#1 Skrevet August 28, 2006 Fikk satt på mine nye EBC Turbo Groov skiver og Red stuff klosser foran en uke før treffet på Rudskogen. Slik så klossen ut etter ca 20 runder, kjørte maks 5 runder om gangen og jeg kjører full brems når jeg først bremser så det ikke blir så laaaange bremse perioder. Men enda ser klossene slik ut Kan da umulig være riktig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 28, 2006 Er ikke overrasket når det er EBC. De er laget mer for show enn for go. Har samme erfaring med GreenStuff. Jeg byttet til Ferodo, og er meget fornøyd med de. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 28, 2006 kan godt være, men jeg lurer på hvordan orginale bremseklosser ser ut etter slik påkjenning.. har nemlig gode erfaringer med greenstuff klosser i forhold til orginale på 100en, men har ikke vane for å ta dem av for å se på dem etter 4 dager... På s6en har jeg aldri hatt problemer med varme bremser, så der er nok orginale bra nok, men på Audi 100 2,5 tdi var orginale ubrukelige og greenstuff konge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 29, 2006 kan godt være, men jeg lurer på hvordan orginale bremseklosser ser ut etter slik påkjenning.. har nemlig gode erfaringer med greenstuff klosser i forhold til orginale på 100en, men har ikke vane for å ta dem av for å se på dem etter 4 dager... På s6en har jeg aldri hatt problemer med varme bremser, så der er nok orginale bra nok, men på Audi 100 2,5 tdi var orginale ubrukelige og greenstuff konge. Forskjellen er at originale ikke reklamerer med at de er egnet til banekjøring, så da forventer jeg ikke at de skal tåle det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 29, 2006 kan godt være, men jeg lurer på hvordan orginale bremseklosser ser ut etter slik påkjenning.. har nemlig gode erfaringer med greenstuff klosser i forhold til orginale på 100en, men har ikke vane for å ta dem av for å se på dem etter 4 dager... På s6en har jeg aldri hatt problemer med varme bremser, så der er nok orginale bra nok, men på Audi 100 2,5 tdi var orginale ubrukelige og greenstuff konge. Brukte orginale bremser på Vålerbanen, de så faktisk helt fine ut etter kjøring. Så temlig rart at Redstuff skal se slik ut: mad : Har jo mistet 20% av overflaten på klossene: bh : Måtte ta dem av og se, da jeg synes dem fungerte dårligere etter banekjøringen Har sendt en mail til dem jeg kjøpte dem av, spurte om det var normalt. Gleder meg til svar...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 30, 2006 Svar fra Brakes Norge AS etter jeg sendte bilde av klosser og forklarte saken: Er det gått fysiske skall av klossen/belegget? Dersom det bare er strukturforskjell, eller som det ser ut småskalling av toppen av belegget skal de "brennes" av på toppen, altså et par kraftige oppbremsinger for utjevning av toppen og avbrenning av ødelagt flate for å komme til godt friksjonsbelegg igjen! Dersom de har krakilert, sprukket eller at det er større partier som har løsnet er det vanskelig å forklare hva som har skjedd. Det kan enten være overoppheting, hvilket jeg betviler da klossene tåler arb.temp. På rundt 750 grader. Det kan også være "middelstemperatur" v/for eks. Venstrebremsing eller annet som gjør at det blir filet på bremsene over tid og at klossene hverken får avkjølt seg eller brent av toppen. Det forekommer oftere slike saker ved for rolig kjøring enn for hard faktisk, spesiellt når man kjører banekjøring med turbogroove skiver og det ikke blir foretatt kraftige oppbremsinger innimellom for brenning av topp og tilpasning skive/kloss, kan klossene gå og "ri" på skiva osv. Uansett, dersom klossene er ubrukelige og uten friksjon og mulighet for bruk så tar vi det som reklamasjon selv om de har blitt brukt på bane. Dersom du skal kjøre en del banekjøring kan du vurdere Yellowstuff som er mye bedre til det formålet men som også kan brukes på bane! Mitt nye svar: Jeg bremser hard og kort når jeg kjører på bane. Så skulle ikke tro det var noe problem med middelstemperatur eller overopphetning. Særlig når det regnet hard den dagen vi kjørte på bane, så skulle man tro det ble nok kjøling. Du kan jo selv så hvordan klossene ser ut, ved og ta et titt på vedlegg (bilde). Hva synes du? Synes bare det var vel mye småskalling. Blir kun banekjøring 2 ganger i året med den bilen, så derfor valgte jeg redstuff og ikke Yellowstuff. Svar fra dem: Da har vi pratet med teknisk avdeling i England, de presiserer selvsagt at Redstuff ikke er noe banekloss, og at det alltid skal brukes Yellowstuff ved banekjøring, de presiserer og at dette ikke er garantisak - men som jeg har skrevet tidligere er vi villige til å erstatte klossene dine - dersom de ikke fungerer godt nok eller retter seg etter litt "ny" innkjøring! Du kan godt ta de med innom oss før du monterer og prøver de igjen slik at vi kan se hvor ille de ser ut. Er det ille må du bare sette på nye! ____________________________________________________________________________ Redstuff bør ikke brukes på bane? Da lærte jeg noe nytt. Men synes nå servicen til Brakes Norge AS er bra, de bytter de for meg selv om det egentilig ikke er noe garantisak. Men på en annen side spurte jeg dem hva de anbefalte når jeg kun skulle kjøre på bane et par ganger i året og da var svaret Redstuff....... Men man lærer så lenge man lever :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 30, 2006 Så konklusjonen er: Green stuff - Når bilen står ubrukt på museum Red stuff - Bestemorkjøring i byn Yellow stuff - Normal kjøring for folk med gøye biler Ergo - Kjøp et annet merke Har forresten aldri hørt noe positivt om EBC... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...