Erfaring rundt snudd innsug aby/adu/3b

Anbefalte innlegg

noen som har prøvd dette?

 

Virker jo griet da, og det ser jo ut til at det går klar av servopupe osv, men er det noen der som kan oversette hele teksten for meg.

Noen som har innspill

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søk på s2forum.com på wagner manifold, så er det litt varierende erfaringer.. dvs innsuget i seg selv er nok bra nok, men det er halvfabrikata.. :)

 

Du må lage til tilkobling for fuelrail, feste for sensorer og gasswire.. disse innsugene sies å være veldig "røffe" i støpen, uten at jeg skal uttale meg for mye om virkningen av det..

 

Prisen er bra, og jobben med å gjenge noen hull osv er nok overkommelig, så alt i alt et allright kjøp kanskje.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers så har jo MTM snudde innsug .. Litt dyrere, men sikkert litt bedre finish på de ,, 1160 Euro står det på webben dems .

http://www.mtm-online.de/en/index.php?nav=3&subnav=3 og velg Engine

 

Det er flere som selger disse eller kopier (i varierende kvalitet) bla 034.

 

Men jeg ville feks hørt med Jonus, han kan skaffe i forskjellige prisklasser og varianter.

 

Feks som dette som jeg holder på å montere på min bil. En enkel variant men jeg satser på at det er godt nok.

P9010167_L.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker tråden din litt jeg....ble litt nysgjerrig: hvorfor snu innsuget? er det for å få kortere veg for lufta eller..?: klø : bare lurer på hvilke fordeler det har..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er flere som selger disse eller kopier (i varierende kvalitet) bla 034.

 

Men jeg ville feks hørt med Jonus, han kan skaffe i forskjellige prisklasser og varianter.

 

Feks som dette som jeg holder på å montere på min bil. En enkel variant men jeg satser på at det er godt nok.

 

Link til 034 Motorsport sitt. De sier deres passer bare til AAN/3B. Er det ikke ABY motoren heter i S2? Mulig dette kan passe likevel? I tillegg må du ha gasswireforlenger og noe annet dill, som de også har.

De lover at innsuget sitt skal tåle 700 hk og vel så det : smil :

 

http://www.034motorsport.com/product_info.php?cPath=28_63_73&products_id=200

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvorfor snu innsuget?

 

Kortere rørføring, samt innsugsluft bort fra varmen over grenrør og turbo.. skal en på med ny og støre ic blir rørføring _litt_ lettere.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Link til 034 Motorsport sitt. De sier deres passer bare til AAN/3B. Er det ikke ABY motoren heter i S2? Mulig dette kan passe likevel? I tillegg må du ha gasswireforlenger og noe annet dill, som de også har.

De lover at innsuget sitt skal tåle 700 hk og vel så det : smil :

 

http://www.034motorsport.com/product_info.php?cPath=28_63_73&products_id=200

 

Det er 3B i S2 fra -91 og -92.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snudde innsug krangler ofte om plassen med servopumpen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kortere rørføring, samt innsugsluft bort fra varmen over grenrør og turbo.. skal en på med ny og støre ic blir rørføring _litt_ lettere.. :)

 

aha...hadde jeg brukt hodet litt så burde jeg vel skjønt det: haha : , hmm...da fikk jeg en ny ide til s2n min:)

 

har noen prøvd og målt tempen på innsugslufta med org innsug og frontmontert ic?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snudde innsug krangler ofte om plassen med servopumpen.

 

Ikke om man kjøper mtm's (kopi?) vel?

Og hvilket innsug har du Paul når vi er inne på dette? : klø :

 

Etter som jeg har skjønt, så er det ikke vits å oppgradere til snudd innsug m.m. man får en forbedret flow verdi pr sylinder enn orginalt (og at rørgaten blir 1,5m kortere, samt spart vekt). Er når man begynner å kjøre på "litt pulver" at verdiene pr sylinder har noe å si.. Jo mer jevne tall jo bedre.

 

Ser at 034 motorsport sitt snudde innsug skal ha rimelig stabile flow verdier iforhold til orginal RS2, ABY og AAN. (dette da i en flowbenk og ikke målt under faktisk stress fra motor).

 

Bilder av div innsugsmanifolder under flowtesting gjort av 034 MS:

 

7a:

 

p><p>

 

 

 

3B:

 

3B_IM_FLOW.jpg

 

 

 

AAN:

 

AAN_IM_FLOW.jpg

 

 

 

ADU:

 

RS2_IM_Flow.jpg

 

 

 

034 Motorsport snudde innsug:

 

034HO_IM_FLOW.jpg

 

 

 

Flat plenum VS skråplanet plenum:

 

flow.jpg

 

 

 

..som dere ser er det rimelig dårlige verdier utifra standard innsugene å dømme. Til og med ADU sitt er værre enn jeg trodde.

 

: klø :

 

Frank; 034 sitt er nok ikke det dårligste kjøpet man kan gjøre ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt ot: Er det alu. org. innsug er lagd i??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke om man kjøper mtm's (kopi?) vel?

Og hvilket innsug har du Paul når vi er inne på dette? : klø :

 

Etter som jeg har skjønt, så er det ikke vits å oppgradere til snudd innsug m.m. man får en forbedret flow verdi pr sylinder enn orginalt (og at rørgaten blir 1,5m kortere, samt spart vekt). Er når man begynner å kjøre på "litt pulver" at verdiene pr sylinder har noe å si.. Jo mer jevne tall jo bedre.

 

Ser at 034 motorsport sitt snudde innsug skal ha rimelig stabile flow verdier iforhold til orginal RS2, ABY og AAN. (dette da i en flowbenk og ikke målt under faktisk stress fra motor).

