#1 Skrevet Mai 24, 2004 Har en golf2 gti 8v, så vil jeg ha bort katalysatoren. Innholdet er fjernet, men det blir sånn stygg hul lyd av den. Hva skal jeg da gjøre med den føleren som står i den? (lamda sonde eller.no) Vil motoren fungere uten den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 24, 2004 Reis til et bilverksted som kan sveise eksos, få dem til å kappe av flensen forrest på kat'en og sveise det på et rør som du da bruker som erstatningsrør. Golfen bruker bare klemme bak katen, så det burde være enkelt å gjøre dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 24, 2004 Tro det eller ei, det er ikke alle som vil gjøre det. Snakket med Svendsen eksos i Drammen for noen år siden når jeg skulle gjøre det samme, og da sa de at de ikke ville fordi det ikke var lov. Hvis jeg ble tatt og sa hvem som hadde gjort det, kunne de få bot... Om det er noe hold i den forklaringen tviler jeg på. De gadd vel rett og slett ikke....? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 24, 2004 Det er vel bare å si at det er til banebruk? De som utfører jobben har vel ingenting med hvordan det blir brukt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 24, 2004 joa... har konkludert med det jeg å så rimelig greit ut å få satt i et rør der... men jeg lurte på hva jeg skulle gjøre med den føleren som står i kat'n? med ei ledning som går til en plass 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 24, 2004 Føleren er lambda-sonden, denne er viktig for at motoren skal gå som den skal. Et lite gjengestykke kan sveises inn i et hull, alternativt kan man sveise på en klump, borre hull i denne og gjenge den opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 24, 2004 ahh.. var egentli det jeg tenkte.. må vel få til noe der ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 24, 2004 Ingen krav til Kat, hvis bilen ikke er nyere enn 89 -90. Ditto, kan du sløyfe kat med god samvittighet, uten at noen skal bry seg stort med dette. Påbudet kom en gang mellom 1989 og 1990. Lambda måler temperatur, og litt andre godsaker i eksosen, og er med å bestemmer hvilken blanding bilen skal ha. Hvis denne ryker ( som bilen vil tro, når den får frisk luft, og ikke den gode forurensa) vil bilen gå som ett dass. Napper du ut lambda, vil bilen gå i "nødmodus", altså gi forhåndsinnstillte mengder bensin osv til motoren. Denne vil da gå tilnærmet greit. Motoren går best, når alle faktorer er på plass, som lambda, blå temperaturføler, co pot, osv.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 24, 2004 Opprinnelig postet av arne jakobsen Påbudet kom en gang mellom 1989 og 1990. Påbudet kom fra 1/1-89, mener det var registreringsdato på nye biler, og årsmodell på brukte biler. Dvs at om en importerer en 85-modell så er det ikke noe krav om kat på denne, selv om førstegangsreg i Norge er i dag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 24, 2004 Opprinnelig postet av Petter Sanni Jacobsen Tro det eller ei, det er ikke alle som vil gjøre det. Snakket med Svendsen eksos i Drammen for noen år siden når jeg skulle gjøre det samme, og da sa de at de ikke ville fordi det ikke var lov. Hvis jeg ble tatt og sa hvem som hadde gjort det, kunne de få bot... Om det er noe hold i den forklaringen tviler jeg på. De gadd vel rett og slett ikke....? EKSOSEN her sier at de kan lage det og tilpasse det 100%, men ikke sende bilen ut med dette påmontert. Du får det med deg i hånda, og "kan gjøre som du selv vil". De har ikke lov å montere slikt.... Sikkert Bondevik detta og..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 24, 2004 Opprinnelig postet av Per Lindgren Påbudet kom fra 1/1-89, mener det var registreringsdato på nye biler, og årsmodell på brukte biler. Dvs at om en importerer en 85-modell så er det ikke noe krav om kat på denne, selv om førstegangsreg i Norge er i dag. Stemmer Men tror det er også slik at hvis det var originalt montert katalysator på biler før 1/1-89 så måtte man ha det videre.. Noen som er sikre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 24, 2004 Opprinnelig postet av Kristian L. Johnsen Stemmer Men tror det er også slik at hvis det var originalt montert katalysator på biler før 1/1-89 så måtte man ha det videre.. Noen som er sikre? Det er riktig. Har du kat, så SKAL du ha det. Men det er få som reagerer på en 87modell uten kat..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 25, 2004 Opprinnelig postet av Erlend Trane EKSOSEN her sier at de kan lage det og tilpasse det 100%, men ikke sende bilen ut med dette påmontert. Du får det med deg i hånda, og "kan gjøre som du selv vil". De har ikke lov å montere slikt.... Sikkert Bondevik detta og..... Samme sier Svendsen eksos i Trondheim. . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...