Anbefalte innlegg

Hei !

 

Noen som vet hvordan jeg tar bort boltene som holder stabilisator staget ?

Dette er 19mm muttre. Bolten som mutteren sitter i går rundt, men det var umulig å komme til for å holde imot ! : bh :

 

Må jeg løsne stabilisator staget for å ta av fjærbeinet ?

 

Bilen det er snakk om er en C4 A6 97 mod. 2,6L

Stabilisator.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en tysk verkstedhåndbok til C4 som jeg kjøpte når jeg selv eide C4 for mange år siden. Jeg hjalp Tommy Rasmussen med forstillingen på hans C4 i sommer, og der skrev boken min ettertrykkelig at på V6-modeller skulle man bukke opp motoren med tverrstag oppe, og deretter senke ned traversen for å løsne stabilisatorstagets festebolter. Jeg kikket på det selv, og det ser rett og slett ikke ut til å være plass til å få tredd inn noe verktøy der, motoren er rett og slett i veien. Beklager! :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går fint å få medhold med en lav-kopp og skralle. Det er trangt, men det går.

Du MÅ ikke løsne indre stab-stag feste for å få det løs fra fjærbeinet, men det vil gjøre jobben lettere. Du bør helst ha med en 120 kilos medhjelper og et langt brekkjern/spett for å klare å presse ned stab-stag slik at bærearm løsner fra fjærbenet.

Hvis man skal ha løs bærearmene i tillegg, er det like greit å ta ned hele traversen (uten å løsne indre stab-stag fester fra travers).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rettelse: I Bentleyen står det at man på V6'n må droppe traversen ved demontering av fjærbenet. Sikkert fordi det ikke er plass til å få løs indre stab-stag fester. Jeg refererte til 2,2T motoren i forrige innlegg..

Jeg ville uansett ikke løsnet indre stab-stag fester, men brukt et langt brekkjern/spett og (mye) vekt for å presse ned stab-staget..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rettelse: I Bentleyen står det at man på V6'n må droppe traversen ved demontering av fjærbenet. Sikkert fordi det ikke er plass til å få løs indre stab-stag fester. Jeg refererte til 2,2T motoren i forrige innlegg..

 

Akkurat det samme som står i "So wirds gemacht" som jeg har. Dette er fordi V6en står så tett at det ikke går å komme til med noe slags verktøy. Egentlig burde det vært fastsveisede muttere her.

 

Jeg ville uansett ikke løsnet indre stab-stag fester, men brukt et langt brekkjern/spett og (mye) vekt for å presse ned stab-staget..

 

Det samme gjorde jeg og Tommy på hans bil, så her bør man være 2 personer! Hvis man må bytte stab-stag-foringer så er det ingen utvei, da må traversen ned.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar !

Jeg har fått av fjærbeinene nå !

Til slutt klarte jeg det ved at jeg tok av de ytre stab stags foringene.

Da fikk jeg de andre greiene av også.

 

Kan også bekrefte at dette ikke er en jobb for en mann. Jeg gjorde det selv, men det var ikke noe som frister til gjentagelse !! Det tar utrolig lang tid !

 

Problemet mitt nå er at jeg lønet indre stab stagforinger litt

( På den siden jeg kom til )

 

Så nå får jeg vel se om det er muligheter for å få strammet de med muttertrekker eller liknenede. Dette må jeg uansett prøve å få gjort på et verksted, ettersom jeg ikke har muttertrekker selv.

 

Å skru på bil er ikke alltid morro !

 

Håper at det er lettere å skru dette sammen enn det var å skru fra hverandre !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.