hjelp: S6en fjusker/går dårlig

Anbefalte innlegg

bilen: S6 2,2 automat.

 

Begynte plutselig. Stod i et kryss, og merka at bilen rister/hopper på tomgang. Kjører, og den fjusker og rister. Værst rundt 2000 omdreininger. Ingen ulyder, utenom litt ventiltikking som alltid har vært der.

 

Prøvde å dra av pluggene på dysene for å høre om den gikk på alle sylindrene. Virker som om den ikke går på den nærmest torpedoveggen.

 

Var også en "løs" ledning som hang fast i en skrue som hadde skrudd seg opp. Denne ledningen kom utifra coilrekka (og er kanskje en jording?) og var skrudd fast i toppen. Skruen var løs men ikke av.Skrudde denne fast.

 

Sjekket med vagcom, ingen feilmeldinger utenom dysene som jeg hadde dratt av. Slettet feilmeld. og de kom ikke tilbake.

 

Hva kan være galt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problemet på min engang . da hadde toppdeksel pakningenen ryki. så pluggbrønn var full av olje..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok opp toppdekselet med coilene nå, før jeg skulle levere den på verksted. Var litt sot og dritt på det innerste plugghullet. Hadde ikke verktøy til å skru ut pluggene så jeg monterte igjen. Nå gikk den som aldri før:)

 

Tror jeg blåser rent og skifter plugger ja...

 

Hvilke plugger bruker dere på disse bilene? Hvor kjøper dere pluggnøkler? Ingen av mine vanlige går nedi...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk kun originale plugger. De er svinedyre, men varer også mye lengre enn "vanlige" plugger. Skal holde 60kkm. Jeg bytta plugger da jeg hadde bilen men det er nok kanskje på tide å bytte igjen.

 

Pluggnøkkel finnes bl.a. på biltema, det er 16mm. Finnes bl.a. i dette settet, men sikkert også løst. http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=998&iItemId=80022

 

Trekk til pluggene med rikig moment, 30NM, og husk å ettertrekke gjevnlig. Det har skjedd at plugger har skrudd seg løs på 20V, og det kan bli katastrofalt. Hva som skjer da ser du litt nede i denne tråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=23749

 

Dersom det er sot i brønnen til en plugg kan jo det tyde på at pluggen er i ferd med å løsne.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt flaks...

 

Pluggen med sot rundt seg var veldig løs, kunne sikkert skru den en runde. De andre ca. en kvart runde... Du sa det når jeg henta bilen også at det var viktig å ettertrekke, men dumme meg har glemt dette...

 

Nå gikk det heldigvis bra, triste greier med de andre i posten du linka til...

 

"Ventiltikkinga" som har vært der så lenge jeg kan huske gikk bort... nå maler den som en katt:)

 

Men har problemer med å få rengjort nedi der. Har noen tips? Er mye olje og sot i plugghullet nærmest torpedoveggen. Prøvde trykkluft, men det hjalp jo ikke på gammel oljedritt. De andre hullene var som nye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(...)Men har problemer med å få rengjort nedi der. Har noen tips? Er mye olje og sot i plugghullet nærmest torpedoveggen. Prøvde trykkluft, men det hjalp jo ikke på gammel oljedritt. De andre hullene var som nye.

Prøv med forgasserrens. Spray det nedi hullet (med pluggen på plass). La virke noen sekunder og blås rent. Evt skrubbe litt med en flaskekost elns.

Aner ikke helt hva det er med forgasserrens, men det er svinedyrt, og temmelig effektivt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.