Dump problem? (98 A4 1.8TQ)

Anbefalte innlegg

Hentet meg en 98 A4 1.8TQ på lørdag. Den har K04 turbo, chip og åpent K&N filter. Forrige eigeren var inne sist torsdag for å oppgradere chipen til K04 turboen. Han ble da også annbefalt å sette på en ny resirkventil, så det ble montert en Forge resirk samtidig.

 

Etter jeg hentet den fungerte den ikke helt som den skulle. Når man skulle akselerere tok det bitte litt tid før den dro 100%. Fikk liksom et lite spark da den kom skikkelig i gang. Det andre problemet var/er at når man ligger i jevn fart i et gir og trykker inn gassen begynner den å blåse fra dump/filter og nykker voldsomt. Bilen ville ikke noe særlig over 0.6bar. Tenkte med en gang at det var N75 ventilen, og at det ville bli borte ved å skifte denne. Skiftet til N75J ventilen i dag og bilen lader skikkelig som den skal, men fortsatt så fjusker/nykker den og tuller litt ved skikkelig akselerasjon.

 

Det som jeg mener er problemet med dumpen, er at når jeg setter bilen i gang og akselerer bare bitte litt så suser det skikkelig, akkuratt som om den blåser alt turbotrykket ut av dumpen. Når jeg slipper gassen/girer og den ikke lader noen ting omtrent så kommer det litt pssj lyd. Kommer til og med lyd når jeg slipper gassen helt ned til -0.2 bar. Trodde ikke resrikventil skulle åpne før et visst trykk. Når jeg akselerer skikkelig så suser det opp til ca 3000rpm, deretter forsvinner den og bilen går skikkelig godt.

 

Noen som kan hjelpe meg med svar på dette?

Er resirkventilen montert feil vei?

Høres litt dumt ut når det kommer blåselyd når jeg bare kjører helt sakte. Og fjuskinga kan jo høre med at lufta som LMM har beregna ikke kommer frem til gasspjeldet fordi det slippes ut av resirkventil.

:confused:

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hentet meg en 98 A4 1.8TQ på lørdag. Den har K04 turbo, chip og åpent K&N filter. Forrige eigeren var inne sist torsdag for å oppgradere chipen til K04 turboen. Han ble da også annbefalt å sette på en ny resirkventil, så det ble montert en Forge resirk samtidig.

 

Etter jeg hentet den fungerte den ikke helt som den skulle. Når man skulle akselerere tok det bitte litt tid før den dro 100%. Fikk liksom et lite spark da den kom skikkelig i gang. Det andre problemet var/er at når man ligger i jevn fart i et gir og trykker inn gassen begynner den å blåse fra dump/filter og nykker voldsomt. Bilen ville ikke noe særlig over 0.6bar. Tenkte med en gang at det var N75 ventilen, og at det ville bli borte ved å skifte denne. Skiftet til N75J ventilen i dag og bilen lader skikkelig som den skal, men fortsatt så fjusker/nykker den og tuller litt ved skikkelig akselerasjon.

 

Det som jeg mener er problemet med dumpen, er at når jeg setter bilen i gang og akselerer bare bitte litt så suser det skikkelig, akkuratt som om den blåser alt turbotrykket ut av dumpen. Når jeg slipper gassen/girer og den ikke lader noen ting omtrent så kommer det litt pssj lyd. Kommer til og med lyd når jeg slipper gassen helt ned til -0.2 bar. Trodde ikke resrikventil skulle åpne før et visst trykk. Når jeg akselerer skikkelig så suser det opp til ca 3000rpm, deretter forsvinner den og bilen går skikkelig godt.

 

Noen som kan hjelpe meg med svar på dette?

Er resirkventilen montert feil vei?

Høres litt dumt ut når det kommer blåselyd når jeg bare kjører helt sakte. Og fjuskinga kan jo høre med at lufta som LMM har beregna ikke kommer frem til gasspjeldet fordi det slippes ut av resirkventil.

