Motortrøbbel? HJELP! (Audi 90)

Anbefalte innlegg

Nå er jeg litt nervøs her.. jeg var rimelig sikker når jeg tappet av kjølevæsken på min audi 90 typ 85, den var blå.... men er dette riktig? for nå har jeg fylt blå kjølevæske på bilen og parkerte den utenfor huset for å la den gå seg varm litt men temperaturen bare stiger å stiger .. og viften vil ikke begynne å gå rundt.. noen som har en forklaring på hvorfor dette skjer? ALT funka fint før jeg skifta vannpumpa ..... kan det eventuelt være termostaten som har tatt kvelden?

 

 

Edit: Har jeg rett hvis jeg sier at blå og rød er IKKE noe god kombinasjon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen typer blå og rød frostvæske kan blandes, hvis du har rød eller blå fra før kan man bruke G12 Plus.

 

Problemet ditt er nok at det er luft i systemet, få luftet anlegget og viften vil starte igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan gjør jeg det da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel kanskje ikke noe fasit-svar på det, men jeg pleier å gjøre følgende.

1.Sette varmeapperatet på full varme (ikke vifte)

2.Fylle tanken helt full

3.Holde gassen på 3000-3500 rpm (mens lokket på ekspansjontanken er av)

Må holdes en stund, og ruses en gang innemellom. sånn at ikke vannet renner over og motoren koker.

4.Klemme/pumpe vannet i nederste radiatorslange.

 

Funker hvertfall hver gang for meg.

 

Sikkert noen ander som bruker en annen metode.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har prøvd å klemme nedre slange uten hell.. har også prøvd å holde litt turtall på bilen men er ikke sikker på om varmen står på fult da.. skal prøve disse tingene, MEN bør turtallet holdes oppe når jeg klemmer på slangen også? er INGEN vann i den øvre slangen, så da er det vel gjerne dette som er problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan klemme på nedre slangen samtidig ja, får å pumpe ut lufta.

Hvis du ikke har vann i øvre slangen, kan du også prøve å fylle opp radiatoren gjennom denne.

 

Når du skiftet vannpumpe, satt du thermostaten riktig vei? (kan vris feil) slik at vannet ikke får skikkelig gjennomstrømning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eneste jeg gjorde når jeg skiftet vannpumpen var å ta ut den gamle å sitte inn den nye :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her synes jeg det lukter problemer med giveren på radiatoren lang vei...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor på radiatoren er denne plassert da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig dette varierer avhengig av motorstr. og dermed radiatorplassering men på min typ 85 2,2L sitter den nederst på venstre i kjøreretningen..med 2 ledninger som går inn på..denne som starter vifta når vannet blir varmt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aaah, dette løser jeg isåfall på samme måte som på 80`en.. bryter til vifta?!?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eller du kan kjøpe en ny sånn føler på mekonomen til...tja..hva ga jeg for den montro..150,- ca..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, eventuelt.. men begynner med å lufte systemet ivertfall.. så stay tuned ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rart at det er bryter'n siden du sa at alt var OK før du begynte.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luft i systemet, høres det ut som. På type 81/5 har det en tendens til å bli luftlommer oppe ved varmeapparatet, og med luft sirkulerer det dårlig. Gjetter på at varmeapparatet ikke blir varmt heller?

 

Med motoren av:

Fyll ekspansjonstanken helt full, etterfyll mens du klemmer på både øvre og nedre radiatorslange til du kjenner også øvre er full av kjølevæske. Fyll tanken nok en gang helt full, sett på lokket. Start motoren - varmeapparat på fullt! La den gå til den blir varm, sjekk at temperaturen reguleres (stopper) på ca. 90-100 grader og vifta starter, samt at varmeapparatet blir ordentlig varmt.

 

Stopp motoren, la den kjøle seg ned, fyll nok en gang ekspansjonstanken helt full, sett på lokket. Tut og kjør. Evt. overflødig kjølevæske kommer bare ut igjen gjennom lokket.

 

Har alltid funket for meg å gjøre det på denne måten..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenkte ikke på å sjekke om det var varme i apparatet da jeg var nervøs nok for at det var feil kjølevæske :P skal få sjekka opp i alt dette i mårra og kjøre varmen på fult i bilen samt knipe på slangene.. håper det funker.. takk for hjelpem folkens :D oppdatering kommer i mårra

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg prøvd litt forskjellig i dag, og er ikke noe særlig fornøyd.. er mulig jeg er VELDIG dårlig til å pumpe vannet opp, men får ikke vannet opp i den øvre slangen.. løsnet den fra radiatoren og det kom litt vann, men svææært lite.. tenkte jeg skulle gå ut å gjøre ett nytt forsøk nå.. noen som har peiling på hva som kan gjøre dette i det hele tatt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

*sukke* vel, da var alt som det skal være, motoren sirkulerer vannet, varmeapparatet varmer og viften går..

 

NÅ, har jeg ett nytt problem.. sentrallåsen.. kom tilfeldigvis borti låsen på førerdøren og pumpa begynte å gå, men sluttet ikke, og når den til slutt stoppet å snurre låste jeg opp igjen døren men ingenting skjer.. prøvde å låse igjen og det samme skjer, pumpa snurrer i en evighet og så slutter den og vil ikke låse opp igjen: bh : : bråk : .. NOEN som vet hva dette kan være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

*sukke* vel, da var alt som det skal være, motoren sirkulerer vannet, varmeapparatet varmer og viften går..

 

NÅ, har jeg ett nytt problem.. sentrallåsen.. kom tilfeldigvis borti låsen på førerdøren og pumpa begynte å gå, men sluttet ikke, og når den til slutt stoppet å snurre låste jeg opp igjen døren men ingenting skjer.. prøvde å låse igjen og det samme skjer, pumpa snurrer i en evighet og så slutter den og vil ikke låse opp igjen: bh : : bråk : .. NOEN som vet hva dette kan være?

det er nok en luftslange som har hoppet av et sted. Ta av slangen ved pumpa og blås forsiktig i den, så kan du høre hvor lekkasjen er. Ikke bruk trykkluft,for da blåser du nok av slangen i alle skjøter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aaah, lurte på om dette kunne være problemet også men tenkte ikke på at jeg kunne blåse i slangen.. takk skal du ha ;): vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.