Hvilken oljemerke til Audi 1,8TQ

Anbefalte innlegg

Mod 2000 A4 1,8TQ

Hvordan olje skal man bruke når skal skifte olje på bilen selv?

Sist ble den skiftet på Audisentrum. De bruker Castrol. Bør jeg bruke Castrol igjen? Hvordan er biltama sin olje eller bør jeg bruke noe helt annet?

Er det 5-40 helsyntetisk som er best å ha på.

 

Hvis dere mener Castrol. Hvor i Oslo får jeg kjøpt dette?

Hvor kjøper jeg oljefilter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mod 2000 A4 1,8TQ

Hvordan olje skal man bruke når skal skifte olje på bilen selv?

Sist ble den skiftet på Audisentrum. De bruker Castrol. Bør jeg bruke Castrol igjen? Hvordan er biltama sin olje eller bør jeg bruke noe helt annet?

Er det 5-40 helsyntetisk som er best å ha på.

QUOTE]

 

Har du tenkt å bruke billig olje på din kjære "baby"! : eek :

hehe... :) tror det var noen som anbefalte, Castrol 10-60 helsynt. i en tidligere diskusjon... e ikke 100% sikker da, noen andre som kan huske noe sånt? :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ikke noe problem å kjøre på Felleskjøpet sin "super syntetic" 5-40 olje som er godkjent med VAG 502 og 505, og jeg har fra sikre kilder at oljen er i sin helhet den samme som statoil lazerway.

 

den koster 700,- for 10 liter hos FK og over det dobbelte hos statoil.

 

kan jo legge til at jeg kjører på samme oljen selv på min 2,5 tdi v6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mmmmh, skeptisk... :P

ville satsett på castrol i forhold til "bensinstasjon" oljene. Castrol e no garantert kvalitet i allefall! : smil :

vet at noen har blitt kvitt små tikking fra sine audi motorer med hydrauliske løftere ved bruk av denne oljen kontra "billig" olje...

 

så klart er Statoil oljen dyr PÅ Statoil... det er jo en bensinstasjon du kjøper d på tross alt! :cool:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp Castrol du! Edge heter vel den nye der, og evt. Edge Sport som er enda tynnere.

 

Mekonomen bl.a. har Castrol.

 

Styr unna Biltema olja, alt for mange skrekk historier om den som er blitt brukt i litt trimmede motorer/V8'ere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp Castrol du! Edge heter vel den nye der, og evt. Edge Sport som er enda tynnere.

 

Mekonomen bl.a. har Castrol.

 

Styr unna Biltema olja, alt for mange skrekk historier om den som er blitt brukt i litt trimmede motorer/V8'ere.

 

Eg kjører valvoline på min 98mod A3 1,9 Tdi, det har vist den vært kjørt på siden ny... bruker ikke olje eller røyker ikke!! er fornøyd!

 

 

Mann får det man betaler for:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så lenge oljen svarer til kvalitetsmerkingen til bilfabrikkene skal det ikke bety noe om oljen heter per eller pål.

 

det ligger mye i det at får det en betaler for, men i oljebransjen er det kanskje med en bismak. personlig bytter jeg olje hver 10k, og da mener jeg det er bortkastede penger å bruke over 200kr litern på en longlife olje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mod 2000 A4 1,8TQ

Hvordan olje skal man bruke når skal skifte olje på bilen selv?

Sist ble den skiftet på Audisentrum. De bruker Castrol. Bør jeg bruke Castrol igjen? Hvordan er biltama sin olje eller bør jeg bruke noe helt annet?

Er det 5-40 helsyntetisk som er best å ha på.

 

Hvis dere mener Castrol. Hvor i Oslo får jeg kjøpt dette?

Hvor kjøper jeg oljefilter?

 

 

Prøvde biltema sin olje på min gammle audi 90 2.2 før jeg solgte den.

Kjøpte da 10-40W. Fikk litt tikking fra ventilene. Rett før jeg solgte den byttet jeg til castrol 10-40W. Da forsvant tikkingen helt.

Så jeg holder en knapp på castrol når det gjelder VAG motorer.

Kjenner fler som har samme erfaring som meg.

Men for all del. Sier ikke at biltema sin olje er noe drit.

Men biltema olja hadde samme spesifikasjonenen som castrol si,

men alika vel så likte motoren bedre castrol en biltema.

