Kaldstart 1,8 Monopoint (pm)

Anbefalte innlegg

Hallo!

Nå har 80`n gått fint i hele sommer, men i de siste dagene

har det dukket opp et nytt irritasjons moment.

 

Når jeg starter, begynner et rele under dashbordet å klikke

noe helt voldsomt.

Når releet klikker jager tomgangen opp og ned,og

når jeg ruset litt avtar symtomene.

Dette varer helt til motoren blir god og varm.

 

Er det noen som vet hva dette er?

Rele? temp føler/giver?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo!

Nå har 80`n gått fint i hele sommer, men i de siste dagene

har det dukket opp et nytt irritasjons moment.

 

Når jeg starter, begynner et rele under dashbordet å klikke

noe helt voldsomt.

Når releet klikker jager tomgangen opp og ned,og

når jeg ruset litt avtar symtomene.

Dette varer helt til motoren blir god og varm.

 

Er det noen som vet hva dette er?

Rele? temp føler/giver?

 

Hvilket rele er det som klikker? Pleier stå nr på de

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sett inni der enda.

 

skal ta en tur ut å se nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket rele er det som klikker? Pleier stå nr på de

 

Det er et lite grått rele merket 214.

står nederst til høyre på festet, like ved kontaktene.

 

prøvde å ta det ut mens motoren gikk.

da datt tomgangen litt og den slutter å jage, men den stopper nesten.

virker litt som en forgasser uten choke.

 

kan det bare være et gåent rele, eller er det noe annet galt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå prøvd å bytte det releet, men det ble ikke bedre.

virker som om den ikke klarer å bestemme seg om kaldstarten skal koble inn eller ikke..

hva er det som bestemmer dette? Tempgiver?

 

noen som vet hvor feilen ligger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter og ser på gamle tråder.

Tenkte kanskje det var greit å fullføre denne, så andre kan dra nytte av den også.

 

Denne feilen ble utbedret ved å bytte "trottlevalve controlleren" eller noe sånt. Den styrer i allefall spjeldet når bilen står på tomgang.

 

ca 1600kr på mekonomen... 2400 på møller..: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

såpass ja, dyrt! Hadde det problemet på min 1.8E ( k-jet), der var det en grønn og gul ledning som gikk til både kaldstartdyse, oppvarmingsventil og en vakum-pumpe som hadde røket ved den siste ( den het auxiliary air-valve), da jaget den konstant mellom 800 og 1000 omdr. Er vel kanskje ikke likt på disse bilene, men sjekk at ledningene mellom de forskjellige komponentene er hele og at de ahr god kontakt, kanskje det hjelper noe...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

såpass ja, dyrt! Hadde det problemet på min 1.8E ( k-jet), der var det en grønn og gul ledning som gikk til både kaldstartdyse, oppvarmingsventil og en vakum-pumpe som hadde røket ved den siste ( den het auxiliary air-valve), da jaget den konstant mellom 800 og 1000 omdr. Er vel kanskje ikke likt på disse bilene, men sjekk at ledningene mellom de forskjellige komponentene er hele og at de ahr god kontakt, kanskje det hjelper noe...?

 

 

Blir nok ikke helt det samme nei.

"innsprøytningen" min er egentlig bare en el.styrt forgasser med kun en dyse.

Den ble bra etter å ha bytta den BOSH delen, som egentlig bare er en

liten elmotor som styrer spjeldet på tomgang.

 

men takk for tipset : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.