UrS4, automatgirkasse, fylling av ATF, etc.

Anbefalte innlegg

I forbindelse med motoroverhaling har jeg vært av med radiatoren, og i denne forbindelse forsvant det en del ATF.

Problemet kom først da jeg skulle fylle på ATF og ble oppmerksom på at girkassen mangler peilepinne. Den har oljepåfyllingsrør og lokk, men altså ingen peilepinne.

I følge Møller er grunnen at påfylling av ATF ikke er noe som bør gjøres av hvem som helst. Jeg forstår det, men.. jeg er ingen hvem-som-helst. Det eneste jeg fikk vite var at peiliepinne var å betrakte som spesialverktøy, og at det måtte bestilles fra Tyskland.

På en annen tråd, som jeg skrev for et par dager siden, ble jeg fortalt at man kan fylle opp med olje til det renner ut av oljepåfyllingshullet på siden av bunnpannen (jeg er klar over at dette er temperaturavhengig osv.. -> Bentley :) ). Problemet er bare at jeg ikke har noe påfyllingshull på siden av bunnpannen, kun tappehull. Jeg finnner riktig nok et hull, men det sitter på høyre side på differensialen ved høyre drivaksel. Dessuten ligger dette hullet ca 5 cm høyere oppe enn pakningen til bunnpannen. Så mye olje skal det vel ikke være?

Er det ikke slik at det er kun de nyere girkassene som mangler oljepåfyllingsrøret, som har oljepåfyllingshull på bunnpannen?

I den andre tråden ble det også tipset om at jeg kunne bruke en ståltråd til å måle med, men da må jeg jo vite hvor høyt oljen skal stå...

Takker på forhånd for tips og informasjon som kan løse problemet :)

NB: Girkassekoden er CBF, hvis det er av betydning.

mvh

Stian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipt at det mangler påfyllingshull på atf panna :)

Det hullet du fant ved høyre drivaksel er påfylling til front-differensialen. Der skal det ikke fylles med ATF men GL5 girolje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.