Anbefalte innlegg

Hei

Hva er det som forårsaker den "vanlige" quattro "klonken".

 

Når jeg gearer og tar løst veldig mykt er det ikke noe "klonke" lyd.

Men når man ikke gjør dette mykt, kommer det et "klonk" under bilen.: mad :

For meg høres det ut som om det er i mellom akslelen eller bakakselen.

 

Hva kan gjøres for å fjerne dette, eller er det noe man må leve med?

Hva er det som er slitt?? Er det noe kryss, foringer, hylser annet???

 

Hva kan/bør byttes?

 

NB! Bilen er en 90 mod 200 tq 20v som har gått ca 270K

 

anyone??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde dette på 200'en min også, og jeg har det på 90'en jeg har nå. Det høres ut som det kommer fra selve mellomakselen, men jeg har ikke helt klart å finne ut hva som forårsaker det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

teipper at det er de fremre foringa på bak diffen din som er slitte....hat sånn lud jeg også og dem kommer derifra

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er under et år gamle, alle tre festene til den. Det er et hardt metallisk klonk som jeg får frem hvis jeg vrir mellomakselen for hånd også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke rett og slett av det er slitasje på driverket da? trodde det var quattro slærken jeg... ser ihvertfall når alle hjula er i lufta og du vrir på det ene er det litt døsone før det andre tar... med sperra på bakhjula altså... Men det har kansje ikke noe med det å gjøre: klø : hehe bare mitt forslag uansett

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat samme klonken jeg får. Er inni diffen bak...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er bare å vri på akslene for å lokalisere det.. har det på min og, trodde først at det var inni klokka, men så oppdaget jeg at det bare er en ytre drivknute bak som er ekstremt utslitt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min Passat syncro med senterdiff er det selve senterdiffen som er problemet. Dersom jeg sperrer denne er lyden borte.....

Men så er det ikke bare spon.. men metallbiter i girolja også. Nykasse ligger på garasjegolvet å venter på bedre tider;)

 

Broderen har en helt lik bil, der er kassen helt ok, og det er mye midre "klonk", men girkasse festene er elednige, og feste for diffen bak er bare dårlige... så den har litt av det samme den også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har denne klonken på min quattro a4 også... hmm.. får ta å slenge den på service da snart:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også no slikt på min A4. Hadde den inne hos Møller på Gjøvik og fikk beskjed om at dette var normalt, og ikke noe å bry seg om. Så jeg håper dem har rett i det....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem på en quattro jeg hadde tidligere. På den var det koblingen på akslingen som sitter mot girkassa (CV Joint). Inni den er det noen kuler som skal ta opp slakken i akselen. Disse var tørre og slitt totalt ut. Det låt helt forferdelig ved igangkjøring/giring osv. Snakket med Møller og fikk fikk beskjed om å kjøpe ny mellomaksling da det ikke var mulig å få tak i deler til den. De skulle også ha den gamle i bytte. Pris var vel rundt 12000,-

Ringte med kardangakselservice ( www. kardang.no ) og de hadde denne saken inne hos seg. Fikk den i posten etter to dager og betalte under 1500,- for den:) Den sitter forøvrig på splines så den er bare å trekke av og sette på ny og man trenger ikke å balansere akselen.

untitled.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem på en quattro jeg hadde tidligere. På den var det koblingen på akslingen som sitter mot girkassa (CV Joint). Inni den er det noen kuler som skal ta opp slakken i akselen. Disse var tørre og slitt totalt ut. Det låt helt forferdelig ved igangkjøring/giring osv. Snakket med Møller og fikk fikk beskjed om å kjøpe ny mellomaksling da det ikke var mulig å få tak i deler til den. De skulle også ha den gamle i bytte. Pris var vel rundt 12000,-

Ringte med kardangakselservice ( www. kardang.no ) og de hadde denne saken inne hos seg. Fikk den i posten etter to dager og betalte under 1500,- for den:) Den sitter forøvrig på splines så den er bare å trekke av og sette på ny og man trenger ikke å balansere akselen.

 

Spørs om jeg også skal prøve sånne da. Må jo bytte alt som kanskje er slitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke rett og slett av det er slitasje på driverket da? trodde det var quattro slærken jeg... ser ihvertfall når alle hjula er i lufta og du vrir på det ene er det litt døsone før det andre tar... med sperra på bakhjula altså... Men det har kansje ikke noe med det å gjøre: klø : hehe bare mitt forslag uansett

 

Litt slark mellom hjulene er det selv på en helt ny bil. Det går ikke an å lage girkasser og differensialer helt uten noe slark, de ville blitt utslitt på null tid..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.