte bilen min idag A4 1,8 T (8E). Plutselig får jeg opp en alarm på kuhlmittel, og temperaturen på kjølevannet er på 110 grader. Jeg trykket inn clutchen, da datt den ned til 90 igjen etter en liten stund.

Dette skjedde en gang til på vei hjem.

 

Noen som har vært borti dette? Får heller ikke varme i varmeapparatet. Det er rikelig med kjølevæske på motoren. For meg kan det virke som det er termostaten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller er det vannpumpa? Sjekk om det kommer vann i den minste slangen inn på ekspansjonstanken/kjølevæskebeholderen da motoren går på tomgang, evt. ruser litt. Kommer det ingenting eller bare litt i ny og ne er nok pumpa defekt. Vannet står da så å si stille i motoren og varmeapparatregisteret. Det medfører høy temperatur rundt motorblokka/topp, men liten og ingen varme i varmeapparat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du hvor vannpumpa ligger på disse motorene? Ser den nedre slangen fra radiatoren går inn på blokka, men det er vanskelig å se om det er en vannpumpe der. Evt, hvor ligger termostaten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du hvor vannpumpa ligger på disse motorene? Ser den nedre slangen fra radiatoren går inn på blokka, men det er vanskelig å se om det er en vannpumpe der. Evt, hvor ligger termostaten?

Vannpumpen går på registerreima.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du hvor vannpumpa ligger på disse motorene? Ser den nedre slangen fra radiatoren går inn på blokka, men det er vanskelig å se om det er en vannpumpe der. Evt, hvor ligger termostaten?

 

Kommer an på årsmodell. På eldre motorer som AEB motor sitter den under dynamoen, drives av egen reim og termostaten er skrudd på i bunnen av pumpa igjen.

 

Nyere motor som AWT har vannpumpe integrert i registeret. Altså drives pumpa av registerreima. Termostaten på disse er jeg neimen ikke sikker på hvor sitter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har motorkode AVJ. Dette er jo en 8E, så da er den sikkert intergrert i registeret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har motorkode AVJ. Dette er jo en 8E, så da er den sikkert intergrert i registeret.

 

Høyst sannsynlig. Desverre enda mer vanlig at den ryker da. Er bare et plastskovlehjul som er krympet fast på vannpumpas aksling som pumper rundt vannet. Hender dette plasthjulet løsner fra akslingen og står stille.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tro på at det kan være vannpumpa som er synderen ja.

 

Termostaten ligger under innsuget på sida av blokka.

Veldig knotete å skifte da du må ut med hele termostat-huset, men det går uten å demontere så alt for mye. hjelper mye å ta vekk dynamoen og støttestaget mellom gasspjeld og blokk.

 

Kan være verdt å prøve denne først viss det er kort tid siden sist reg.reim bytte(forutsetter seff. at pumpa da ble skiftet). Står derimot reg.reim bytte på trappene, hadde jeg prøvd å skifta pumpa først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestillt time på verksted nå. Regner med at det er pumpa er gåen, så da skifter jeg reg.reim i samme slengen. Bilen er gått 102.00 km så det er ikke så lenge til den skal skiftes uansett.

Har forhørt meg litt rundt, og det høres ut som dette er en tidkrevende jobb. Ca 6 timer regner de med. Begynner å bli dyrt da. Vannpumpen koster vel ikke så mye i seg selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk bilen igjen fra Møller igår, og d ble dyrt. 11100 kr for skifte av vannpumpe, reg reim + termostathus og termostat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det der var dyrt! : bh : : bh :

Møller på sitt beste...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, fant de ut hvva selve problemet var?

 

kan ikke skjønner hva som er så dyrt, skiftet akkurat reg.reim,vannpumpe,tannreim og det som hører med på min 98 a3 1.8t nå, og fikk en regning på 4750kr, dette var hos Møller Sandefjord

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, fant de ut hvva selve problemet var?

 

kan ikke skjønner hva som er så dyrt, skiftet akkurat reg.reim,vannpumpe,tannreim og det som hører med på min 98 a3 1.8t nå, og fikk en regning på 4750kr, dette var hos Møller Sandefjord

 

 

det er dyrer på a4 en på a3 siden det vist er mer knot å komme til på disse bilene . flere timer dyrt. mener de sa noe om at hele fronten måtte av?+

 

noen som kan brekrefte/avkrefte dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er dyrer på a4 en på a3 siden det vist er mer knot å komme til på disse bilene . flere timer dyrt. mener de sa noe om at hele fronten måtte av?+

 

noen som kan brekrefte/avkrefte dette.

litt mer knot men ikke mye.

må av med fangeren og flytte ut fronten i servicestilling

Men det tar jo max en halv time og gjøre det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt mer knot men ikke mye.

må av med fangeren og flytte ut fronten i servicestilling

Men det tar jo max en halv time og gjøre det.

 

Jojo. Men du glemte og regne med kaffe pausen på en halv time, samt bompengeavgiften på 700 kroner inn i garasjen og klø seg i hode tillegget :rolleye::P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.