Hvordan vekke et Exide Maxxima 900DC fra de døde

Anbefalte innlegg

Jeg har et Exide Maxxima 900DC liggende...

 

Dette har etter et par års lagring gått helt tomt for strøm...

 

Jeg vet ikke om batteriet er ødelagt, jeg tok det ut av en bil da den brukte dynamore (fant i ettertid ut at feilen var manglende jording av motor : bh : )

 

Noen tips til hvordan det kan vekkes opp?

 

Kan jeg bare koble det til bilen med startkabler og la bilen lade det opp, eller må jeg til med en spesiel batterilader?

Batteri.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis batteriet er helt dødt så trenger du en kraftig lader med egen funksjon får å vekke døde batterier.

 

Slike ladere er som oftest relativt dyre og jeg ville derfor spurt en plass der de selger batterier...enkelt og greit...

 

Kan prøve med en kraftig elektronisk lader også men det er vanligvis ikke godt nok.

Bilen hadde jeg hoppet elekgant over..dynamoen er ikke intelligent nok til å klare dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde et likt batteri, ringte sønnak å hørte med de, der fikk jeg beskjed om at det var motsatt at man måtte ha en lader som ga veldig lite strøm og la den så på veldig lenge.

 

jeg leverte inn batteriet til de, (veldig hyggelige folk) de satte det opp i en test benk og ladet det i 3 dager, fikk ikke noe spes liv i det så jeg fikk veldig hyggelig pris på nytt. veldig hyggelig.

 

men du bor jo et stykke unna oslo, ellers ville jeg levert det der.

 

 

vanelig syre batterier kan sjokkes med med mye strøm, for å brenne av sånne tråder som dannes mellom platene i batteriet, men dette skal ikke forekomme på slike batterier

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg leverte inn batteriet til de, (veldig hyggelige folk) de satte det opp i en test benk og ladet det i 3 dager, fikk ikke noe spes liv i det så jeg fikk veldig hyggelig pris på nytt. veldig hyggelig.

 

men du bor jo et stykke unna oslo, ellers ville jeg levert det der.

Kan jo prøve Exide Sønnak her i Horten hvis du er i nærheten en gang, hørt at de skal være veldig greie å snakke med her også. Men det er kanskje ikke noe særlig raskere enn til Oslo fra Særp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er et duty cycle batteri (der av DC), så det laget for å tømmes helt, få lånt deg en skikkelig lader og la batteriet stå på lading over natten.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde akkurat et slik batteri jeg også, som jeg hadde i en bil jeg avskiltet.

Sto vel rolig og tørt i kjelleren i 6mnd.

 

Helt flatt når jeg skulle sette det inn igjen, nektet å ta i mot lading, prøvde med liten lader i 2-3 netter og kraftig lader i 1 dag.

Ingenting hjalp.

 

Dro dit jeg hadde kjøpt batteriet (var bare 1 år gammelt) og garantien er 2 år.

De tok å forsøkte å lade det i en dag, uten at det hjalp noe.

Fikk splitter nytt batteri, helt likt. HURRA SØNNAK. bra service :) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Erfaringsmessig fra bilstereo-sammenheng så når det gjelder DC-batterier er absolutt beste måte å kickstarte disse faktisk å montere dem i en bil, starte bilen med startkabler og så kjøre seg en tur.

 

Det hjelper en hel del med mulige 80-120A ladestrøm fra dynamo kontra 4-15A fra en lader. Kickstart av EM 900 (og de fleste andre DC-batterier) krever forøvrig 14,4 til 14,8 volt, så straks bilen er startet via startkablene kan det være en fordel å sjekke hva man ligger på ved å måle.

 

Etter man har fått "sparket" liv i det igjen er det en fordel å la det få stå over natten med en vanlig lader på. Er det først blitt liv i det vil det også ta til seg vanlig lading igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan vet jeg at jeg ikke kverker dynamoen da?

 

Jeg kan jo pælme det bak i chevyen og paralellkoble det med det batteriet som er der...

 

Er 105A dynamo på den :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjokkstarta batteriet i chevy'n i går kveld og satte det til lading...

 

Når jeg tar av laderen nå så ligger det på 6 til 7 volt... (med laderen på så ligger det på 11...)

 

Bør jeg la det stå i laderen lenger eller er den ene siden av batteriet dødt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La det lade i et par dager. Spesielt hvis du har en elektronisk lader så kan du jo bare la det stå på over helga eller no bare for å se. Er det fortsatt dødt så tar du det med til nærmeste Exide-sjappe og får nytt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bare en gammeldags lader som leverer 7A...

 

Jeg får teste til i morgen og så se om det er noen endring :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da gjør jeg et nytt forsøk på og vekke dette batteriet...

 

Jeg kjøpte med Denne laderen på biltema og tenkte at jeg kunne prøve på nytt...

 

Batteriet har stått til lading over natta og jeg tenkte og la det stå over helga...

 

Men batteriet blir varmt mens det står til lading, er det farlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batteriene må "formateres".. Da står de på lading me veldig lite spenning i over 10 timer.. Mener det var noe som 15-16timer.. Også kan de lades opp med vanlig lading igjen!

 

Veldig kort fortalt, for jeg husker ikke akkurat hvordan det gjøres! Ring til Ladac og spørr... Er fra han som startet og fant opp mye av det ladac lager jeg har fått vite det av! Er det noen som kan lading, er det dem!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batterier pleier å bli varme ved lading.

Når jeg lader batterier tar jeg av toppene på det slik at det kan lufte seg,

da ser man også at det bobler nedi der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batterier pleier å bli varme ved lading.

Når jeg lader batterier tar jeg av toppene på det slik at det kan lufte seg,

da ser man også at det bobler nedi der.

 

Dette er vel ett tørr elements batteri, så du kan ikke skru av noe for å se at det lades...

 

Jeg har ett slikt batteri som var helt tomt. Har en billig lader fra bilxtra som gir en 5A tror jeg. Satte på denne, og ladenåla spratt opp på 5A med en gang. Disse laderne har vist en eller annen form for sikring i seg, for ladingen slo seg av og på etter hvor varm laderen var. Holdt på å slå seg av og på slik i ca ett døgn, og så sto den på lading med konstant strøm i 2 døgn ca. Var masse strøm på mitt batteri etter dette... Hadde ikke vert brukt på noen år heller...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at Maxxima-batterier ikke tåler ladespenning over ca 14,5V!

 

Kan anbefale CTEK-ladere.

 

http://www.ctek.com/NO/Buy-Charger.aspx?charger=mxs7000

 

Ja, CTEK ladere er fine! Kjøpte en billig jeg (noen 100-lapper). Den lille laderen ladet opp mitt Maxxima batteri uten problemer. Det var helt tomt og jeg lot bare laderen stå på noen dager. Alt ok etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hatt masse av dei batteria på jobb å dei er nok desverre ikkje så gode å få oppjen etter sjiklig utladinger,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt det koblet til 3 dager nå, men får bare 6 volt på det...

Så da kasserer jeg det om ingen har en uber bra ide...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.