Hjelp!! Audi 90 2,3 quattro. Diff. sperre kobler seg inn av seg selv.

Anbefalte innlegg

Jeg (madammen til Oddvar) skal kjøpe en audi 90 2,3 quattro. Men lurer på om noen har vert borti disse tingene før.

1: Diff sperra slår seg plutselig inn uten at jeg skrur den på. Noen som vet hva som kan være galt? Den kobler seg automatisk ut når jeg kommer over 30km/t som normalt, men den skal jo ikke skru seg på av seg selv.

2: ABS bremsene "gnager" høres det ut som. Alle bremse skiver/klosser og sensorer er skiftet.

Hva kan dette være?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det skjer relativt ofte, så er det jo fort gjort å plukke ut selve diff-bryteren, bare for å sjekke at det ikke er noe kortslutning som skjer inni den :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rune Sveian.

Ja tenkte på det. Virker som om den henger seg opp på en måte. Fort gjort å finne ut om det er der feilen ligger. Håper det. Takk for svar:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg kjøpte prosjekt-90'en min hadde jeg nogenlunde det samme problemet, fikk bare skrudd på sperren av og til, og noen ganger vill den ikke av igjen osv osv. Bilen hadde ikke vært vasket innvendig på årevis så det ut som og diff-bryteren var følgelig full av kliss og dritt som hadde rent nedi der. Plukket den i biter og renset den etter alle kunstens regler og da fungerte det strøkent etterpå.

Det er jo vært et forsøk iallefall.

Feil 1 & 2 kan godt ha en sammenheng. ABS-en skrur seg av når sperren kobles inn på disse bilene. Så om noe er feil med en av disse tingene kan det godt hende de påvirker hvernandre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Javell Javell.. Knappen fungerte som den skulle de få gangene jeg trykte men den skrudde seg på av seg selv en gang mens jeg prøve kjørte bilen. Men lyden fra abs'n kom ikke i sammenheng med at diff sperra ble skrudd av/på. Den kom plutselig ved svak nedbremsing også. Men jeg har lest litt rundt inne her, og det er samme teorien på de fleste, at abs følerne kanskje ikkje er på rett plass og dermed gir abs'n feil signal så den slår seg inn på feile tidspunkt. Men hvis jeg tar ut releet som kutter all strøm til abs'n så slipper jeg og gjør noe med det akkuratt nå. Det er visst bare å banke følerne på plass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bump!

Noen som andre som har vært borti dette?

Kan det være noe alvorlig som er galt når diff. sperra kobler seg inn av seg selv? Har ikke kjøpt bilen enda så jeg blir glad for informasjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo sjekke om styreboksen under baksetet henger som den skal, om kontakten inn til den er irret eller om det er fuktighet i den osv. Den henger omtrent midt under baksetet og har en elektrisk tilkobling og 3 vakuumslanger inn til seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo sjekke om styreboksen under baksetet henger som den skal, om kontakten inn til den er irret eller om det er fuktighet i den osv. Den henger omtrent midt under baksetet og har en elektrisk tilkobling og 3 vakuumslanger inn til seg.

Takk.

Skal sjekke det når jeg har den på lån en dag:glad:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2: ABS bremsene "gnager" høres det ut som. Alle bremse skiver/klosser og sensorer er skiftet.

Hva kan dette være?

PS! Vær forsiktig med gamle biler og ABS ! Jeg kjørte en 90q der ABS plutselig koblet inn (på vei inn i et kryss), pedalen ble knall hard, men ingen bremsing !

ABS koblet så automatisk ut pga feil ca 1m fra siden på en bil i kryssende vei :-). Jeg nappet ut alle ledninger til ABS for godt og levde sikkert ever after.....og savnet den aldri heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

PS! Vær forsiktig med gamle biler og ABS ! Jeg kjørte en 90q der ABS plutselig koblet inn (på vei inn i et kryss), pedalen ble knall hard, men ingen bremsing !

ABS koblet så automatisk ut pga feil ca 1m fra siden på en bil i kryssende vei :-). Jeg nappet ut alle ledninger til ABS for godt og levde sikkert ever after.....og savnet den aldri heller.

Skummelt.

Tenkte jeg skulle ta ut releet slik at all strømmen til absn er kutten foreløpig.

Men kanskje det blir en permanent løsning.

Folk klarte seg jo uten abs før i tiden!

Så det går vell bra.

Takk for svar:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt samme problem på min 200 20v, at ABS'n gnager litt kanskje...og skrur seg av av seg selv. og at nedbremsing blir "farlig"... Det kan være luft i bremsesystemet. For etter at jeg fikk lufta den ut skikkelig hjalp det...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.