Kjører castrol på min S4 også. Kjempefornøyd med det. Ikke et tikk! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så lenge oljen svarer til kvalitetsmerkingen til bilfabrikkene skal det ikke bety noe om oljen heter per eller pål.

 

det ligger mye i det at får det en betaler for, men i oljebransjen er det kanskje med en bismak. personlig bytter jeg olje hver 10k, og da mener jeg det er bortkastede penger å bruke over 200kr litern på en longlife olje

 

greit nåkk at oljen har kvalitets merking, men kjøper du den beste oljen får du litt mere kvalitet igjen... vet at valvoline også bruker stoffer i oljen sin som skal mykne opp paningene i motorn, blir noe ala det Omega stoffet du får kjøpt.

Nei, kjøp Castrol! da vet du at det er kvalitet du kjører på når det gjelder audi motorne me hydrauliske løftere... : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare mekonomen som har Castrol og hva mer heter oljen jeg skal bruke?

5-40W, 10-40W. 5-50W. Hva bruker jeg og hvordan vet jeg normen på de forskjellige oljene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er Castrol Edge beregnet for longlife intervaller, men om du bytter den når du selv føler for det (tidligere) så skader vel det ingen...

Greit med litt tynnere olje også nå som vi møter vinteren og mange kalde starter.

 

Klippet fra Castrol sine sider:

 

 

"Castrol EDGE 5W-30

Senaste teknologin för dagens Audi- och VW-motorer

 

Specialutvecklad för Audi och VW.

Egenskaper

Håller motorn ren längre -minskar utsläppen

 

Senaste teknologin för slitageminskning ger effektivare skydd

 

Bättre skydd för alla VW- och Audifordon

 

Specialutvecklad för VW- och Audibilar, inklusive fordon med Longlife-service

 

Fördelar

Renare avgaser skonar miljön

 

Mindre motorslitage - ingen oro för motorstopp

 

Sänkt ägandekostnad genom:

- längre serviceintervall

- bästa möjliga bränsleekonomi under de flesta körförhållanden

 

Rätt olja för Audi/VW-bilar med variabla serviceintervall

 

Specifikationer

VW 504 00/507 00"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

greit nåkk at oljen har kvalitets merking, men kjøper du den beste oljen får du litt mere kvalitet igjen... vet at valvoline også bruker stoffer i oljen sin som skal mykne opp paningene i motorn, blir noe ala det Omega stoffet du får kjøpt.

Nei, kjøp Castrol! da vet du at det er kvalitet du kjører på når det gjelder audi motorne me hydrauliske løftere... : ja :

Alle oljer har tilsetningsstoffer for å holde gummipakninger myke og fleksible.

Jeg ville holdt meg til en olje som holder VAG kvalitetsnorm for olje f.eks. VW502.00 (sjekk instruksjonsboka). Om oljen heter Mobil1, Castrol etc. spiller mindre rolle.. Hvis man lurer på hvorfor Mobil1 og Castrol oljer er så dyre, kan man sjekke inntjeningstallene til selskapene bak, ExxonMobil og BP. Rekordresultater over hele linjen. Slik blir det ikke av å selge olje på tilbud :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle oljer har tilsetningsstoffer for å holde gummipakninger myke og fleksible.

Jeg ville holdt meg til en olje som holder VAG kvalitetsnorm for olje f.eks. VW502.00 (sjekk instruksjonsboka). Om oljen heter Mobil1, Castrol etc. spiller mindre rolle.. Hvis man lurer på hvorfor Mobil1 og Castrol oljer er så dyre, kan man sjekke inntjeningstallene til selskapene bak, ExxonMobil og BP. Rekordresultater over hele linjen. Slik blir det ikke av å selge olje på tilbud :)

 

Resultatene til oljeselskapene har nok ikke bare med salg av motorolje å gjøre, men tror nok en stor del også kommer er fra oljeutvinning og raffinering.

Jeg bruker Fuchs Titan, som er orginaloljen til VAG. Den er rimelig og minst like bra som de nevnte merker, samt at de har de siste VAG godkjenninger. Kjøper denne hos Fuchs, gjennom deres webshop, http://www.oljelageret.no

 

Sjekk også denne linken med VAG godkjente oljer: http://oljelageret.no/shop/osc/kataloger/files/Smoreoljer%20til%20VW%2012-2005.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne bilen blir kjørt 6000km pr år. Noen oljer som er bedre da. Holder det da å bytte 2. hvert år. Leste på biltema at oljene der bør byttes 2 ganger pr år om man kjører lite. Får vann i olja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.