Anbefalte innlegg

Skal skifte olje på bilen, men mangler instruksjonsmanual hvor det står hvilken VAG-standard som kreves.

Jeg finner ingenting om dette i ETKA eller Bentley-manualen heller.

 

Er det VW 502.00 ? eller VW 505.00 ? eventuelt annet.

 

Jeg lurer på noe lignende når det gjelder ATF på automatgirkassen. Dexron II? eller Dexron III ?

 

 

mvh

 

Stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det står VW500.00 i instruksjonsboken, men det er en gammel std. og VW502.00 er bedre. Til automatkassen bør du bruke G 052 162A1 fra Audi/VAG (Esso ATF LT 71141). Går vistnok greit med både Dexron II (D og ut) og Dexron III, men da må du bytte oljen oftere..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer an på bruken. Bruker selv Castrol TWS motorolje, dyr men go. Oljen er ikke plassen å spare på disse motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey. Men det skal altså gå greit å bruke Dexron II og III?

Får man kun kjøpt riktig ATF på Møller eller hos ESSO?

Mekonomen eller Torshov har ikke noe av dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ZF som produserte kassene anbefaler oljen fra VAG/Esso.

Rett ATF fås kun hos Møller/VAG. Tror du må kjøpe i fat for å få fra Esso..

Personlig ville jeg ikke brukt Dexron II eller III..

 

Etter litt mer søking fant jeg at Valvoline Mercon V og Pennzoil/QS Multi-Vehicle ATF kan brukes:

http://www.e38.org/Mercon%20V%20ATF%20Letter.pdf

http://www.taligentx.com/passat/maintenance/atfchange/quakerstateatf.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ZF-kassen i S4/S6 2.2 er en 4HP18FLA/E. (S6 4.2 bruker en betydelig større kasse, ganske lik den som Audi V8 har) Denne spesifiserer ZF selv til Dexron III, så det er trygt å bruke. Med den originale oljen kan man strekke skiftintervallene litt lengre, men den er vanvittig dyr..

 

http://www.zf-group.com/pdf/OilReferenceGuide.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og i Bentleyen står det at kun Esso/VAG oljen er "godkjent" (typisk VAG). Er fint at ZF godkjenner DIII da utvalget blir mye bedre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal skifte olje på bilen, men mangler instruksjonsmanual hvor det står hvilken VAG-standard som kreves.

Jeg finner ingenting om dette i ETKA eller Bentley-manualen heller.

 

Er det VW 502.00 ? eller VW 505.00 ? eventuelt annet.

 

Jeg lurer på noe lignende når det gjelder ATF på automatgirkassen. Dexron II? eller Dexron III ?

 

 

mvh

 

Stian

 

Har vært skrevet en del om dette tidligere i forumet. Når det gjelder hvilken motorolje man bør fylle.

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=42329

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er fint :)

 

Men vi finner ikke peilepinnen på automatkassa..??

Finner bare det røde påfyllingslokket, men ingen peilepinne. Har jo vært av med radiatoren pga overhaling av topplokk, da rant det ut en god del ATF.

 

Starta nettopp motoren for første gang! :):) gikk som ei klokke.

Men litt redd jeg fylte på alt for mye olje, så lurer altså fælt på hvor den peilepinnen er. Skal vel ikke bruke samme peilepinne som på motoren?

 

mvh

 

Stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

siden fuchs er leverandør til både VAG og ZF, ville jeg tatt kontakt med en Tore hos oljelageret.no. Han har god peiling og tilgang til korrekt info vedr. oljer til våre biler.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det står VW500.00 i instruksjonsboken, men det er en gammel std. og VW502.00 er bedre.

 

Slik det pleier å stå, VW500.00 eller bedre/høyere, hvilket betyr f.eks. 502.00 eller 505.00.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Stian!

 

Det er ikke peilepinne på kassa. Er helt utrolig, men slik er det bare. Du må lage deg en egen en av f.eks en stiv ståltråd.

 

Jeg ville ikke brukt peilepinnen på motoren på gearkassen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik det pleier å stå, VW500.00 eller bedre/høyere, hvilket betyr f.eks. 502.00 eller 505.00.

Ikke helt, VW505.00 tilhører den gamle dieselmotorolje spesifikasjonen til VAG, mens VW502.00 er for alle bensinmotorer..

Alle oljer jeg har sett som har VW502.00 har også VW505.00.. Det motsatte er ikke tilfelle..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er fint :)

 

Men vi finner ikke peilepinnen på automatkassa..??

Finner bare det røde påfyllingslokket, men ingen peilepinne. Har jo vært av med radiatoren pga overhaling av topplokk, da rant det ut en god del ATF.

 

Starta nettopp motoren for første gang! :):) gikk som ei klokke.

Men litt redd jeg fylte på alt for mye olje, så lurer altså fælt på hvor den peilepinnen er. Skal vel ikke bruke samme peilepinne som på motoren?

 

mvh

 

Stian

På min er det ikke påfyllingslokk engang. Påfylling skjer på siden av atf panna. Rett nivå er når atf har 35-45C grader og det ikke renner olje ut av påfyllingshullet. Måling skjer med motor i gang.

Du som har påfyllingslokk kan kjøpe en peilepinne hos nærmeste Møller.. eller bruke samme metode som jeg må..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey. Da vet jeg det også. Men helt ærlig så synes jeg det godt kunne vært en peilepinne der, iallefall når det er et påfyllingsrør der.

 

Antar bilen skal stå vannrett under slik påfylling, men 35-45 grader... Holder det at bilen står på tomgang noen minutter, eller må man kjøre litt for å få opp temperaturen?

 

 

mvh

 

Stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Antar bilen skal stå vannrett under slik påfylling, men 35-45 grader... Holder det at bilen står på tomgang noen minutter, eller må man kjøre litt for å få opp temperaturen?

All oljepåfylling skal skje når bilen står vannrett :)

Jeg bruker VAG-COM for å måle temperaturen på ATF.

Når bilen har stått over natta (helt kald) tok det 10-15 minutter med tomgang før min var oppe i 35-45C (kjenn med hånden på atf panna når den får "kroppstemperatur"..).

 

Slik gjør jeg det etter å ha tappet av oljen:

1. Fyll på olje til det renner ut av påfyllinghullet. Monter bolt i påfyllingshullet..

2. Start motor. Etterfyll olje etterhvert som kassen "suger" til seg mer. Fortsett til det renner ut av påfyllingshullet. Monter bolten i hullet igjen..

3. La motor gå til temp. blir 35-45C (10-15 minutter). I løpet av denne tiden skal du la girkassen gå gjennom alle gir 2 ganger (5-10 sekunder i hvert gir).

4. Etterfyll olje til det renner ut av påfyllingshullet. Monter bolt.. Stopp motor..Ferdig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for forklaringen :)

 

Jeg tenkte jeg kunne kjenne med hånden ja, selv om det ikke blir helt nøyaktig. Er det mulighet for å måle temperaturen med VAG-COM på min årsmodell også, eller er den for gammel til slikt?

 

Samtidig er det en annen ting med automatkassa som ikke er helt i orden. Indikatorlysene i instrumentpanelet lyser, alle som en. Slik skal det jo ikke være. Regner dette er en kjent problem, kanskje en sensor som er gåen?

 

mvh

 

Stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan og bruke VAG-COM på din. Da kan du og lese av evt. feilkoder på automaten.. Mener å huske at indikatorene betyr at det ligger en feilkode.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.