:confused:

 

Mvh

 

Sjekk om resirkventilen sitter riktig vei og om alle trykk slangene dine er hele!høres ut som det kan være en av de problemene for meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket alle slangene på jobb i dag, og alle er slik de skal. Skal ta en tur ned i garasjen å sjekke hvilken vei den sitter. Er det stussen i bånn av resirkventilen som skal være i turbotrykksslange, og den på siden inn til innsugsslangen igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du turbotrykksmåler?

 

Ja, har det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan visst brukes begge veier, men den "riktige" veien i mine øyne er trykk inn på siden, og ut igjen i bånn... Kommer trykket inn i bånn, er det større sjans for at trykket klarer og presse opp stempelet, selv om det ikke skal skje, men kommer trykket fra siden, har den iallefall ikke mulighet for å trykke stempelet til siden... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket at denne slangen ikke er hoppet av t-stykket? Dette skjedde på min!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket alle slangene på jobb i dag, og alle er slik de skal. Skal ta en tur ned i garasjen å sjekke hvilken vei den sitter. Er det stussen i bånn av resirkventilen som skal være i turbotrykksslange, og den på siden inn til innsugsslangen igjen?

 

Nei. Skal sitte motsatt ellers kan du få akkurat det problemet du beskriver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan visst brukes begge veier, men den "riktige" veien i mine øyne er trykk inn på siden, og ut igjen i bånn... Kommer trykket inn i bånn, er det større sjans for at trykket klarer og presse opp stempelet, selv om det ikke skal skje, men kommer trykket fra siden, har den iallefall ikke mulighet for å trykke stempelet til siden... :)

 

Høres vedlig riktig ut. Skal ut å hente kona nå, så skal sjekke når jeg kommer tilbake å får bilen i garasjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres vedlig riktig ut. Skal ut å hente kona nå, så skal sjekke når jeg kommer tilbake å får bilen i garasjen.

 

Skal egentlig ikke ha noe å si, siden mange kjører med det, men er jo verdt å snu å se...

Og sjekk om du har noe lekasjer på noen slanger.. Må evt trykktestes for å finne skikkelig feil.. Hadde noe av det samme på min, men da fuska den og hadde veldig variabelt turbotrykk når jeg ga på hele tia.. Det var lekasje i en trykkslange..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket alle slangene på jobb i dag, og alle er slik de skal. Skal ta en tur ned i garasjen å sjekke hvilken vei den sitter. Er det stussen i bånn av resirkventilen som skal være i turbotrykksslange, og den på siden inn til innsugsslangen igjen?

 

hva mener du med innsugsslange?slangen inn på turbo fra luftfilter/lmm.for og forklare det det enkelt og greit så er det stussen som kommer ut under på ventil som skal til slangen mellom luftfilter/lmm og den som kommer ut på siden som skal til trykk slangen som kommer ut fra turbo og videre til intercooler/innsug.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva mener du med innsugsslange?slangen inn på turbo fra luftfilter/lmm.for og forklare det det enkelt og greit så er det stussen som kommer ut under på ventil som skal til slangen mellom luftfilter/lmm og den som kommer ut på siden som skal til trykk slangen som kommer ut fra turbo og videre til intercooler/innsug.

"forklare enkelt....."

 

