#1 Skrevet August 29, 2006 Har de siste dagene hatt et "lite" problem med ladinga.. Vanligvis lader den 13,9volt, men har i det siste begynt å lade 12,1 helt til jeg begynner å kjøre, da følger den turtallet oppover helt til den lader 14,4 volt. Sikringene i forsterkeren ryker, og to ganger har jeg også sikringen for hovedlysa gått. Noen som aner hva dette kan være? Spenningsregulatoren? Dynamoen? Er det dynamoen dør jeg litt, for de er vel knalldyre?? PS: Det skal sies at den lader ikke mongo hver gang.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 30, 2006 Høres ut som en vakkelkontakt i regualtoren. Kan også være vakkelkontakt diodebruen men det tror jeg ikke. Jeg ville prøvd å bytte regualtoren først, koster ikke stort mer en et par hundrelapper på nærmeste bilutstyrsbutikk...kjøp gjerne en som er merket 15 VDC så har du litt ekstra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 30, 2006 Skal kjøpe regulator i morgen.. Men det har begynt å lukte litt nybrent plastikk når jeg starter opp.. Litt redd det skal ta fyr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 31, 2006 Kan dette skyldes noe i forsterkeren? Den spiser rett og slett sikringer, og når den ikke er påkoblet lader den normalt (tilnærmet).. Hva kan isåfall være bøg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 31, 2006 Høres ut som forsterkeren din har tatt kvelden eller noe ja... Sikringene skal jo normalt aldri gå. Disse sikringene er sikkert så store, at forsterkern drar mer strøm enn dynamoen klarer å levere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 31, 2006 2x30 amper er vel ikke mye, er det det? Jeg er dum når det kommer til slikt så jeg aner egentlig ikke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 31, 2006 60A er MYE jo. Dynamoen din er vel på 80 eller max 90A, og det er jo mer enn bare forsterkern som bruker strøm når du kjører også. Dessuten går ikke en 30A sikring ved 30A last, den må overbelastes en del over tid før den faktisk ryker. Heldig for deg at du fortsatt har lading når du kobler fra forsterkern da, hadde ikke vært så rart om du hadde grilla dynamoen din med det der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 31, 2006 Hmm...Overbelastes over tid for at den skal ryke? Den ryker relativt kjapt egentlig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 31, 2006 Hvor raskt en sikring går, avhenger selvfølgelig av graden av overbelastning. Nå vet ikke jeg hvordan denne typen sikringer er, men den tåler sannsynligvis en "evig" belastning på 30A. Ved 35A ryker den kanskje etter et minutt, ved 40A holder den kanskje 5 sek, ved kortslutning (5000A+++) går den selvfølgelig momentant. Bare et eksempel. Uansett så drar forsterkern din MYE mer strøm enn den skal (med mindre den er på 1000W og du spiller på absolutt maks volum hele tida da ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 31, 2006 Er vel på 960watt. Er litt redd det er noe bøg med amp'en... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 31, 2006 Få bort den forsterkeren så fort som mulig du,garantert denne som kødder til for deg.Send den til rep eller bytt til en ny. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 31, 2006 Skal få Tor Håvard til å måle og herje litt i morgen.. Har fortsatt garanti på den da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 31, 2006 60A er MYE jo. Dynamoen din er vel på 80 eller max 90A, og det er jo mer enn bare forsterkern som bruker strøm når du kjører også. Dessuten går ikke en 30A sikring ved 30A last, den må overbelastes en del over tid før den faktisk ryker. Heldig for deg at du fortsatt har lading når du kobler fra forsterkern da, hadde ikke vært så rart om du hadde grilla dynamoen din med det der. Tipper dynamoen hans er på 120 amp.. Det er i allefall min.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...