Merkelig hjulstilling foran, A90/S2

Anbefalte innlegg

Ok, nå tipper det snart over for meg.

 

Har som kjent byttet til S2-understell på bilen. Har byttet komplette fjærbein med nav + stabilisatorer. Bærearmer er de samme gamle. Bak er alt OK.

 

Problemet er som følger: Foran sitter venstre forhjul ca. 18-20 mm lengre ut i skjermen enn høyre forhjul.

 

Delene er fra samme årsmodell bil, og hjulvinklene ser helt greie ut på øyemål.(har dog ikke tatt noen hjulstillingskontroll så lenge ting er helt galt)

 

Se på bildene, det er helt standard originale 15" Audi 100-felger med 45-innpress. Det høyre ser jo tydelig helt greit ut, men på venstre side sitter det helt kant i kant. Når man da setter på noen felger som egentlig går kant i kant blir det da stikkende 18-20 mm utenfor skjermen på venstre side, noe som er helt ubrukelig.

 

Har prøvd å bytte til et annet fjærbein uten at det gjorde noen som helst forskjell. Det virker lite sannsynlig at selve spindelen er skjev, da det er støpegods, og det er ingen synlig skade. Hjulvinkler ser som sagt, på øyemål, ganske greie ut, ihvertfall ikke noe ekstremt feil. Bærearmer/bærekule er standard Audi 90 på begge sider.

 

Legger ved bilder hvor det er lett å se at det ikke er likt.

 

Noen i det hele tatt som har noe som helst forslag? Begynner å slippe opp for gode ideer..

 

DSC00069.jpg

DSC00070.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Traversen som er helt over på ene siden ??? Eneste jeg kan tenke meg iallfall........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke at jeg har så veldig peil, men første som slo meg er at bærekula kanskje sitter helt feil, hvis det går an å justere på den som på f.eks golf.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pål: Jeg skal undersøke det, men avstanden mellom stabilisator (som jo er festet i traversen) og spindelen er ikke lik på begge sider, så ser ut som det er noe der som stikker lengre ut.

 

Art: det er justering på bærekulen for cambervinkel, men den rørte jeg ikke når jeg skiftet understell, og den har ikke så stort justeringsområde heller.. :(

Har prøvd det etterpå, men det gjør minimalt utslag i overkant av hjulet, naturlig nok.

 

Det som nesten er rarest er at hjulvinkelen ser nesten riktig ut, ikke noe positiv camber eller noe sånt man skulle tro var naturlig dersom noe var skjevt. Det er rett og slett bare større avstand ut til ene siden enn andre, men jeg fatter ikke hvorfor..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Eyvind

 

Du nevnte tidligere at du var på vei til Trondheim. Er du ankommet byen og har du bilen med deg?

I så fall kunne vi samlet et panel med "forståsegpåere" :) til å se på det og se om noen hadde en ide.

 

Mvh Roger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, det stemmer, jeg begynte jo på skole nå i høst. Er akkurat denne helgen hjemme en tur, men kommer oppover igjen på mandag, så om noen gidder å ta en titt og komme med innspill hadde det vært helt topp. Har snart tenkt gjennom og prøvd ut det meste uten resultat.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, det stemmer, jeg begynte jo på skole nå i høst. Er akkurat denne helgen hjemme en tur, men kommer oppover igjen på mandag, så om noen gidder å ta en titt og komme med innspill hadde det vært helt topp. Har snart tenkt gjennom og prøvd ut det meste uten resultat.. :)

 

Du får ta deg en tur opp til meg en ettermiddag så får vi jekke opp og måle litt :) Naboen har også en 90 som det er montert S2 understell på, så det gjør det lett og sammenligne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og dette var ikke slik på det originale understellet ?

 

Skulle nesten tro traversen er bøyd, gjerne ved innfestingen av bærearmene ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ikke slik på det originale understellet nei. Kjørte der med felger med ET28 og de gikk akkurat kant i kant med skjermene uten å subbe, likt på begge sider. Jeg har de bærearmene av presset plate, ikke de støpte, så vil tro at en evt. skade først og fremst ville tatt bærearmen og ikke traversen, men man skal som kjent aldri si aldri..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.