G-tech pro,hvordan regne ut hk i motor?

Anbefalte innlegg

etter turbo ombyggingen av rallyen kjørte jeg en liten test med g-tech pro,fikk 168.6 hp @ 5128 RPM. 183.3 ft-lbs @ 4393 RPM.

Men hvor mye er dette i motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette netto(tall rett fra g-tech)?

Isåfall må du finne drag kofisient på bilen (front areal) + hastigheten dette ble målt i for så å legge dette til.Finnes prog på nettet for dette. Deretter kan du + ca 15% i driverkstap for 2wd eller 20% 4wd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er tall rett fra g-techen ja, 1/4mi på 15.3 @ 98.87

0-200 @ 21 blank.

skal inn til sstuning for å få kjørt en gang å 3 me bredbåndlamda og tatt et par jussteringer, så håper det kommer litt mer ut av det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er tall rett fra g-techen ja, 1/4mi på 15.3 @ 98.87

0-200 @ 21 blank.

skal inn til sstuning for å få kjørt en gang å 3 me bredbåndlamda og tatt et par jussteringer, så håper det kommer litt mer ut av det

 

Klarte du 0-200 kmt på 21,0?? Dette synes jeg var meget raskt. Jeg bruker ca det samme med min bil (Audi TT med ca 280 hk). Dette er ca tall.

 

Jeg var i Tyskland i sommerferien og målte 14,2 fra 100 - 200 (riktignok med 2 i bilen, AC på, og 60 kg bagasje da....). Da jeg har fwd regner jeg med at jeg ikke greier raskere enn 6,8 fra 0-100, ergo 21,0 fra 0 til 200.

 

Kan nevne at en A3 Sportsback 2,0T FSI Quattro (200 hester) er målt til

0-180 på 25,5 sekunder i Auto motor & sport. Dvs den bruker godt over 30 sekunder på 0-200.

 

Hvis målingene dine er riktige har du nok godt over 200 hk, allikevel om bilen din nok er liten og lett:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med gode målinger!

Må måle bilen min og nå etter at den gjennomgikk litt "hjernekirurgi" på mandag. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er tall rett fra g-techen ja, 1/4mi på 15.3 @ 98.87

0-200 @ 21 blank.

skal inn til sstuning for å få kjørt en gang å 3 me bredbåndlamda og tatt et par jussteringer, så håper det kommer litt mer ut av det

 

 

Hæ? 0-200KM\T på 21 sekunder? var ikke heller 31 sek?

 

1/8 mila brukte jeg 9,9 sek @ 114,7KM/T

1/4 mila brukte jeg 15,444sek @ 148,53KM/T

Med en litt dårlig start, har klart litt bedre...

Men org. S4 2.2TQ

Har ikke prøvd 0-200, men 0-160 går på 18 sekunder ifølge g-tech`en

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...1/4mi på 15.3 @ 98.87..

 

Vil ikke dette si at du kjører 0-100 km/t på over 15 sekund?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, det er 98.87 mph(159.12kmt). ehh, glemte og regne der om, i følge g-tech har jeg 0-100 på 7.34. me dårlig start-

men ja, 0-120mph(200kmt) 21 sek

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

0-120 mph er vel sånn circa 0-190 km/h?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er allikevel gode tider med tanke på at du ikke er ferdig med mapping engang. :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal ta en ny måling en dag på helt flat mark, fikk disse tallene i en liten slakk oppoverbakke.

men 20% tap ca? vil si ca 300nm i motor det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal ha 230hk og 310nm.

G-tech viser 196hk og 270nm.

Så det er bare og regne :)

 

Vist man legger til 20% pga quattro

Skal jeg ha 235 hk og 324 nm

Så lurer på om 20% tap er kanskje litt mye?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som en tommelfingerregel gjelder følgende drivverkstap (100-200 hk):

FWD: 15%

RWD: 17%

4WD: 22%

Automat: +5-10% (dvs FWD: 17%, RWD: 19%, 4WD: 24%)

 

For større motorer er prosentvis tap vanligvis mindre (300+ hk):

FWD: 11-13%

RWD: 12-14%

4WD: 17-19%

 

Sjekk f.eks her: Measuring engine power

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

etter turbo ombyggingen av rallyen kjørte jeg en liten test med g-tech pro,fikk 168.6 hp @ 5128 RPM. 183.3 ft-lbs @ 4393 RPM.

Men hvor mye er dette i motoren?

Jeg vil gjette at det er rett over 210 hk på veiva.

 

Det er hovedsaklig to/tre faktorer du må ta hensyn til:

* Drivverkstap

* Luftmotstand

* evt. Rullemotstand i dekkene, det varierer litt om folk regner det som driverkstap.

 

Det finnes nok mange måter å regne ut dette på, det skal jeg ikke påta meg å gjøre, men min erfaring viser at å legge til 26% ofte ikke er så langt unna virkeligheten. Dette er grunnlaget for min gjetting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På FWD kan du legge på 30% så får du hk i motor.

En kammerat av meg har prøvd det på mange biler og det stemmer da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette må være forskjellig fra bil til bil. Golfen min skal ha 112hk orginalt, og g-tech sladrer om 98-100hk på hjula. Alt untatt eksosen er orginalt, og den gir ikke +18hk :D Fikk 2hk i snitt (3 drag) etter å ha bytta plugger, eksos, filter, rotor og fordelerlokk. Gøy me g-tech. ;) (målt på samme strekke, full tank og samme sjåfør, bilvekt målt hos tilsynet)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine målinger er gjort i tredje gir:

210,2 hk og 382 nm. Dette er en 91 s2 (vekt uten meg med halv tank visste 1480 kg)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Effekt på hjul som teller. Resten er bare multiplisering med "skrytefaktor". Bilen går ikke bedre uansett hva man ganger med eller legger til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg testet g-tech pro, imot dynapack til Bjørnstad bil, på min forrige hobby bil, en 86`M535i Bmw..

 

Bjørnstad bil papiret sa 400,5hk, 608NM på navet..

G-tech mener jeg sa ca 370hk på hjula, husker ikke NM..

 

Men g-tech måtte testes i 3. gir, som i tilegg var veeldig tungt giret, for å unngå hjulspinn.. 3. gir var ikke ferdig før nesten 180km/t, så dette er nok trolig grunnen til de 30 hk mindre i målingen vil jeg anta.. Burde vært testet i 2. gir, da dette gir lavere luftmotstand..

 

Jeg opplevde iallefall g-tech pro som veldig riktig, bare de riktige tall lå inne på den.. f.eks, vekten som står i vognkort er ikke intresant.. Må veie bilen på vekt, MED sjåfør og full tank f.eks., for å få konstante målinger..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes prog på nettet for dette. .

 

tips.

 

Fant ut dc`n på audi C4 er 0.34

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

låner tråden litt:)

hvordan klarer G techen å måle hk,nm og fart??

hva koster en sånn gtech??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

G-tech bruker faktorene vekt, tid og G kraft (i 3 akser) for å beregne.. I tilegg har den mulighet for å lese av turtall av dynamostøy i sigarett tenner..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.