#1 Skrevet September 7, 2006 Hei! Dette relè slår inn og ut til stadighet, når motoren ikke går! Det ligger rett ved dørstolpen fremme venstre side nede, bak deksel. (Til venstre for clutch pedalen: rolleyes ). Delenr: 895951254 merket på toppen: 218 og 899970 og 12v-20/50A + delenr. I ETKA står det bare "Contact close relay". Er meget takknemlig hvis noen kan fortelle meg hva det er til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 7, 2006 Det er releet til elvinduene. Skift språket til norsk i delekatalogen så står akkurat dette. Forøvrig er delenummeret erstattet med 8A0 951 253A 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 7, 2006 Det er releet til elvinduene. Skift språket til norsk i delekatalogen så står akkurat dette. Forøvrig er delenummeret erstattet med 8A0 951 253A Takk for opplysende svar! Har du noen teori på hvorfor det det slår seg av og på? Er det rett og slett defekt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 7, 2006 Jeg har hørt om at releer oppfører seg slik tidligere, men jeg har ikke anelse om hvorfor det gjør det. Mulig det er defekt? Mulig det er en dårlig kontakt en vei? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 7, 2006 Jeg har hørt om at releer oppfører seg slik tidligere, men jeg har ikke anelse om hvorfor det gjør det. Mulig det er defekt? Mulig det er en dårlig kontakt en vei? Ok, får prøve litt å se. Takk igjen for inspill. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 14, 2006 Hei igjen! Jeg sliter ennå med dette relèt. Har ikke fått prøvd med et nytt, men det ser jo ut til å være i orden siden vinduene åpner og lukker som de skal. Det sitter også en større box/relè ved siden av relèt som også tikker samtidig, men vet ikke hva det er. Det som gjør dette extra frustrerende er at relèt av og til starter å tikke av seg selv flere timer etter at jeg har låst bilen. Når jeg da skal ut med bilen er batteriet flatt! -Hvis jeg hører at relèt tikker, kan jeg sette nøkkelen i tenningen vri et hakk, så lysene i instumentpanelet kommer på. Da stopper tikkingen. Da er tikkingen vekk til jeg har låst bilen igjen. En ting til som jeg har lagt merke til, er at når det tikker, virker ikke el vinduene, de bare pulserer litt. Dette var ikke så lett å finne ut av, så hvis noen har gode tips til feilsøking hadde det vært fint. (Skal prøve å få tak i et relè for å teste). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 14, 2006 På min s4 kan man lukke vinduer/takluke ved å holde nøkkelen på dørlås i låseposisjon, kan dette gjøres med din? Kan jo være den giveren som står i dørlåsen som kansje er delvis defekt? Prøv å koble den ut kansje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 15, 2006 På min s4 kan man lukke vinduer/takluke ved å holde nøkkelen på dørlås i låseposisjon, kan dette gjøres med din? Kan jo være den giveren som står i dørlåsen som kansje er delvis defekt? Prøv å koble den ut kansje? Takk for svar! Jeg prøvde å lukke vinduene med nøkkelen, men det funka ikke... Jeg fant et tips her et sted om at det kunne være for lite strøm på batteriet, så i dag kjøpte jeg et nytt for å prøve. Da jeg koblet det til begynte det å tikke igjen, og når jeg kjørte ned et par vinduer, gikk plutselig det ene opp og det andre ned av seg selv... Satt nøkkel i tenning, da stoppa tikking. Av igjen. Jeg kjørte så alle vinduer ned, og låste bilen med fjernkontrollen. Da gikk alle vinduer igjen, og hører ennå ikke noe lyd fra relè. (Håpe håpe)... La merke til en ting, selv om bilen er låst, så lyser det i knappene i dørene, til vindusheis knappene. Er det normalt? Så får vi se om batteriet er flatt i morra da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 16, 2006 Blir mye mas dette, men er takknemlig om noen kan svare meg på om disse lysene på vindusheis knappene lyser hele tiden på deres biler, også når bilen er låst? (S4-93 mod). Der gjør de på min, serru. (De burde vel ikke trekke allverdens, men)... Kan føye til at jeg hadde 12,1 Volt på batteriet i dag, og ingen tikking fra relè. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 16, 2006 Funker alle dørbryterne (til lyset) som de skal? Meningen er at lyset i bryterne (og vinduene i seg selv) skal virke etter at du slår av tenningen, til døren har vært åpnet og lukket igjen, da skal det skru seg av. Dette for å kunne lukke vinduene med bryteren selv om du har slått av tenningen uten å slå den på igjen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 16, 2006 Funker alle dørbryterne (til lyset) som de skal? Meningen er at lyset i bryterne (og vinduene i seg selv) skal virke etter at du slår av tenningen, til døren har vært åpnet og lukket igjen, da skal det skru seg av. Dette for å kunne lukke vinduene med bryteren selv om du har slått av tenningen uten å slå den på igjen.. Ja, vinduene virker etter at jeg har tatt nøkkelen ut av tenningen, men når jeg åpner og lukker døra, står lysene i dørene på fremdeles. Taklyset slukker. Skal sjekke bryterne i dørene skikkelig i morra. (Måtte på jobb i kveld: bh : ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 22, 2006 Hei igjen! Ja, da var det nye batteriet totalt flatt igjen da jeg skulle kjøre på jobb i ettermiddag... Sto å tikket i begge relè til vindusheisene igjen. Trodde jeg hadde fått fixa feilen, etter at jeg fikk festet en løs blå ledning til det ene relè. Det har fungert fint noen dager nå, men i dag var det altså påan igjen.. -Alle dørbrytere fungerer på dørlyset. -Alle el-vinduer fungerer, også når de er nede når jeg låser døra med fjernkontrollen, så går alle opp som de skal. Takluka også. Lysene i dørhåndtakene slår seg av når jeg låser bilen, men så slår de seg på igjen, og blir værende på hele tiden. Er dette riktig? Kan noen forklare meg hvordan jeg går frem for å måle trekk fra batteriet med amperemeter? Takker for all hjelp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 22, 2006 For å måle trekk i fra batteriet så bare drar du ut sikringen til den kursen du tror det er, setter mulitmeteret på Ampere og stikker en pinne nedi der hver sikringfot skal stå. Da går strømmen gjennom instrumentet istedet for en sikring. Husk at de fleste multimetre kun tåler 10A, så ikke prøv å starte eller lignende. