#1 Skrevet August 28, 2006 Jeg går og leker med tanken om å bytte ut mitt multifunksjons ratt og bytte det med ett golf V gti ratt i stedet. jeg var nedom forhandler for å sjekke dele nummer og om de trodde om dette passet.. de trodde at rattet passet, men delenummeret på airbagen til golf er forskjellig ifra touran, så de turde ikkee si hverken ja eller nei. Men golf og touran er mye like deler, så derfor lurer jeg på om airbagen ifra touran passer til golf? litt surt og svi av kroner hvis ting ikke passer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 28, 2006 hmz... hva er prisen på rattet?? har du et bilde av det?? kunne tenkt meg et slikt hvis det er mye fetere enn mitt multifunksjonsratt i skinn:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 28, 2006 søk etter golf v gti på ebay.de, har ikke skjønt helt dette med hvordan man legger med bilde i forumet. det er ikke rundt i bunnen og har ett mer sportslig grep.. koster 5.500 nytt i norge,og ca 2500-3000 i tyskland brukt etter hva jeg har funnet. har en link her kanskje den funker... http://cgi.ebay.de/VW-Golf-5-V-GTI-Lenkrad-R32-Lederlenkrad-Neu-Leder_W0QQitemZ320020750212QQihZ011QQcategoryZ53947QQrdZ1QQcmdZViewItem 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 28, 2006 Hva må du ut med for en ny airbag da hvis du må bytte den? Har hørt at de er svindyre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 28, 2006 Mister man da multifunksjonene på rattet? ser i allefall ikke at det i linken har slike knapper.. eller finnes det med og uten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 28, 2006 Jeg går og leker med tanken om å bytte ut mitt multifunksjons ratt og bytte det med ett golf V gti ratt i stedet. jeg var nedom forhandler for å sjekke dele nummer og om de trodde om dette passet.. de trodde at rattet passet, men delenummeret på airbagen til golf er forskjellig ifra touran, så de turde ikkee si hverken ja eller nei. Men golf og touran er mye like deler, så derfor lurer jeg på om airbagen ifra touran passer til golf? litt surt og svi av kroner hvis ting ikke passer. Jeg byttet ut rattet,på min Golf V.Før jeg solgte den,og kjøpte ny Golf V GT. Da byttet jeg ut mitt multifunksjons ratt,mot et Golf V Gti ratt. Jeg trodde at airbagen,fra det gamle rattet passet i Gti rattet.Måtte kjøpe ny airbag,til det nye rattet. Hvis Golf V Gti rattet,passer i din touran.Så må du sikkert kjøpe en ny airbag.. Forhandleren din må jo kunne finne ut,om rattet/airbagen passer eller ikke.Og ikke bare tro ,de kan sikkert finne det ut... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 28, 2006 Golf gti rattet finnes med og uten multifunksjon, men det er mest vanlig uten.. det er jo igrunn bare og ha is i magen til det dukker opp med multifunksjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 28, 2006 Hvor mye kostet airbagen??, rart at ikke passet, det ser jo helt likt ut.. hm.. tror alt sammen bestillt ifra vw kostet 11k 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 29, 2006 må nok til med ny airbag på rattet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 29, 2006 Pris på airbag til Gti V rattet,5019.-Kr. Hos Møller delelager Jeg fikk 15% rabatt,4266.-Kr betalte jeg for airbagen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 19, 2011 Hvordan gikk dette egentlig? Sysler med samme tanken til min Touran 2007-mod (facelift) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 19, 2011 Hvis man har 3eika rattet ifra før i touranen deres så passer denne rett over på Golf 5 GTI rattet Hvis man har 4 eika så må man bestille ny dessverre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 19, 2011 Jeg har dette: http://cache.finn.no/mmo/2010/10/23/8/250/777/38_-495920463.jpg Genialt! Så da er det bare å bestille Golf V GTI-ratt og bytte da? Jeg har ikke multifunksjon i dag, og tenkte å bestille ratt som har det.. Er det mye pes å ettermontere? Leste forresten en guide på noe lignende her: http://www.touran.dk/images/PDF/multifunktion.