Clutch på A4 1.8 TQ - Problem?

Anbefalte innlegg

Synes clutchen min tar litt langt ute - derfor tenkte jeg å teste om den faktisk er slitt.. la bilen i ca 70 kmt i 4 gir, slura den litt opp i turtall, og slapp ut clutchen samtidig som jeg trykte flatt. MEN - det som skjer da, er at bilen ruser seg opp i 6000 omdr. !? Den skal vel "ta" uansett hvor dårlig den er.. Skjønner ingenting.. det var ikke masse heller.. rusa den opp på 3500 ca, mens faktisk turtall var 2000... og da bare rusa den seg opp som om den stod i fri..

 

om jeg begynner i 4 gir i en bratt bakke i 50 feks, og trykker flatt - så øker jeg oppover UTEN at jeg slurer i det hele tatt.. (!?)

 

Noen som vet mye om clutch her:)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fysikk og friksjon vet jeg noe om iallefall...

Hvilefriksjon er noe annet enn mekanisk friksjon. Skal mere til å få noe til å løsne/begynne å gli enn å opprettholde gliingen... ref is og vinter, begynner det å skli må en langt ned for å hente seg inn igjen.

 

Det det virker som her også, at når den først glipper, så tar den ikke tak igjen, men når den har tak så skal det mer til for å få den til å slippe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du stopper - setter bilen i 5 giret og prøver å løse bilen med brekket på så skal du kvele bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 giret?? er ikke det 2. som er testen da.. og visst bilen tar løst med brekket på - så er clutchen bra, om den slurer så må det byttes.. men men.. tok løst i 2. uten problem..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.