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 22, 2006 Tror du må se etter en kortslutning, sannsynligvis enten i en dørgjennomføring, (isolasjonen dras av etter endel år..) eller inni selve reléet. Det er nok lettere å forstå virkemåten når du har sjkemaet, så se enten i haynes-manualen (temmelig likt..) eller en service-manual. Noen reléer blir magnetisert etter en tid og kan oppføre seg litt slik du beskriver, men jeg holder uansett en knapp på selve elektronikken i styringsréelet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 26, 2006 Tror du må se etter en kortslutning, sannsynligvis enten i en dørgjennomføring, (isolasjonen dras av etter endel år..) eller inni selve reléet. Det er nok lettere å forstå virkemåten når du har sjkemaet, så se enten i haynes-manualen (temmelig likt..) eller en service-manual. Noen reléer blir magnetisert etter en tid og kan oppføre seg litt slik du beskriver, men jeg holder uansett en knapp på selve elektronikken i styringsréelet. Jeg har sjekket rundt litt på nettet, å det ser ut til at flere har hatt problemer med dette "window control unit" relè. Delenr: 441 959 257 D. (Skrev tidligere at det var det andre relè, men begge tikker samtidig). Dette relè var dyrt som f... på Møller, + at de ikke hadde det i Norge! Kanskje det er noen her inne som har et til overs å selge meg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 26, 2006 Ring bilomsetningen på Stoa, de har rimeligere originaldeler, si du er medlem, rabatt har vi der og.. Tlf : 37059180 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 26, 2006 Ring bilomsetningen på Stoa, de har rimeligere originaldeler, si du er medlem, rabatt har vi der og.. Tlf : 37059180 Tusen takk for tipset! Han hadde et liggende, så jeg kjører å henter det nå. Så får vi håpe det er relè som er feilen, da... og at det ikke kommer et stort smell.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 26, 2006 Glimrende, det er vel fra S6, men det er de samme funksjonene mener jeg på.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 26, 2006 Glimrende, det er vel fra S6, men det er de samme funksjonene mener jeg på.. Det var samme nr på det iallefall, så dette blir spennende å prøve etterpå. Må ha noe mat først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 26, 2006 Det ble nok en nedtur... Ingen forandring med det nye relè. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 27, 2006 Huff da, føler med deg... Kjedelig feilsøkning.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 27, 2006 Som noen skrev lenger oppe så kan det kanskje være ledningene som går ut i døra.. Når døra går opp og igjen så blir alle ledningene bøyd frem og tilbake, etter nok år så vil disse kunne sprekke opp, slik at du ikke får kontakt, eller kan få kortslutning mellom ledningene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 27, 2006 Som noen skrev lenger oppe så kan det kanskje være ledningene som går ut i døra.. Når døra går opp og igjen så blir alle ledningene bøyd frem og tilbake, etter nok år så vil disse kunne sprekke opp, slik at du ikke får kontakt, eller kan få kortslutning mellom ledningene.. Jeg har altså byttet det store relè, og eneste forskjell er at når jeg kopler av og på batteriet, så startet tikkingen umiddelbart med det gamle, mens nå kommer det bare et klikk, og alt virker som det skal, untatt at lysene i dørene (de små vinduene) aldri skrur seg av, som før, selv om bilen låses. Jeg måler konstant 0,66 Amp trekk fra batteriet, når alt lys er slått av i bilen, Er dette nok til å tappe batteriet etter ca 24 timer? Vet ikke hvor mye som er normalt, klokka tar vel litt, men ikke så mye antar jeg? Har prøvd å rigle på ledningene i ut av døra, men lysene i dørene står standhaftig på. Det er jo enda et relè til vinduene, (218) som jeg tror skal slå av disse lysene. Det klikker èn gang når døra låses, men blir så stående i den posisjonen. Får vel kanskje kjøpe dette relè også, men tviler på at det er årsaken, siden jeg kan se at det klikker over. Takk til alle dere som tar seg bryet med å hjelpe en som er elendig på el. feilsøking... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 27, 2006 Ja, da kan jeg opplyse om at jeg antakelig har fått orden på dette problemet! Jeg klippet en av kablene ut fra "sentralås styring" under baksetet, som angivelig skal gå til comfort lukking. Da forsvant trekket fra batteriet, og alle vindu funksjoner virker, untatt det med å lukke vinduer med å holde nøkkelen en stund til siden, i døra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 27, 2006 Da skal du og kunne ha byttet releet til ett uten comfort funksjon? Jeg kan ikke skjønne annet ivertfall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...