oljeforbruk på 2.2 turbo Audi

Anbefalte innlegg

har to kompiser nå som sliter med stort olje forbruk på bilene sine den enne er en rs2 med 26/27 turbo den andre er en ogrinal s4. s4 bruker mest olje ca 1.5 liter 30 mil. rs2 ryker det godt av. er det turboene som det normal som tar kvelden eller er det ventil tetningene.??

 

Hva er den skjennerelle erfaringen her inne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

s4 bruker mest olje ca 1.5 liter 30 mil.
: eek : 1,5 liter på 300km!

Da er det bare og sette igang full sjekk, denne har alvorlige problemer.

Min brukte 0,25 l på 1500km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har faktisk problem med at audien min BRUKTE mye olje (merkbart mye). Hadde 2-3 oljeskift og har fylt på med 10-60Shell Racing olje (bestillingsolje, kan ikke kjøpes på bensinstasjonene.) bilen har begynnt å tikke endel, men faktisk sluttet å bruke noe særlig olje lenger. Byttet seff også olje filter.

 

Lurer på om turboen min begynner å bli litt sliten. Har en til liggende, men har lyst til å få på en litt heftigere turbo hvis jeg skal bytte igjen. K26 eller slik, men da må jeg også ha nye dyser. Og for at noe av dette skal gå i orden må jeg ha litt bedre betalt enn hva jeg har her i millitæret på førstegangstjenesten. 126kr dagen er ikke mye å leve av når du har bil og regninger!!! :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde turbohavari på min i 2004,og der var tetningene gåen. Røyk blått i ny og ned. Var ikke noe spesielt oljeforbruk i den perioden. Holder en tro på tetninger i motor evt andre årsaker.

Har nå kjørt ca 2500km etter siste oljeskift og ikke antydning til forbruk.:)

Har hørt at rett type olje betyr mye ifht forbruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det ventiltetningene vil en ha blårøyk i eksosen når bilen startes kald, er det turboen vil den gi en blå røyksky mellom giringene...det er aldri en regel uten unntak, men dette gir i allefall en pekepinn hva som er galt.

 

en slik motor skal ikke bruke noe nevneverdig meg olje, hvis den er frisk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Morten er inne på kan blårøyk ved oppstart tyde på ventiltetningene. Kommer det blårøyk etter kjøring nedoverbakke med lavt turtall (når man gir på igjen) er det også muligens ventiltetninger..

I instruksjonsboken står det at oljeforbruk opp til 1 liter pr. 1000 km er normalt, men jeg regner med at det er ved ekstreme belastninger (trekk av tung tilhenger/vogn, banekjøring med WOT nesten hele tiden, etc)..

Ved bruk av SAE grad 5W-40 eller 0W-40 er oljeforbruket på min ca 0,5 - 0,7 liter pr. 5000 km og har gjort det uansett hvilket merke jeg har brukt. Har også testet Castrol SLX Longtec 0W-30 men da gikk oljeforbruket litt opp..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også litt høyt oljeforbruk på RS2'en for tida.

 

Minker ikkje så veldig mykje på olja (1liter på 2oookm eller så), men ryker blått, og lukter brent olje så det holder.

 

Blir heller aldri heilt enig med meg sjølv om det er ventiltetninger eller turbo.

Ryker mest ved lav lave arbeidstemp. Dvs. før den blir varm, og ved fin kjøring.

Ved kjøring nedoverbakke, så den holder igen på gir, for så gi på igjen vert masse røyk...

Det rare er at det virker som det blir betre, viss ein kjører på litt, og ting er skikkelig varmt. :confused: Da kan ein kjøyre lange nedoverbakker, før den byrjer å lage røyk igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også litt høyt oljeforbruk på RS2'en for tida.

 

Minker ikkje så veldig mykje på olja (1liter på 2oookm eller så), men ryker blått, og lukter brent olje så det holder.

 

Blir heller aldri heilt enig med meg sjølv om det er ventiltetninger eller turbo.

Ryker mest ved lav lave arbeidstemp. Dvs. før den blir varm, og ved fin kjøring.

Ved kjøring nedoverbakke, så den holder igen på gir, for så gi på igjen vert masse røyk...

Det rare er at det virker som det blir betre, viss ein kjører på litt, og ting er skikkelig varmt. :confused: Da kan ein kjøyre lange nedoverbakker, før den byrjer å lage røyk igjen.

 

Hmmm jeg bare gjetter men det kan jo kansje ha noe med at gamle harde ventiltetninger blir noe mykere ved høye temperaturer og holder tett.

Elendig teori elle:confused:

 

Ser det er en stakkar her som har kjørt Castrol slx 0-30w.

Del gjorde jeg også brukte 0,6l pr 1000km

bytta til castrol rs 10-60w bruker nå ca0,35 pr 1000km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det er en stakkar her som har kjørt Castrol slx 0-30w.

Del gjorde jeg også brukte 0,6l pr 1000km

bytta til castrol rs 10-60w bruker nå ca0,35 pr 1000km

Det var meg det..

SLX'n har faktisk VW502.00 godkjenning, noe 10W-60 ikke har :) men den ble nok i tynneste laget for en gammal motor... Brukte likevel ikke mer enn 1,2 liter på 5000 km..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.