Godkjenning av senk og felg Golf 4

Anbefalte innlegg

Jeg var å godkjente felgene mine ( 19" a8 med 235/35 dekk ) og V-max justerbart senk i går.

 

Etter samtale med en på teknisk på tilsynet fikk jeg vite at hvis det ikke sto i TUV papirene så trengte jeg ikke ha forstillings kontroll.

Leste papirene og fant ikke noe om dette. Og når kontoløren spurte etter papirer forklarte jeg bare dette men han hadde aldri hørt om dette før å ville ikke godta det først. Men etter litt diskusjon så gikk den igjenom.

Hadde også kontakt med Møller og de sa at det ikke var normalt hos dem å sjekke forstilling etter demperbytte.

 

Lurer på hva som er rett ?

 

Reagerte også på når han godkjente felgene.

Han sjekket kun Et og rulleomkrets. Bredde hadde ikke noe å si og han sjekket ikke om felgene tok borti noen plass. ( noe de gjør - i plastskjermen )

 

Glad jeg fikk det godkjent - men hadde egentlig ikke noe tro på at det skulle gå igjenom ... Og litt overrasket over at det gikk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved skifte fra original demper til senk bør man ta kontroll fordi bilens hjulvinkler endrer seg noe. Ikke mye, men noe. Mer desto mer man senker.

 

På verkstedet jeg jobber er det heller ikke normal prosedyre å ta kontroll etter skift av fjærer og dempere så sant det er snakk om å skifte fra originalt til nytt originalt. Det forutsetter også at det ikke trengs å demontere/løsne justeringsskruer for å skifte nevnte komponenter.

 

Ved å montere senkefjører/coilovers e.l forandres bilens kjørehøyde og etter min mening også hjulstillingsvinkler. Personlig råder jeg derfor alle som spør til å få tatt en kontroll etter man har montert senkesett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var du heldig, var akkurat og viste bilen min med senk og felger og den ble jekket opp og venstre framhjul og høyre bakhjul ble klossa opp for så å senke bilen ned igjen. Bånna demperne og tok fullt ratt utslag for å se om det gikk, skulle være 1 cm klaring til dekket. Var litt under men ble godkjent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det er et krav av hjulstillingskontroll er tatt, men uansett er vel det noe man sparer penger på, side man slipper å bytte dekk 3 ganger i sesongen.. :P

 

I VMAXX-papirene står det vel noe om at det skal være montert hos et godkjent verksted også..? :P

Finnes ingen regler for bredde av dekk, det skal bare ikke stikke uttafor, og ikke ta borti noe ved full sving/demp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, snakket med Møller Haugesund ang. godkjenninga og hva jeg måtte justere, han også nevnte noe om at sålenge det ikke stod i Tuv papirene så var det unødvendig, mrk. dette var snakk om justering av lasteventil.

 

kommer til å slite når det gjelder ET, hvor mye får man lov å forandre på denne? orginalt er ET 38, min ET er 28.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Justering av lastventil (om bilen har dette) skal også justeres, er vertfall det jeg har fått beskjed om på Biltilsynet.

Ville heller hørt på det BT som skal ta kontrollen hva de krever, ikke hva dem sier på Møller. Har en teori om at det ikke holder å komme dit og si at på Møller sier dem noe annet.. :P

Se forøvrig denne;

http://dev.sparklingblue.net/pics/bilforumet/senkesett_godkjenning.pdf

Denne skal vel igrunn følges, men det er ikke alle Biltilsyn som er klar over den, tror jeg..

 

Angående ET kan man endre denne 15mm fra det som er originalt. Dvs 7,5mm i hver retning, som i praksis vil si 7mm i hver retning, siden ET ikke kommer i halve. Så har du 28 og originalt er 38, så må du ha dokumentasjon på at det passer på bilen din, om du ikke er heldig og får en kontrollør som enten ikke kan matte, eller reglene.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Justering av lastventil (om bilen har dette) skal også justeres, er vertfall det jeg har fått beskjed om på Biltilsynet.

Ville heller hørt på det BT som skal ta kontrollen hva de krever, ikke hva dem sier på Møller. Har en teori om at det ikke holder å komme dit og si at på Møller sier dem noe annet.. :P

Se forøvrig denne;

http://dev.sparklingblue.net/pics/bilforumet/senkesett_godkjenning.pdf

Denne skal vel igrunn følges, men det er ikke alle Biltilsyn som er klar over den, tror jeg..

 

Angående ET kan man endre denne 15mm fra det som er originalt. Dvs 7,5mm i hver retning, som i praksis vil si 7mm i hver retning, siden ET ikke kommer i halve. Så har du 28 og originalt er 38, så må du ha dokumentasjon på at det passer på bilen din, om du ikke er heldig og får en kontrollør som enten ikke kan matte, eller reglene.. :)

 

Jeg må tillbake på biltilsynet med papir fra møller på at lasteventil er justert riktig. Han hadde også ei bok hvor det sto alle vitale mål som var godkjent osv. Var "veldig" nøye på å følge den til punkt og prikke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på biltilsynet på hunndalen og godkjente mitt senkesett, og det eneste han trengte var papirene på settet.. + at han spurte hvorfor jeg kjørte på piggfrie vinterdekk midt på sommeren... : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på biltilsynet på hunndalen og godkjente mitt senkesett, og det eneste han trengte var papirene på settet.. + at han spurte hvorfor jeg kjørte på piggfrie vinterdekk midt på sommeren... : rolleyes

 

Hmmmm.....tja si det....greit å være litt tidlig ute..he he.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmm.....tja si det....greit å være litt tidlig ute..he he.:)

 

 

Sa jeg akkurat hadde kjøpt bilen, så hadde ikke fått kjøpt sommerhjul enda... Fikk en lang lekse om hva jeg kunne ha osv, men husker ikke en shit av det... Viktigste var å få senkesett godkjent :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke ulovlig å kjøre med piggfritt på sommern, så..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sto også i papirene at det skulle være montert på verksted ja.

Men det brydde de seg ikke om så lenge det var rett montert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.