G60 Turbo som ikke går helt som den skal....

Anbefalte innlegg

G60'n min er ikke helt frisk for tia.

Den har et sinnsykt høyt bensinforbruk.

Og når jeg girer ned for ekesempel fra 3 til 2 mot ei rundkjøring og skal gasse på ut så virker det som om den bare går på 2 av sylindrene..

Og så høres det ut som om 3 sylinder kobler før den siste kommer og da drar bilen som bare det.

Bilen er chippet, kan det være chippen som er sliten..?

Har prøvd å bytte lambda, men det hjalp ikke noe...

 

Noen forslag??

 

Mvh

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

riktig tenning i forhold til chip? tennplugger slitne? hvis den går på 2-3-4 sylindre burde tenningen være problemet, ikke lambda. hvis den fusker osv. så er lambda, co pot og slange til ecu det første som burde sjekkes.

 

setter en finger på at det har noe med tennignen og gjøre, med mindre du har tatt noen stempelringer/ stempler. sjekk kompresjon på motor også hvis du ikke finner ut noe av tenningen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk tempføler som sitter på slangen inn på toppen. Er den blå som pleier ryke tror eg. Den gir temp signal til hjernen. Når den tuller får motoren mye bensin og kan fuske og evt ryke svart. Og går den for fett ryker også pluggene fort. Sjekk også om du har eksoslekkaskje rett før lambda. Det og kan faktisk lage kluss

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den blå temp føleren er bytta. hjalp noe, men ikke helt. Det er ikke noe eksoslekasje før lambda'n. Men tenninga er juster i "null". Så det kan jo ha noe med at tenninga ikke er riktig i forhold til chippen da. Men var ute å kjørte bilen i stad. og da bare "døde" den. all tenning kutter. så venter jeg til den er kald igjenn så starter den... veit at det er litt gjennomslag i sylinder 1. men kan det ha noe å si?

Vil bensinforbruker øke så mye hvis det er gjennomslag i en av sylindrene?

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den blå temp føleren er bytta. hjalp noe, men ikke helt. Det er ikke noe eksoslekasje før lambda'n. Men tenninga er juster i "null". Så det kan jo ha noe med at tenninga ikke er riktig i forhold til chippen da. Men var ute å kjørte bilen i stad. og da bare "døde" den. all tenning kutter. så venter jeg til den er kald igjenn så starter den... veit at det er litt gjennomslag i sylinder 1. men kan det ha noe å si?

Vil bensinforbruker øke så mye hvis det er gjennomslag i en av sylindrene?

 

Morten

 

 

juster tenningen du. er det gjennomslag i sylinder mister du som regel bare effekt. bensinmengde skal ikke ha noe å si. juster tenningen til ca 8grader fortenning ved ca.3000omdr. vi tro det hjelper mye

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg prøve å justere tenninga...

Takker for all hjelp så langt : vinke :

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har noen spørsmål angående lambda opplegget på bilen jeg.

Fra lambda og opp til "skjøtestykket" er det 3 kabler. 1 sort og 2 hvite. hva er hva og åssen en skal jeg koble inn A/F måleren på?

Fra skjøtekontakten til hjernen går det 4 kabler. 1 Sort, 1 Lilla, 1 Brun og 1 Rød/Hvit kabel.

 

Den sorte kabelen går fra jordinga.

Den lilla går innpå den sorte ned til lambdaen.

Og den brune går innpå den ene hvite.

Og den Rød/Hvite kabelen går innpå den andre hvite.

 

Jeg brukte "summer" og pipa meg ut fra "skjøtekontakten" til støpslet som er koblet inn til hjernen og fikk dette resultatet:

 

Den sorte fikk jeg ikke noen gjennomgang på.

Den lilla fikk jeg kontakt på 1 pinne i støpslet.

Den brune og den rød/hvite kabelen fikk jeg kontakt på 4 pinner (det var de samme pinnene på begge de to kablene)

 

Er dette riktige verdier å få bortsett fra den sorte, der må det være brudd en eller annen plass.eller?

 

Her blei det mye gitt, men jeg håper dere skjønner det. ellers får dere bare spørre så skal jeg prøve å forklare det på en annen måte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker feil, skal du koble A/F måleren din innpå den lilla ledningen.

Det er den som går til hjernen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er koblet inn på den lilla nå, men jeg fikk en mail fra erlend fra volksport i vinter og da prata han om at den skulle inn på en av dem med lik farge....

Men nå er den koblet til den ene sorte. dem to andre er hvite... blei litt usikker, det er derfor jeg spør...

 

Men det med at den sorte kabelen fra "skjøtekontakten" til hjernen ikke har gjennomgang kan vel ikke være bra?

Den sorte er koblet inn på jordinga ved lambdan.

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du et multimeter måler du deg frem til den det skal inn på..

den som veklser mellom 0-1v skal du koble inn signalet på.

resten av ledningene til måleren kobler stjeler du strøm til fra eks instrument belysning eller noe...

 

Hvilke turbo sett har du ? feks ATP har elendige chipper som følger med settet..

 

 

når du sier gjennom gang i et stempel hvor mye er det snakk om hvor mye komp har du målt.

litt gjennom gang kan fort bli mye gjennom gang alt etter som hva som er defekt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg måle meg fram :)

Er ikke jeg som har bygd om til turbo så veit ikke om det er noe sett eller hva det er...

 

Men jeg lurer litt på den svarte ledningen som går fra lambda til hjernen. hva kan skje hvis det er brudd i den? Den svarte går ned til jorda til lambdan.

 

men er det noen som kan si meg om det jeg har målt tidligere, (det som er skrevet om litt tidligere i denne posten) er riktig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.