#1 Skrevet Mai 20, 2004 Noen som vet hva jeg må gjøre for å få en 2,0i motor godkjent i golf'en min. Står en ræva 1,4cl i den nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 20, 2004 Ombygging til en bil som er teknisk lik den som er levert fra fabrikk med 2 liter. ...og da spørs det jo hvilken Golf du har...om den er levert med 2 liter fra fabrikk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 20, 2004 1.4cl høres ut som en Golf 3 så da blir det vel bare å bygge om til GTI eller GTI 16V specs avhengig av om du skal sette i 8v eller 16V`en. Tom Sagerud på møller gir deg papirer på hva du må bytte og dette papiret vil også biltilsynet sjekke da de skal godkjenne den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 20, 2004 Eller hvorfor ikke prøve å spare litt penger på forsikringa: Du bygger selvfølgelig om til Golf GL 2.0:D. Du fikk nemlig 2L i GL også, men de er sjeldne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 20, 2004 Ja, det fantes 2.0 GL, og de bruker samme bremser som en 1.8, så en ombygging der burde ikke by på store problemer. 2.0 GTI/GTI-16V bruker større bremser, samme som VR6. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 5, 2004 Ok, gammel tråd men jeg bumper litt her.. Har planer angående ombygging til 2,0GL og har funnet ut at 2,0 har samme bremser foran som GTi 8v foran, men samme tromler bak som 1,8. Hva trenger jeg for å bygge om til GTi bremser foran? Noen som vet om det er stor forskjell på det elektriske anlegget, altså hvor mye som må byttes for at 2,0 skal virke? Noen som har en e-mail adresse til Tom Sagerud? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 5, 2004 Opprinnelig postet av Bjørn Sørheim Ok, gammel tråd men jeg bumper litt her.. Har planer angående ombygging til 2,0GL og har funnet ut at 2,0 har samme bremser foran som GTi 8v foran, men samme tromler bak som 1,8. Hva trenger jeg for å bygge om til GTi bremser foran? Noen som vet om det er stor forskjell på det elektriske anlegget, altså hvor mye som må byttes for at 2,0 skal virke? Noen som har en e-mail adresse til Tom Sagerud? tom.sagerud@moller.no Han vil kunne gi deg en komplett liste med forskjellen mellom 2.0GL og 1.8GL Er vel å anbefale å få tak i iaf komplett motorledningsnett dersom du ikke er en ræser på el.nett..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 5, 2004 Opprinnelig postet av Rudi Sand tom.sagerud@moller.no Han vil kunne gi deg en komplett liste med forskjellen mellom 2.0GL og 1.8GL Er vel å anbefale å få tak i iaf komplett motorledningsnett dersom du ikke er en ræser på el.nett..... Takker takker:) Tenkte på om jeg kan bruke orginal speedo, om jeg bare kobler fra sikringsboksen osv. Men det kan sikkert Sagerud svare på.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 11, 2004 Fikk svar fra Møller/Tom Sagerud: "Hei, dessverre har vi ingen ombygningsdokumentasjon på nyere biler (etter ca.'90). Dette ble utgitt av VW/Audi i Ratgeber som ble oversatt til norske brev her, men etter '83 har det ikke kommet noen ny. De få dokumentene vi har her på biler frem til '90 er selvprodusert. Skal man bytte motor, sier VW AG at ferdig ombygd bil skal tilsvare serieprodusert bil, hvilket tilsier at du må ha dokumentasjon på forskjellene mellom de to bilene. Vi har ikke noen mulighet for å utstede ombyggingsdokumentasjon for en slik endring uten at det er fastslått hvilke forskjeller det er på de to modellene. Å finne forskjell på to ulike biler kan nesten bare gjøres ved verkstedlitteratur og delelister, evt typegodkjenningsunderlag, og dette har vi ikke kapasitet til." Så da får jeg bare bruke Haynes o.l. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 11, 2004 Opprinnelig postet av Bjørn Sørheim Har planer angående ombygging til 2,0GL og har funnet ut at 2,0 har samme bremser foran som GTi 8v foran, men samme tromler bak som 1,8. Hva trenger jeg for å bygge om til GTi bremser foran? Bare husk på at GTI kjører på 5x100 mens 2.0 GL (og 1.8) har 4x100. Jeg regner med at GTIen bruker de samme 280 mm skivene (med 5x100) som de større modellene (16V og VR6), mens 2.0 GL sannsynligvis bruker ventilerte 256 mm skiver (samme som Passat 2.0). 1.8 og mindre bruker solide 239 mm skiver. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 11, 2004 Opprinnelig postet av Per Lindgren Bare husk på at GTI kjører på 5x100 mens 2.0 GL (og 1.8) har 4x100. Jeg regner med at GTIen bruker de samme 280 mm skivene (med 5x100) som de større modellene (16V og VR6), mens 2.0 GL sannsynligvis bruker ventilerte 256 mm skiver (samme som Passat 2.0). 