diff sperre bak på S4 (C4)

Anbefalte innlegg

diff sperra bak slår seg jo automatisk av ved 30.

Jeg vurderer å klippe denne ledningen så jeg kobler ut denne fungsjonen.

(at den kobler seg ut ved 30km\t altså)

sånn at jeg kan leke meg litt med full sperre på glatta i vinter.

noen som har en god grunn til at jeg ikke burde gjøre dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en hvit kabel under baksetet som skal klippes, men det trengs jo ikke egentlig. Mer enn nok lekent som det er ;) Er jo en grunn til at den funksjonen er der, kan fort bli lett å falle for fristelsen selvom vintersnøen smelter, hehe..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den 'gode grunnnen' må vel være at du får ræva kjøreegenskaper på litt løs grus i en sving og raser ut i skauen med rumpa først.. : rolleyes :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

diff sperra bak slår seg jo automatisk av ved 30.

Jeg vurderer å klippe denne ledningen så jeg kobler ut denne fungsjonen.

(at den kobler seg ut ved 30km\t altså)

sånn at jeg kan leke meg litt med full sperre på glatta i vinter.

noen som har en god grunn til at jeg ikke burde gjøre dette?

Har forsøkt og lage en guide på hvordan man gjør dette, men den er fortsatt til godkjenning, hmmm.... : klø :: smil :

Under baksete er det en blå/hvit ledning som går inn på vakumstyringsboksen til diffen, som ligger MIDT under baksete. Denne må klippes. Boksen er liten og det går tre vakumslanger inn på den.

Lykke til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehm... om det er en ledning som det går strøm igjennom så ville jeg heller lagt opp en bryter til den. Da kan du "kutte den" om du skal leke og så kjøre normalt ellers. Jeg tror ikke jeg ville kjørt rundt med sperra på i mer enn noen timer. Det er ikke akkurat komfort i bilen med sperre på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er vel sånn at hvis man kutter ledningen, så holder den på sperren over 25km/t, men man kan fortsatt slå den av og på med bryteren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er vel sånn at hvis man kutter ledningen, så holder den på sperren over 25km/t, men man kan fortsatt slå den av og på med bryteren.

Det stemmer det, men jeg syns det er greit å ha en bryter på den funksjonen så ikke en idiot ved siden av meg setter på sperra når jeg kjører i 150 på e18 : eek : Tror ikke det hadde vært så behagelig...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer det, men jeg syns det er greit å ha en bryter på den funksjonen så ikke en idiot ved siden av meg setter på sperra når jeg kjører i 150 på e18 : eek : Tror ikke det hadde vært så behagelig...

Er maks 100 på E18 :rolleye:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror spørsmålet mitt blei missforstått.

Jeg vet hvilken kabel jeg må klippe. Hadde tenkt å sette på kabelsko.

og Jeg vet jo at jeg ikke får konstant sperre. jeg tar jo bare bort den fungsjonen som slår den av ved 30km\t.

men det jeg lurte på er om jeg ødelegger diffen hvis jeg herjer på snøføre og is? jeg vill jo selfølgelig slå av sperra når jeg kjører vanelig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt så trenger du ikke fjerne den funksjonen for å ha det gøy på glatta.. Jeg har selv mer eller mindre aldri brukt sperra og jeg har jo seff lekt meg med bilen. Sier ikke det fordi det er gamle bilen min, men fordi jeg ikke ser helt grunnen til å fjerne funksjonen hvis det likevel skal "herjes" på glatta. Nå som bilen er chippet så er det vel enda mindre problem å få lagt den ut ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ja jeg forstår det! Poenget er jo at jeg da har valget om jeg vill ha sperre eller ikke.

Grunnden til at jeg spør her er jo for at jeg ikke vill ødelegge diffen. kanskje noen har erfaring fra det

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror spørsmålet mitt blei missforstått.