 

Bilder av div innsugsmanifolder under flowtesting gjort av 034 MS:

 

 

 

..som dere ser er det rimelig dårlige verdier utifra standard innsugene å dømme. Til og med ADU sitt er værre enn jeg trodde.

 

: klø :

 

Frank; 034 sitt er nok ikke det dårligste kjøpet man kan gjøre ;)

 

Slik jeg har forstått det er disse innsugene testet i en flowbenk som suger i alle runnere samtidig.

I så fall vil ikke testen gjenspeile virkelig forhold i en motor da den vil pulsere mellom sylinderene og ikke suge i alle samtidig. Jeg ville derfor tatt de verdiene med en "klype salt".

 

Prøver ikke å si noe galt om de støpte, omvendte innsugene, jeg tror disse er meget bra. Jeg stiller bare et kritisk spørsmål ved testen. (Som er utført av et firma som vil selge oss nye innsug;) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt ot: Er det alu. org. innsug er lagd i??

 

Det er alu ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det er disse innsugene testet i en flowbenk som suger i alle runnere samtidig.

I så fall vil ikke testen gjenspeile virkelig forhold i en motor da den vil pulsere mellom sylinderene og ikke suge i alle samtidig. Jeg ville derfor tatt de verdiene med en "klype salt".

 

Prøver ikke å si noe galt om de støpte, omvendte innsugene, jeg tror disse er meget bra. Jeg stiller bare et kritisk spørsmål ved testen. (Som er utført av et firma som vil selge oss nye innsug;) )

 

Skjønner! har også lest det i tråden på motorgeek.

Men det er jo ingen som får bevist annet enn den målingen som er tatt med den flowbech saken. Dette blir jo kun spekulasjon frem til bevis ligger for hånd, men uansett så er like verdier desto bedre enn ujevene vil jeg tro.

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner! har også lest det i tråden på motorgeek.

Men det er jo ingen som får bevist annet enn den målingen som er tatt med den flowbech saken. Dette blir jo kun spekulasjon frem til bevis ligger for hånd, men uansett så er like verdier desto bedre enn ujevene vil jeg tro.

 

:)

 

Helt enig. Jeg skummet også igjennom den tråden. Men jeg tviler på at den benken suger med riktig volum i de riktige kanalene ved feks 7200o/min.

Slik jeg forstod det sugde den i alle på en gang.

Jeg klarer liksom ikke å stole helt på den testen da...

 

Men det er kanskje fordi jeg jobber som ingeniør og er veldig ofte borti tilsvarende tester og vet hvor viktig det er at testen gjennspeiler de aktuelle forhold som oppstår.

 

Gjevne verdier under "feil" forhold kan bli ujevne verdier under "riktige" forhold.

 

Er enig i at det er vanskelig å si uten å vite 100% hvordan det er gjennomført.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har snudd innsug på min S2. Veldig enkelt laget men fik ikke til noen god løsning med gasswiren. Fant ingen brukbar løsning på forlengelse av wiren og i tillegg flisa den seg opp rundt løpehjulet. Nå har eg fått tak i s4 wire og tenkte å bygge om innsuget etter den. Men wiren fra 20v coupe er visst enda lenger så den går også an

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke om man kjøper mtm's (kopi?) vel?

Og hvilket innsug har du Paul når vi er inne på dette? : klø :

 

Etter det jeg vet så er MTM sitt bolt on i forhold til servopumpe på ABY/ADU, om det er det på 3B vet jeg ikke. Hva gjelder 034 sitt så har jeg ikke sett det i virkeligheten, men vil regne med at det er tilnærmet identisk med MTM sitt. Heller ikke dette insuget ville jeg forventet spesielle plassproblemer med. Men på generell basis bør man være oppmerksom på at det KAN bli problemer i forhold til servopumpe.

 

Mitt insug er ett snudd RS2 innsug med portede "runners" og utvidet plenumskammer samt spesiallaget innsugshals med utvidet inngang. Med dette innsuget kan du glemme originale servopumper til 20VT av plass hensyn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er et innsug fra Furans. Må bytte servoreim og modifisere bolten for justering av reima.

CIMG0534.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har titta litt på furans sitt, det er jo billig. Hvor mye må man modifisere? Ikke vanskelig det? Men hvordan blir det på en aan maskin, den har jo en reim for servo, vifte og ac?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker jo greit med orginat innsug med røret på eksos sida og,ganske respektable tall på motoren til Eivind Bekkelid å han kjører vel med alt orginalt,666hk og 670nm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja klart det fungerer greit, hadde ikke tenkt å bytte innsug med det første, helt til jeg fant ut at jeg skulle ha en større ic, da er det greit å bytte først som sist + at det da er bedre plass til WG når jeg får på grenrøret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja klart det fungerer greit, hadde ikke tenkt å bytte innsug med det første, helt til jeg fant ut at jeg skulle ha en større ic, da er det greit å bytte først som sist + at det da er bedre plass til WG når jeg får på grenrøret.

Heilt enig med deg,men sette berre litt lys på at det orginale ikkje er på langt nær så dårligt som folk tror.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke på innsuget man henter mest hester :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er flere som selger disse eller kopier (i varierende kvalitet) bla 034.

 

Men jeg ville feks hørt med Jonus, han kan skaffe i forskjellige prisklasser og varianter.

 

Feks som dette som jeg holder på å montere på min bil. En enkel variant men jeg satser på at det er godt nok.

 

 

Mitt ser veldig likt ut som Magnus sitt, antageligvis laget av samme person?

 

Han bor i Halden og kan lage flere. Han heter Ronny Engh og tlf nummeret er 93613449. Tror det ligger på ca 5.000,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.