5'er med K-jet starter ikke....

Anbefalte innlegg

Har en 2.0 5'er i en Passat som ikke vil starte...: gråter :

 

Motoren døde plutselig, etter å ha gått normalt, uten noe forvarsel.

Har ingen problemer med å dra rundt motoren på starteren, har visstnok gnist på pluggen, og bensinen kommer ihvertfall helt fram til "fordelingshode på K-Jet'en". Bensinpumpa går uten problemer...

 

Kan noen gi meg noen gode tips til hva som jeg bør sjekke videre?

Det virker som om det ikke kommer bensin fram til sylindrene, men kaldstartsventilen får bensin så det holder.....: bråk :

 

Kan det være "hjernen" / tenningsmodulen som forårsaker alle disse problemene, eller kan det være fordelingsdysa på K-jet'en som har hengt seg opp eller gått tett??: klø :

 

Hva kan man evt. gjøre for å sjekke ut fordelingsdysa eller tenningsmodulen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo stikke handa inn i luftfilterboksen og se om du greier å dytte opp luftmåleplata for hånd. Hvis den beveger seg fritt skal det normalt ikke være noe problem med bensinfordeleren. Sjekk også alle slanger som er koblet opp etter luftmåleplata (slanger til tomgangsstabilisator og oljelufting), er noen av disse hullete eller har hoppet av så får du ingen løft på måleplata og ergo ingen bensin (gjelder også selve belgen mellom innsug og måler). Hvis du har gnist på pluggene ser jeg ingen god grunn til å feilsøke tenningsmodulen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært av med luftfilterboksen, og luftmåleplata går helt fritt og beveger seg uten problemer...

Når du sier det så kanskje det er vår venn tomgangsstabilisatoren som er ute og skaper litt problemer her ja.... Den har jeg hatt problemer med tidligere, men den ble bra etter en rens.

Hmmmmm, må sjekkes nøyere........

 

Er det mulig å koble utenom tomgangangstabilistatoren??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du er redd for at tomgangsstabilisatoren tuller så er det bare å gi gass når du skal starte (spjeld åpent, motoren får luft uavhengig om tomgangsstab fungerer). Uansett vil lufta bli målt og du vil få bensin tilsvarende, så lenge du ikke har lekkasjer.

For å bare utelukke dyser og bensinfordeler kan du jo pille ut ei dyse, tjuvkoble bensinpumpa, og så løfte måleplata. Da skal dysa spraye. Jeg har vært borti at to dyser tettet seg på en gammel R5, da ble den rimelig trasig å ha med å gjøre, så kanskje du burde ha testet alle 5 for å være sikker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøv å gi gass når jeg starter, men har ikke prøvd å plukke ut dyser for å sjekke spray... Er redd for at jeg må ha noen tetninger og O-ringer som jeg må bytte med det samme da :rolleye:

Men det kan nok være en luftlekasje ut og gå her da.... En eller annen plass.......: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De o-ringene er ikke dyre (ca 200 for alle) og de er nok så morkne at du uansett bør bytte de ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, det kan det være. Dra starter og spray startgass rundtomkring. Det blir garantert reaksjon hvis den kommer inn i sylindrene :)

Det skal i teorien være lett å få ut dysene iom at de bare står i dyseholderne med o-ringer. I praksis er selvsagt ringene blitt til stein, så dysene må "slæstes" ut, og det kan godt hende du må bytte de etterpå hvis de går i oppløsning.

Men det er jo bare å begynne, K-jet er relativt enkelt oppbygd så det burde ikke være umulig å finne ut av dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det sitter et stempel inni bensinfordeleren.. ta ut boksen å skjekk det..

bare å snu den på sia går vel oxo.. bare ikke skru opp selve bensin fordeleren for det kan vere køddent å få sammen igjenn :(

 

bare ta den underifra..

 

et godt tips med tanke på Kjetronic folkz er å ha en skvett 2taks olje i tanken av og til.. dette TETTER IKKE noe dyser m.m som sikkert noen tror..

 

dette er da for å sleppe at stempelet henger seg..

 

Men for all del ikke begynn å juster den skiva å det da.. har bærsja på leggen der en gaqng jeg.. ble mye om arbeid da det bare var stempelet som hadde hengt seg :(

 

//Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vær forsiktig å ikkje trykk talerken i mengdemåleren nedover, da kan du bøye den fjæra den ligger mot. Sjekk at stempelet i mengdefordeleren går lett både inn og ut. Har opplevd at det har hengt seg opp på full mating, da vil motoren drukne i bensin. Du trenger ikkje ta ut dysa for å sjekke om den får bensin, bare skru av røret som går inn på dysa og stapp det ned i ei flaske eller noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikkje ta ut dysa for å sjekke om den får bensin, bare skru av røret som går inn på dysa og stapp det ned i ei flaske eller noe.

 

Men vær obs på at hurtigmetoden ikke avdekker evt tette dyser da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men vær obs på at hurtigmetoden ikke avdekker evt tette dyser da

 

 

Og det avdekker heller ikke manglende bensintrykk, dysene må ha 3 bar før de åpner.

 

Tett filter og sliten pumpe gir dårlig trykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle gode innspill, mye som skal sjekkes når jeg tar turen for å fyr på denne i dag... :)

Kommer tilbake med resultatet og feilkilden....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville også sjekket at den virkelig har gnist...

Har opplevd både defekt tenningsmodul og defekt hall sensor....

 

Om bensin pumpe releet ditt er OK (at det er et pumpe rele, og ikke bare et rele som ligger inne når tenning er på) skal ikke dette slå inn før den får pulser fra tenningen.

 

Sjekk for falsk luft

 

Har også som flere andre opplevd problemer med mengdefordeler.....

Er bare å starte i en ende.

 

Den enkleste måten jeg har dratt ut dysene på er å ta av toppdeksel og pakning, og bruke "biltema plugg tang" til å vippe ut dysene.

Har sett mange andre har knekt en dyse når de har prøvd å dra de ut :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.