1.8 og mindre bruker solide 239 mm skiver. Ifølge Mekonomen bruker Golf 3 med 2E motor(2,0 8v) 256x20x39mm ventilerad 4-bult , mens da 1,8 bruker 239x12x35mm ej ventilerad , så du har som vanlig helt rett Per:) Men, ved en slik ombygging hva trenger jeg av deler for å bygge om til 256mm skiver? Er litt usikker her altså.. Tenkte det kunne være mulig å bruke bremser m/ tilbehør fra f,eks Passat 2,0 som du nevner, eller må jeg hente fra G3/Vento? Vet at skivene til Gti 8v er 5x100, men samme dim som 2,0Gl sine 4x100. Dette sier meg skivene til GTi 8v må være skjeldne og ergo dyre... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 11, 2004 Bjørn..hør her.. Bruk skiver,calipere og nav fra en Corrado bak og bruk kun calipere og skiver fremme. Disse skal holde til 232 hk så da bør bremsene være iorden. Ombygd slik 2 ganger jeg og resultat full godkjenning. Bak så må du bygge om helt med rør etc, fra bremse avlastningsventilen men dette skaper jo ikke noe problemer..bare litt utfordring. (gjort dette selv) Bremsesylinderen bør du egentlig skifte,men fikk beskjed fra møller om at denne skulle bli godkjent med den orginale fra 1.8. Når det gjelder bremser så passer de skivene/calipere bak også fra golf 2 gt/gti. Her kan det mixes mye med deler. Audi bruker 38mm bak, mens Vw bruker 36mm. Har hørt om en som gjorde det jeg skulle med min 3'er i '00 og bygde den om fra 1,4 CL til G60. Brukte da Corrado bremser slik at han kunne bruke sine egne felger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 11, 2004 Opprinnelig postet av Bjørn Tore Inderberg Bjørn..hør her.. Bruk skiver,calipere og nav fra en Corrado bak og bruk kun calipere og skiver fremme. Disse skal holde til 232 hk så da bør bremsene være iorden. Ombygd slik 2 ganger jeg og resultat full godkjenning. Bak så må du bygge om helt med rør etc, fra bremse avlastningsventilen men dette skaper jo ikke noe problemer..bare litt utfordring. (gjort dette selv) Bremsesylinderen bør du egentlig skifte,men fikk beskjed fra møller om at denne skulle bli godkjent med den orginale fra 1.8. Når det gjelder bremser så passer de skivene/calipere bak også fra golf 2 gt/gti. Her kan det mixes mye med deler. Audi bruker 38mm bak, mens Vw bruker 36mm. Har hørt om en som gjorde det jeg skulle med min 3'er i '00 og bygde den om fra 1,4 CL til G60. Brukte da Corrado bremser slik at han kunne bruke sine egne felger. joda, er sikkert en bra løsning, bortsett fra at jeg i utgangspunktet ikke trenger annet en de tromlene jeg har bak for å bygge om til 2,0Gl. Men, en kan vel ikke ha for gode bremser heller;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 11, 2004 Hmm..tromler bak?? Trodde du var ivrig på utseende jeg..hehe. Neida, bør jo ikke gjøre mer arbeid enn nødvendig. Mine bremser fungerte værtfall godt, Hadde 280x22x39 på mine forran. Dette finner du ut av Bjørn,lykke til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 11, 2004 Opprinnelig postet av Bjørn Tore Inderberg Hmm..tromler bak?? Trodde du var ivrig på utseende jeg..hehe. Minner deg om tidligere nevnte taushetsplikt Forøvrig takk for all hjelp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 11, 2004 Opprinnelig postet av Bjørn Tore Inderberg Bjørn..hør her.. Bruk skiver,calipere og nav fra en Corrado bak og bruk kun calipere og skiver fremme. Disse skal holde til 232 hk så da bør bremsene være iorden. Ombygd slik 2 ganger jeg og resultat full godkjenning. Bak så må du bygge om helt med rør etc, fra bremse avlastningsventilen men dette skaper jo ikke noe problemer..bare litt utfordring. (gjort dette selv) Bremsesylinderen bør du egentlig skifte,men fikk beskjed fra møller om at denne skulle bli godkjent med den orginale fra 1.8. Når det gjelder bremser så passer de skivene/calipere bak også fra golf 2 gt/gti. Her kan det mixes mye med deler. Audi bruker 38mm bak, mens Vw bruker 36mm. Har hørt om en som gjorde det jeg skulle med min 3'er i '00 og bygde den om fra 1,4 CL til G60. Brukte da Corrado bremser slik at han kunne bruke sine egne felger. COrrado bremser godkjent til 232hk?? hvor har du det fra og evt dokumentasjon på dette? SÅ vidt meg bekjent er den kun levert med max 192hk fra VAG 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 12, 2004 Fikk høre hele "3" ganger at da jeg holdt på med min PG motor og trimmet så skulle bremsene holde til 232HK ettersom jeg kunne gange (x) bremseeffekt med 45. PG orginalt 160hk x 1.45= 232HK. Dette skulle bremsene tåle mente de på 2 verksteder i tr.lag. Dro på biltilsynet på Steinkjer med min bil og den gikk glatt igjennom. Han på biltilsynet var overlykkelig over at jeg hadde satt på så gode bremser på bilen da jeg bygde den om og de testet den skikkelig på rulle etc. Da hadde jeg en effekt på ca.225HK. Dette er min kommentar Nå skal vi ikke ødelegge tråden til Hr.Bjørn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...