Anbefalte innlegg

Satte på nye brukte felger på familiebilen i dag i dim 17X8, med dekk 225/45r17 Bak ser det helt greit ut, men foran stikker det faktisk lengre ut enn skjærmene.. Noen som har godkjent med dette før, og vil litt senking få hjulene til å trekke lengre inn eller lengre ut?

Har og lagt merke til at passaten noen år senere har et 35, og ikke 45 som det er på min. Hva er forskjellen i hjulopphenget på de?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satte på nye brukte felger på familiebilen i dag i dim 17X8, med dekk 225/45r17 Bak ser det helt greit ut, men foran stikker det faktisk lengre ut enn skjærmene.. Noen som har godkjent med dette før, og vil litt senking få hjulene til å trekke lengre inn eller lengre ut?

Har og lagt merke til at passaten noen år senere har et 35, og ikke 45 som det er på min. Hva er forskjellen i hjulopphenget på de?

For å ta det siste først, ettersom jeg vet har både Passat 3B og 3BG samme ET (45 var det i hvertfall på min 2003), slik at dette skal være likt fra 1997 til 2004.

8x17 ET35 med 225 dekk stikker som du sier endel ut på bilen, men ikke mer enn man fint kan leve med. Hadde selv 8,5x20 ET35 foran med 225/30 og synes det faktisk stakk litt innunder bilen.

Poenget er at når man senker bilen, så følger hjulet en sirkelbue mot skjermen, dvs jo mer senk, jo lengre inn kommer hjulet. Så slipp ned bilen din 40mm så blir det nok bedre! Hvis det ikke hjelper nok, kan du kjøpe 215/45 dekk neste gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes nesten rart ut.....jeg har en Passat 3BG stv. Den har jeg 8,5x18 ET32 felger på med 225/40-18 dekk på. De stikker jo innenfor skjermene med god klaring (iallfall i mine øyne) Jeg skal til med spacere på min bil både foran og bak for å hjula lenger ut ;) Skal legges til at bilen min er senka (bare...) 40 mm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min står på stylter enda.. kan vere dette som gjør det. Kan ta et bilde utpå dagen. Abdull på biltilsynet hadde i hvertfall ikke godkjent felgene mine som de er nå..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sånn som dette det ser ut på bilen din? dette er gamlebilen min, den ble senket 40mm men hjulet fremme stakk litt utafor, et var 35, var aldri og godkjente dette på biltilsynet men har hørt en plass at hvis dekkmønsteret er innafor skjermkant så blir det godkjent. har akkurat samme problemet på min nåværende passat og.

DSCK0071.JPG

DSCK0069.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette står der i kjøretøyforskriftene.

6. Bytte av dekk/felg

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TUV (Technische Uberwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TUV Raderkatalog eller separat TUV godkjenning godtas.

b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.

Fig. 2

6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

0 Endret ved forskrift 23 des 2004 nr. 1810.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk skrevet inn dekk,felger og senkesett i vognkortet på min bil for et par tre uker siden. Felgene er 8,5x18 og har ET32...var ikke noen problem i det hele tatt!!! Men jeg hadde med meg en tjukk bunke godkjenningspapir på felger/dekk og senkesett da ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, det virker som om TUV kan gi deg disp for det meste etter kjøretøyforskriften..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.