Jeg vet hvilken kabel jeg må klippe. Hadde tenkt å sette på kabelsko.

og Jeg vet jo at jeg ikke får konstant sperre. jeg tar jo bare bort den fungsjonen som slår den av ved 30km\t.

men det jeg lurte på er om jeg ødelegger diffen hvis jeg herjer på snøføre og is? jeg vill jo selfølgelig slå av sperra når jeg kjører vanelig

Er usikker på hvordan sperra i denne bilen fungerer? Men er det en clutch/vikosekobling, vil jo denne settes i hardt arbeid når den skal føre begge akkslingene i samme hastighet i sving på hard underlag. Har blitt fortalt at sperra er 100% når den er inne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kanskje ikke 100% men kanskje 90%

men det har vell kanskje ikke så mye å si

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sperra er 100%. Man skyver inn ett ekstra drev så de to stikkakslingene kobles sammen, så det er rent mekanisk. Så lenge man bruker hue vil jeg tro det ikke er noe problem.. Det står litt mer om dette her:

http://www.autozine.org/technical_school/traction/tech_traction_4wd_2.htm

Vet jo av flere som kjører med sperra på på banen også, både på sommer og vinter. Har enda til overs å høre om noen har ødelagt diffen pga sperrebruk..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sperra er 100%. Man skyver inn ett ekstra drev så de to stikkakslingene kobles sammen, så det er rent mekanisk. Så lenge man bruker hue vil jeg tro det ikke er noe problem.. Det står litt mer om dette her:

http://www.autozine.org/technical_school/traction/tech_traction_4wd_2.htm

Vet jo av flere som kjører med sperra på på banen også, både på sommer og vinter. Har enda til overs å høre om noen har ødelagt diffen pga sperrebruk..

En kamerat av meg har greid å ødelegge to bakdiffer på s4`en sin, men kjøper du bil av han er det BRUKTbil :rolleye:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såfremt man ikke kobler sperra inn eller ut mens hjulene har forskjellig fart (dvs i sving, mens man spinner) så skal vistnok sperra bak tåle mye. har selv brukt den mye på banekjøring på vinteren, det ble mye lettere å få ut rompa. Spesielt i forbindelse med et HRSB stag bak, da ble bilen lett overstyrt... brum brum!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såfremt man ikke kobler sperra inn eller ut mens hjulene har forskjellig fart (dvs i sving, mens man spinner) så skal vistnok sperra bak tåle mye. har selv brukt den mye på banekjøring på vinteren, det ble mye lettere å få ut rompa. Spesielt i forbindelse med et HRSB stag bak, da ble bilen lett overstyrt... brum brum!!!

Var det slik å forstå at bilen ble lett overstyrt med sperra inne, men enda mer overstyrt med HRSB?

Tittet litt på tråden, erfaringer så langt med HRSB?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva kom det på totalt det HRSB staget?

er det noen i norge som selger dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg gamle slitte dempere, fjører og foringer, så det er vanskelig å uttale seg allment om hvordan staget får bilen til å virke (vil tro at hjulvinkler, avant eller sedan, vektfordeling osv betyr noe også i denne settingen). Staget er justerbart, så man skal kunne få den noenlunde nøytral eller tilogmed litt overstyrt. Min virket å trenge hardeste innstilling samt sperra på for virkelig å få opp lekefaktoren.

Staget kjøpes fra USA, søk på forumet eller gå på audiworld.com og søk på hrsb. Pris, husker ikke helt men i størrelsesorden 3,5-4000 tror jeg. Leveringstiden kan være lang, og avhengig av om man har original krengingshemmer så må man bestille med ekstra deler for montering. Det er også en forsterket brakett å få tak i, den har jeg nå klart å knekke 2 av, har altså hatt litt småplunder med innfestingen. Fant også ut at delene ikke tålte norsk salt, må få til en løsning med innkapslet innfesting noe tilsvarende originalinnfestingen, slik at det ikke kommer salt til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

går det ikke an å smøre det in med tektyl da? får søke litt jeg da og sjekke med lommeboka først men dette virker jo virkelig interesant :)

Men angående diff sperra så er alle enige om at hvis men Bruker hue litt og ikke er helt apekatt så tåler sperra mer en 30 km\t?

Noen som vet hva det koster å bytte hvis den skulle ryke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slik på S4 B5 også at sperra kobler seg ut på 30km/t, Og er ledningen på samme plass?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slik på S4 B5 også at sperra kobler seg ut på 30km/t, Og er ledningen på samme plass?

S4 B5 har ikke sånn sperre som C4...

går det ikke an å smøre det in med tektyl da? får søke litt jeg da og sjekke med lommeboka først men dette virker jo virkelig interesant :)

Men angående diff sperra så er alle enige om at hvis men Bruker hue litt og ikke er helt apekatt så tåler sperra mer en 30 km\t?

Noen som vet hva det koster å bytte hvis den skulle ryke?

Den tåler å kjøre fortere.. MEn er en sikkerthet så man ikke glemmer den etc.. Du trenger den jo ikke når du kjører på landeveien i 100km/t...

Kjøpte ny diff er DYRT.. Men brukte florerer det jo av..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.