Ja, god morgen, mann!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også være at fjæra i den nye resirkventil resirkventil er for slakk og ikke lukker fort nok og evntult må chimses opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg shimsa min Forge ventil med 3-4stk tykke skiver,min slapp ut ladetrykket i filteret når jeg ga på.Problemet ble borte etter shimsing. ;) Bilen går skummelt mye bedre nå enn før ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan visst brukes begge veier, men den "riktige" veien i mine øyne er trykk inn på siden, og ut igjen i bånn... Kommer trykket inn i bånn, er det større sjans for at trykket klarer og presse opp stempelet, selv om det ikke skal skje, men kommer trykket fra siden, har den iallefall ikke mulighet for å trykke stempelet til siden... :)
"Rette" veien i min verden er motsatt av din. Trykket inn fra bunnen......blir stempelet trykt opp er fjøra for slakk....følg anvisningen til produsent. Men for all del,den KAN monteres andre veien også!! Men blir tøffere lyd med trykket inn på bunn av ventilen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært å sjekka. Stussen i bunn av ventilen er koplet inn på slange far filter/LMM, og den andre er koplet til slangen fra turbo til IC. Ventilen virket helt tipp topp den. Var i hvertfall strammere enn den orginale. Shims ja... Tenkte på det når det ble nevnt lenger oppe. Gikk på Forge Motorsport sin hjemmeside og fant den ventilen jeg har. Kan shimses står det ja :D Da er vi lenger på vei.

Forge Dump.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg shimsa min Forge ventil med 3-4stk tykke skiver,min slapp ut ladetrykket i filteret når jeg ga på.Problemet ble borte etter shimsing. ;) Bilen går skummelt mye bedre nå enn før ;)

 

Hvor tykke shims brukte du ca? Fulgte ikke med noen til min, men skal finne på jobb. Hvor mye ladetrykk må du ha for at ventilen åpner? Hvilken vei har du ventilen? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor tykke shims brukte du ca? Fulgte ikke med noen til min, men skal finne på jobb. Hvor mye ladetrykk må du ha for at ventilen åpner? Hvilken vei har du ventilen? :)

 

Tja,jeg spacet den ca 5-6mm tenker jeg,min åpner ved ca 0.5 bar mener jeg,husker ikke.

Ventilen min sitter likt som dine beskrivelser. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja,jeg spacet den ca 5-6mm tenker jeg,min åpner ved ca 0.5 bar mener jeg,husker ikke.

Ventilen min sitter likt som dine beskrivelser. ;)

 

Ok. Da har jeg en plan for morgendagen. Takk for raskt svar alle sammen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg prøvd å shimse ventilen. Begynte med ca 5mm, og prøvde mellom hver gang jeg la i flere shims. Til slutt fylte jeg nesten hele ventilen med shims og stempelet var rimelig hardt å klemme inn, men fortsatt så blåser den likt som før : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm,du MÅ ha en lekkasje ett sted,garantert!

Trykktest det systemet,eller få noen til å gjøre det for deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm,du MÅ ha en lekkasje ett sted,garantert!

Trykktest det systemet,eller få noen til å gjøre det for deg.

 

Var ute å kjørte litt med den nå og konkluderte det samme som deg. Det kom kvassere "pssssj" lyd nå når jeg slapp gassen, samme lyd som kom når jeg tok av vakumslangen til resirkventilen, så da åpner nok den ikke i det hele tatt nå, men blåser bare luften ut av det eventuelle hullet :P Skal se om jeg får trykktestet den i morgen. Eneste merkelig er at suselyden forsvinner når jeg får mer ladetrykk, den burde vel egentklig bare blitt kraftigere....? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var problemet løst : rock :

Tok å trykktesta slangene i lunsjen i dag, og merka med en gang at den eneste plassen jeg kunne høre lekkasje/susing var fra dumpventilen, og når jeg satte på enda litt mer trykk så hørte jeg at den åpnet helt og slapp trykket inn til innsugsslangen fra lmm til turbo og gjennom turbo.

Tenkte da at jeg skulle snu dumpventilen bare for å sjekke åssen det blei, iom at det er så mange som er uenige her på forumet om den skal ha trykk inn på siden eller under. Jeg snudde den slik at jeg får turbotrykket inn på undersiden av stempelet. Prøvekjørte og walla... Omtrent ingen susing og godt drag fra bunn av :)

Eneste er ved høyt gir og lavt turtall og jeg gir en del gass så blåser den ut litt trykk før den stenger, men da får jeg bare shimse litt igjen så blir det nok 100%

Skikkelig fornøyd med draget nå!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.