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 19, 2011 Er litt jobb ja, Kan lese om det her : http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2938601 Tipper det er rimelig likt i Touran som på golf. Edit: Ja det er bare å bestille og bytte. Men man bør ha Vagcom tilgjengelig for nullstilling av rattsensor og muligens airbag lampa Nullstiller man ikke rattsensoren så kan ESP`en fucke opp litt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 19, 2011 ..og er ikke Golf V og golf VI sine ratt ganske like da? Ser veldig mange ratt på ebay er merket både med Golf V og Golf VI... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 19, 2011 Golf 6 passer også, men de har forskjellig Airbag igjen. Noen har også annen tilkobling på airbag kabelen, noe som gjør at man må eventuelt bytte over plugg fra det gamle. Edit : Glemte å nevne at det sannsyneligvis er stor forskjell på multifunksjonene på Golf 5 og golf 6. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 20, 2011 Takk for all hjelp så langt. Har bestilt ratt fra Tyskland nå. Men har skjønt det slik at jeg må bytte ut en "control module" og? Dette for å få multifunksjon til å fungere..? Jeg ser i denne guiden så har de lista opp et delenr.: MFSW Control Module p/n 1K0 953 549 AJ (superceded with AL) Men jeg skjønner ikke det med "superceded with AL"? Vet du hva det vil si? Skal jeg bare bestille en 1K0 953 549 AJ til min bil? Ble mange spørsmål her, sorry, men er bare litt kjedelig å bestille feil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 20, 2011 jeg så på detta som litt for mye jobb jeg.. så jeg har ikke planer om å gjøre dette Men det er vel control modulen som må byttes + å legge opp kabel fra denne til rattet. også tror jeg det er noe man må koble til på spillern og.. - Ikke 100% sikker på dette mulig det går fint via canbus`en. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 20, 2011 Alright.. Dritt at jeg ikke finner noen som har gjort dette før.. I følge de forumene jeg har lest i, så skal ikke dette være store jobben.. En times tid med jobb visstnok! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 20, 2011 Tja, det skal ikke være mye hokus pokus Bare følg den guiden, står hva som trengs.. og gjerne update her ! Kanskje jeg vurderer det selv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 20, 2011 Hmm, så jeg blir prøvekaninen altså Er det ikke noen smart måte å finne ut hvilken kontrollmodul jeg må ha? Den som er i guiden er jo for Golf, så er ikke sikkert det stemmer helt.. Men altså, worst case er vel at multifunksjonsknappene ikke fungerer?? Den modulen er vel bare til for det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 20, 2011 Hmm, så jeg blir prøvekaninen altså Er det ikke noen smart måte å finne ut hvilken kontrollmodul jeg må ha? Den som er i guiden er jo for Golf, så er ikke sikkert det stemmer helt.. Men altså, worst case er vel at multifunksjonsknappene ikke fungerer?? Den modulen er vel bare til for det? Den modulen må til for å få det til å virke ja, og kabelen fra den og til rattet.. Jeg vil tro det er samme moduler på Touran/Golf.. Da vw lager jo ikke 100 forskjellige moduler - de taper dem lett penger på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 31, 2011 Hehe, sant det Men det er ikke noe annen elektronikk i rattet som må fikses eller noe? Altså, jeg kan ta ut det rattet jeg har i dag, bytte over airbag og bruke det nye rattet? Da vil selvfølgelig ikke MF fungere, men får fikse det etterhvert.. Så snart jeg får fatt i den modulen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 31, 2011 Ikkeno annet man må bytte fysisk nei. Men må nok nullstille rattsensoren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 9, 2011 bare for å spytte inn litt info:p pass på hvilket ratt du bestiller, selv om jeg ser det er for sent, fordi noen har volumknapper på høyre side, og bluetooth knapper på venstre. Mens andre har volum på høyre, og kjørecomputer på venstre. Fikk skrekkelig erfare det selv for 1 time siden nå;p Er sikkert bare å programmere om men da vil jo ikke knappene funke etter symboler:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...